Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 852

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2012-12-20 14:06
Antal inlägg: 3768

"Spar tid".......hahahahah
Exakt HUR bidrar det till säkerheten?

Jag har laddat med kaffe och kakor nu och väntar med spänning på en utförlig förklaring =)

magnusito2012-12-20 14:08
Antal inlägg: 4983

Sånt här händer väl bara i glesbygdssverige. Stockholm vill vara en storstad men vi beter oss som om vi var på landet.
Vi vill ha grönska utanför fönstret och vi kan inte bete oss smidigt bland folk. Vi är vana vid glesbygd långt ner i generna.
Man ser mycket sällan väskor på säten i NY eller London, Paris, nej ingensatans. Folk vet att det måste vara smidigt, att man har sin egen plats o inget mer.
Går man i Paris och stöter ihop säger genast, t o m tonåringar, "Pardon!"
Händer inte här.
Här sitter folk med väskor på säten fast det väller in folk och väskan tas inte bort vid subtila blickar. Väskan rycks bort efter att man övertydligt sagt till, ofta med en bläng som följd.
Skäms!

syjo - Ej medlem längre2012-12-20 14:08
Antal inlägg: 228

locco. Upp flyga orden, tanken stilla står. Ord utan tanke aldrig himlen når. Shakespeare

blue_moon2012-12-20 14:10
Antal inlägg: 9713

Skillnaden mellan tåg och buss är att på bussen finns ett överskådligt antal platser, medan tågen oftast har flera vagnar och man kan hoppas att folk som stiger på ska dra vidare till nästa vagn så att man själv kan bre ut sig bekvämt. :)

blue_moon2012-12-20 14:17

Locomondo 14:06 "Exakt HUR bidrar det till säkerheten?"

Har du aldrig åkt i en buss som accelererar eller kränger medan stående passagerare tappar balansen och faller mot bredvidstående?
En passagerare som är i färd med att sätta sig har inte optimal balanskontroll förrän platsen intagits.

blue_moon2012-12-20 14:19

Magnusito, bra inlägg!

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-20 14:23

Jag undrar hur det ser ut i de bussar ni åker med?
Yes, jag bor i sthlm och åker väl nästan dagligen buss och tunnelbana och jag känner inte igen varken beteende eller "krängande situationer" pga att passageraren inte hann sätta sig snabbt nog.

Men för guds skull, spela gärna in och lägg upp på youtube så jag kan se och förstå.
Vi kanske kan få till en utbildning i hur man sitter på ett säte i likhet med SLs video om hur man passerar igenom en spärr?

blue_moon2012-12-20 14:26

Måste medge att vissa busschaufförer i Lund kör som om de stulit bussen. :(

konstig2012-12-20 14:28
Antal inlägg: 27

@Locomondo

Självklart vill folk sitta på bussen. Enkel sannolikhetslära som inte har något med telepati och göra.

Brukar du ställa kundvagnen mitt i gången när du handlar och först flytta den när folk blir besvärade av den och tar sig tid att påpeka detta?

syjo - Ej medlem längre2012-12-20 14:29

konstig. :)

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-20 14:33

Konstig:
Nej, men jag brukar heller inte ställa väskan mitt i gången i bussen och vägra flytta den om ingen aktivt säger till. Vad är din poäng?

Om jag sitter på yttersta sätet och det inre är ledigt utan en väska på, hur gör ni då om ni vill sitta där?
Eller bör jag per automatik resa på mig för varje person som närmar sig bara utifall att denne vill sitta just bredvid mig?

Allvarligt? Vad lever ni i för värld egentligen? Varför är ni så rädda för att öppna munnen och säga vad ni vill? Varför lägger ni över ansvaret på att "någon annan" måste ta hand om er så att ni kan fortsätta tassa runt tysta som möss och bara bli omhändertagna??

blue_moon2012-12-20 14:36

Nä, Locomondo. När du ser att bussen börjar fyllas på (eller innan dess, för du vet att bussen kommer att bli full), så sätter du dig på den innersta platsen och ställer väskan i knät. Svårt?

blue_moon2012-12-20 14:38

Smidighet, hänsyn!
Sätt dig direkt på platsen närmast fönstret, eller på ytterplatsen bredvid någon annan.

syjo - Ej medlem längre2012-12-20 14:39

loco. Aha. Du kan inte göra något utan instruktioner och ordergivning?

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-20 14:39

Men jag kan ju ha svårt med ett skadat knä och därför vill jag sitta på det yttersta sätet.

Om vi nu ändå ska tävla i att komma med det ena oresonliga exemplet efter det andra....

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-20 14:41

Syjo:
Jag kan inte läsa tankar, det erkänner jag....

syjo - Ej medlem längre2012-12-20 14:43

Loco. Om det är så, Ja då gäller följande. Du tittar på personen och säger "jag har ont i mitt knä osv......

Det är du som yttrar dig först i det läget. Kan det vara så svårt att säga?

syjo - Ej medlem längre2012-12-20 14:44

locco. Nu framhärdar du i dumhet.

blue_moon2012-12-20 14:49

Man behöver inte vara inskränkt bara för att man inte kan läsa tankar. Den som åker buss varje dag borde veta hur han ska bete sig för att allt ska löpa smidigt.

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-20 14:49

"Loco. Om det är så, Ja då gäller följande. Du tittar på personen och säger "jag har ont i mitt knä osv......
Det är du som yttrar dig först i det läget. Kan det vara så svårt att säga?"

Menar du allvar? Ska jag säga så till varje person som närmar sig mig utan att denne person har sagt något till mig?
På riktigt, nu driver du väl med mig?
Skulle inte du tro att jag var ett psykfall om jag drar den frasen till 5 pers som går framför dig i bussen så när du väl är framme vid mig så skulle du ju inte våga sätta dig bredvid mig för jag verkar ju för faan inte helt klok??

=)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?