Spelrum
Giraffen28
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 869

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lillsaz2012-12-29 18:07
Antal inlägg: 41

i alla fall där jag bor*

Kokonut2012-12-29 18:24
Antal inlägg: 508

Har katt å hon ligger mest å sover...
Inget märkbart för henne.
Finns mycket man kan slopa här i världen som e skadligt.
Alla krig.
Förbjud alla vapen istället.

CHL2012-12-29 18:38
Antal inlägg: 1212

Jag har ett råd.
Det går ju skotträna hundarna från att dom är mindre, så dom slipper vara livrädda när det smäller.
Åka och vara nära och omkring skjutbana, göra MH eller smälla med nåt annat.
En hund kan ju vänja sig vid det mesta om man presenterar det i ung ålder.
Sen är det även många man ser som ömkar hundarna när dom är rädda... åååå stackars liten osv osv.
Det förstärker ju endast rädslan och beteendet hos hunden.

Jag har hafft hundar i hela mitt liv och ingen av dom har varit rädd för lite raketer och smällare..

karmannghia2012-12-29 18:42
Antal inlägg: 237

Dina råd är givetvis bra CHL; men skottberördhet är ofta nedärvd och drabbar vissa raser mer än andra. T ex dvärgpinschrar och colliehundar. De hundarna är det förstås extra viktigt att försöka vänja vid smällande, men om det inte går så behöver det absolut inte vara ens eget fel.

Men även den skottfastaste hund kan utveckla smällarrädsla ifall den får en smällare på eller alldeles invid sig. Det är seriöst svårt att träna bort.

Tänk även på att vilda djur blir rädda. T ex fåglar som flyger i blind panik och slår ihjäl sig mot husväggar och träd och annat som står i vägen.

karmannghia2012-12-29 18:45
Antal inlägg: 237

Min hund var jätterädd sin första nyår, då var hon tre månader. Vi fick fara iväg ut ur stan, vi var beredda så vi var nyktra.

Nästa nyår var hon stor och brydde sig inte nämnvärt, och inte nyårarna därefter, men det är för att hon är en schäfer, de är oftast skottfasta iom att föräldradjuren gör MH innan de får bli föräldrar.

Kokonut2012-12-29 19:03

Alla kanonskott å saluter som firas av när kungen fyller osv.
Måste förbjuda detta med.

Bitte - Administratör2012-12-29 19:07
Antal inlägg: 24199

Men det är skillnad det sker under kontrollerade former av kunnigt folk , men detta med skjutande av raketer i flera dagar gör ju så att man inte kan förbereda sina djur för det .

Bitte

CHL2012-12-29 19:07

hmm... jag håller med dig till viss del.
Vissa raser är känsligare än andra.
Dock är det i väldigt många fall ägaren som gör rädslan värre genom ömkan eller att inte träna.
En hund ska väl inte behöva få en smällare invid sig, då förstår man ju rädslan och än mer träning krävs för att försöka få bort den.
Fåglar och andra vilda djur drabbas under jakt också.

Nja, det med schäfer. Alla schäfrar gör inte MH innan dom blir avelsdjur. Och många gör ett "dåligt" MH för rasstandarden men blir ändå avelsdjur.. Det är väl en av Sveriges mest sönderavlade raser.

Du säger att din hund var rädd första året och att ni åkte från.
Jag anser att ni då visade hunden att det var farligt såsett och att ni skulle stannat kvar och istället försökt leka med hunden och göra smällarna till nåt positivt.

Det finns ju mycket som är onaturligt för djur som vi vänjer dom vid, detta har dock blivit en sån stor sak att många människor bär med sig rädsla för att djuren ska lida. Vilket i sin tur resulterar i att dom såklart gör det.

Kokonut2012-12-29 19:11

Klart du kan förbereda.
Nyår kommer 31 dec varje år.

Bitte - Administratör2012-12-29 19:11

Det finns ju andra djur än hundar som kan bli skrämda , det är ju betydligt svårare eller omöjligt att vänja en katt vid skott, sedan handlar det väl om att det kan skapa andra olyckor med missriktade raketer kan ju skapa bränder

Bitte

Bitte - Administratör2012-12-29 19:13

Kokonut och människor skjuter bara just då , den stunden vid 12 slaget, det har för fasen redan börjat smälla , hur ska man kunna förbereda sina djur då , ska jag söva dom under flera dagar eller ??

Bitte

med2012-12-29 19:14
Antal inlägg: 1164

Min hund är jätterädd för smällare

MrElgh2012-12-29 19:17
Antal inlägg: 195

CHL, din inställning är riktig att man inte ska pjoska med hunden. Det förstärker bara rädslan. Men sen finns det faktiskt hundar som det helt enkelt inte går att påverka. Och då är det ganska jobbigt med fyrverkerier två ggr/år.

PowerYoga2012-12-29 19:21
Antal inlägg: 713

Vi bor avsides från samhället och hos oss får ingen (nu menar jag gästerna) skjuta raketer. Vad är det för dumheter och av vilken anledning?!...mina djur ska inte behöva skadas för livet, jag har sett alldeles för mkt rädsla och stress bland djur för att välja det alternativet.

Jag har köpt lyktor som får fara i skyn tyst och stilla.

Kokonut2012-12-29 19:24

Bitte.
Varje börjas det enligt dig tidigt. Det är juh bara att under den tiden att vänja hunden innan det brakar loss vid 12.
Perfekt med en mjukstart.

Lyktor kan även dom landa på hus..ladugårdar å skapa bränder.

Kokonut2012-12-29 19:28

Borde förbjuda alla jakter i skogen med.
Tänka alla gåglar som flyger in i träd m.m som nån skrev...mycket hemskare.
Detta pågår ännu längre med jakter.

CHL2012-12-29 19:29

Jag håller med er alla om att fyrvererier är helt meningslösa och att man kan ha lyktor istället.

Dock kommer ju det inte gå igenom helt på många år och det skjuts fyrverkerier vid andra festliga tillfällen också. Så det kan ju inträffa lite när som helst. Även innan alla högtider, idag skjuts det för fullt här utanför iaf.

Så då är det ju bättre att göra det bästa av situationen och vänja djuren så gott det går tidigt. Sen brukar ju djuren återhämta sig från dessa händelser ganska fort ändå.

Förstår problemet, men anser att man till stor del kan förebygga det själv.

katten712012-12-29 19:45
Antal inlägg: 69

Förbjud skiten!
Här har dom hållt på i 2 dagar redan om inte mer och det är extremt störande! Tycker kommunen kan anordna ett fyrverkei endast på nyårsafton lr nja kanske valborg och påsk också helst bara 1 timma då!
Har inga djur men jag visar respekt! Har alltid hatat fyrvrkerier och kommer alltid att göra det! Men kan man hålla sig till tolvslaget på nyår kan jag acceptera det!

CHL2012-12-29 19:49

katten: tror inte det kommer hända, så det är nog bättre man anpassar sig själv och sina djur, så slipper man må dåligt över såna småsaker.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-12-29 19:53
Antal inlägg: 1169

Självklart skall en stol del av ansvaret läggas på hundägaren. Om inte annat, varför skaffar man hund när man bor i ett tätbefolkat område?

En bekant gjorde nämligen denna kovändning, från att glatt firat med raketer varje år blev det tvärstopp och "raketer borde förbjudas". Varför? Jo, han köpte en hund på sommaren när han inte hade en tanke på att den kunde bli skotträdd i förorten där han bor (ungarna skjuter som fan) och sen när den blev det så låg hela ansvaret på alla andra.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?