Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade12
Mobilspel
Pågående19 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bommarna2013-01-17 17:34
Antal inlägg: 366

Mika 4: 3,4. Matteus 5:44, 26:52. Sanna kristna lever efter dem här orden, de har redan nu "smitt sina svärd till plogbillar", och lever därför i fred med andra. De lever som Jesus och de första kristna gjorde och predikar ett fredsbudskap över hela jorden.

limpan__22013-01-17 17:49
Antal inlägg: 2847

Och varför är din tolkning bättre än andras? Krig i den kristna gudens namn har ju inte varit direkt ovanliga genom historien.

bommarna2013-01-17 18:04

Det påstår jag inte heller att det inte har begåtts krig av sk. kristna och fortfarande görs.
Jag pratar om dem kristna som jag känner som heller sitter i fängelse istället för att ta till vapen och som inte tar del i krig var dem än bor på jorden.

nippertippan2013-01-17 18:04
Antal inlägg: 792

En värld utan tro på Gud... skulle nog vara mycket kall. Världen är redan på väg att bli kallare och ondare hela tiden. Det vore som att släcka lampan.

nippertippan2013-01-17 18:05
Antal inlägg: 792

Men för oss som tror lever ljuset inom oss <3

Måns_E2013-01-17 18:06
Antal inlägg: 12028

Jag tror inte att en värld utan gudstro vare sig vore kallare eller ondare.

Det finns väl såväl icketroende som troende av alla sorter?

Inteallsbra - Ej medlem längre2013-01-17 19:24
Antal inlägg: 45

Nippertippan och bommarna: Jag tycker synd om er. Det är en ond och hatfylld gud ni har:

"Också den Högste hatar ju syndare,och han ger de gudlösa deras rättmätiga straff."

(Syr 12:6)

Yamma2013-01-17 19:26
Antal inlägg: 2285

Jag tror inte religion påverkar antalet krig över huvud taget.

Sen är frågan märkligt ställd. Lite som att säga "undrar om det inte ändå vore bättre om vi kunde andas under vatten". Visst, liksom, men vad är poängen med frågan om det aldrig kan bli så?

Yamma2013-01-17 19:26
Antal inlägg: 2285

Inteallsbra, det är väl inget synd om dem, de är ju inte syndare om de ber om syndernas förlåtelse.

bommarna2013-01-17 19:43

"Inteallsbra"? Jaså

brava2013-01-17 21:00
Antal inlägg: 1636

Vad är det för fel på att förse sig med det man vill ha och försöka få ut så mycket som möjligt av sitt futtiga liv. Om jag har lust att döda nån idiot som försöker begränsa mej i mitt syfte att få det jag vill ha, vad skulle hindra mig? De där människorna som födde mig - varför skulle jag bry mig? Om det inte finns någon Gud eller några konsekvenser - eller för den delen varför skulle jag bry mig om att leva överhuvudtaget?

Att påstå att ateism skulle göra människor mera fredliga och ansvarsfulla var bland det mest obildade jag hört på länge. Hela vårt samhälle bygger ju på att vi tror på något utöver vårt eget korta liv. Det vill säga alla lagar regler moral etik syftar ju till just detta att vi lever in ett historiskt sammanhang där både de som fanns innan och de som kommer efter har en viktig plats i vår livsupplevelse.

Inteallsbra - Ej medlem längre2013-01-17 22:16
Antal inlägg: 45

Jag glömde svartsjuk. Nippertippan och bommarnas gud är ond, hatfylld och svartsjuk. Gu bevare mig.....

Du skall inte tillbe någon främmande gud, ty Herrens namn är Den svartsjuke, han är en svartsjuk Gud.
(2 Mos 34:14)

Tronvy2013-01-17 22:38
Antal inlägg: 26

Som djuprotad ateist så känner jag en avundsjuka mot alla de som har hittat en övre mening med livet. Som flygrädd under en synnerligen jobbig landning så saknade jag min brist på tro på något/någon som skulle ha gett en vidare mening än här och nu. Jag avundas dom som har en tro för att dom inte är ensamma, för tillhörigheten dom har. Jag älskar det faktum att äldre, yngre och jämngamla samlas i någon form av samförstånd i vad som antas vara etiskt riktigt.

Och jag avskyr när folk försöker få grupper av personer dragna över en och samma kam för att försöka stärka ett helt irrationellt resonemeng. TYp att krig och religion hör ihop.

Många synder har begåtts i religionens namn. Det är helt ovidkommande gällande religionens rättfärdigande.

xxANxx - Ej medlem längre2013-01-25 21:02
Antal inlägg: 124

Man kan tro på vad man vill, så länge de inte skadar eller drabbar andra människor fysiskt eller psykiskt,levande varelser eller miljön/naturen. Varje enskild individ ska i sig själv stå för sin tro men inte gå omkring å försöka påverka andra på sin tro. Men tyvärr verkar de inte kunna funka så.

Xin Chao2013-01-25 21:07
Antal inlägg: 234

Fast olja, mark, och andra naturtillgångar är numer oftare krigets orsak.

xxANxx - Ej medlem längre2013-01-25 21:08
Antal inlägg: 124

Ta t.ex. munkarna eller Nunnorna? Den som gillar de stuket får väl ansluta sig till den formen av liv.Vilket de oxå gör, och stör heller ingen annan människa med dess tro.

deGothia2013-01-26 00:31
Antal inlägg: 5079

Religion är ett opium för folket ( Karl Marx).

Nä, religion går inte att förbjuda eller avskaffa.
Religion är ett substitut för logik eller bristande kunskaper.
Bakom de s.k. religionskrigen finns sociala faktorer.
De startas och drivs och drivs av fanatiker, som manipulerar massorna.

Dessa massor är ofta fattiga och har det eländigt och är därmed lätta att påverka. Jämför med hur Hitler lyckades dupera det tyska folket under depressionens 30-tal.

drifting - Ej medlem längre2013-01-26 12:49
Antal inlägg: 1178

Religion=zzzzzzzz

Tävelsås - Ej medlem längre2013-01-26 14:02
Antal inlägg: 44

alltid roligt med folk som drar till med citat ur gamla testamentet för att häckla kristendomen, det slår liksom aldrig fel

-FaMo- - Ej medlem längre2013-01-26 14:26
Antal inlägg: 2999

Den största Guden av alla kan aldrig bli utrotad så lite religion här o där har nog inte så stor betydelse - egentligen.

Nu snackar jag Money, money, money...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?