Spelrum
Giraffen | 22 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 38 |
Mobilspel
Pågående | 19 467 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:18 | |
![]() | På min skola i England kallades rödhåriga för ”gingerhead/s/” ist för -bread, och det var inte på något sätt positivt. | |
BlackMirror | 2012-12-14 21:19 | |
![]() | Som rödhårig känner jag mig kränkt av South Park. Där görs det ständigt narr av gingers (och av svarta, judar, tjocka m.fl.) | |
Yamma | 2012-12-14 21:19 | |
![]() | South Park är en enda stor narr. Tur att inte den visas på julafton, jag hade haft svårt att förklara det för min son. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:20 | |
![]() | Mina kusiner i Canada använder det också på liknande vis, men det är inte lika vanligt där. De vet dock vad det betyder, utan tvekan. | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:20 | |
![]() | Men hon skämtade väl? Ingefära och pepparkakor har ju alltid hetat så, det är inte skällsordet som gett upphov till namnet (dvs till skillnad från negerboll). | |
Sin Corazon | 2012-12-14 21:20 | |
![]() | "1. Källa på att de flesta afrikaner ser ut så."? Ehh. Nej, har inte träffat alla. Men många många från skilda länder och delar. Och ja, det stämmer in på de flesta. Men visst, det är ju en empirisk undersökning. Och naturligtvis kränkande förstås. Enligt dig. Mina färgade vänner suckar, himlar med ögonen, flinar lite och påpekar min blondhet. | |
Yamma | 2012-12-14 21:21 | |
![]() | Det är mycket värre att raljera om minoritetsgruppers kränkthet, eftersom de redan är i underläge. Om vi ska uppnå jämlikhet måste alla ha samma status. Det är också väldigt ofta så att vita blir kränkta av att man försöker göra det bättre för minoritetsgrupper. Som i den här tråden. Och jo jag förstod att det var ett skämt om gingers. =) | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:21 | |
![]() | Ja, det gjorde hon. Och jag menade inte så heller, svarade bara på den rent språkliga frågan eg. | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:21 | |
![]() | Men alltså, hon skämtade väl? Ingefära och pepparkakor har ju alltid hetat så, det är inte skällsordet som gett upphov till namnet (dvs till skillnad från negerboll). | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:22 | |
![]() | Oj dubbelpulsregistrering pga sur iPhone. | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:22 | |
![]() | Haha nej, DUBBELPOST skulle det stå. | |
Yamma | 2012-12-14 21:23 | |
![]() | Sin Corazon, om du inte har källa på att exempelvis de flesta svarta har stora läppar (gärna i den dimensionsstorleken som nidbilden har) så är det ett märkligt uttalande då det som sagt finns väldigt, väldigt många svarta människor från väldigt många olika länder. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:24 | |
![]() | Jag tycker hursomhelst att om Disney vill klippa bort nidbilderna från sitt eget material så är det inget att tjafsa om; antar att dom inte längre står för den sortens stereotyper. Och så är det inte mer med det. | |
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:24 | |
![]() | Cr: Ok, Disney´s Jul är mer omfattande än jag visste. Om den engelskspråkiga varianten gör dockan slavliknande är det helt ok att klippa bort. Gemene svensk tänker nog inte så långt och vill ingen något ont, de vill bara inte stympa årets favoritprogram. Jag vet att det är så, även om jag själv faktiskt inte tittar på Kalle Ankas Jul och har tämligen noll koll på figurerna där. | |
tåg | 2012-12-14 21:25 | |
![]() | ska vi inte ta bort lucia också det är ju nästanbara blonda flickor som blir lucior inga pojkar? | |
Yamma | 2012-12-14 21:26 | |
![]() | Jag tycker inte att nidbilder är bra över lag, men alltid när de drabbar minoriteter som redan har kämpat sig genom århundraden av förföljelse och nedsättande kommentarer för sin färg eller religion så stör det mig så oerhört att vita människor tror att det är ok att komma och förklara att "sådär lättkränkt kan du väl inte vara". Ingen kan sätta sig in i hur det känns. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:26 | |
![]() | Och med ”Och så är det inte mer med det.” menar jag för mig personligen, och i just den här frågan. Inte stereotyper/nidbilder i stort. | |
Yamma | 2012-12-14 21:27 | |
![]() | Bra, jonisk! Tåg, varför ska vi ta bort lucia? Är det inte bättre att främja att flickor och pojkar med andra färger får bli lucia istället...? | |
Yamma | 2012-12-14 21:27 | |
![]() | (Och med "bra" menar jag "jag håller med" =)) | |
gnagelram - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:29 | |
![]() | Det är ingen under 50 som bryr sig om Disney-julprogrammet. Aftonbladet och avpixlat letar grejer att bli arga över bara. De första för att de gillar när det är "folkstorm" no matter what och de andra för att de gillar att säga att vårt land håller på att gå under om vi inte har folkdräkt och negerbollar i varje gathörn. Tröttsamt. | |