Spelrum
Giraffen22
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 926

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jonisk - Ej medlem längre2013-01-16 23:13
Antal inlägg: 7985

Vad vill du ha sagt? Att det var bättre förr?

Mahatma1232013-01-16 23:14
Antal inlägg: 47

Nåja, vänner och vänner...men liksom i princip alltså

Mahatma1232013-01-16 23:16

jonisk:

På en del sätt var det bättre förr, det tycker jag. Men det var inte det som var mitt huvudsakliga budskap. Det fanns mycket skit förr i världen också.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-16 23:17

Så vad är ditt huvudsakliga budskap?

jonisk - Ej medlem längre2013-01-16 23:19

Jag tror att "det var bättre förr" generellt härrör från att man var yngre förr, att man har ångest över åldrandet och glorifierar den tid då man själv var på topp.

Mahatma1232013-01-16 23:23

:) Jag uppskattar din fråga - den är fri från hån och verkar uppriktig. Jag ska fundera lite på saken...

Nu har jag funderat: Jag tycker att det verkar som om dagens ungdom i alltför hög grad präglas av de media som för mest väsen, och anammar de åsikter som de hör/tar del av via dessa media - istället för att fundera över om det de hör är sant eller inte.

Jag har nämnt SD i sammanhanget - för att det uppenbarligen är så att SD slår an strängar hos ungdomen snarare än hos de äldre. Men det är bara en nyans av brunt jag förfasar mig över

jonisk - Ej medlem längre2013-01-16 23:25

Jag tror alla till viss del är barn av sin tid, och det borgar för missförstånd och skepsis från äldre generationer. Men det är ingalunda ett nytt fenomen.

Mahatma1232013-01-16 23:31

Det borgar också för missförstånd och skepsis från yngre generationer! Det är väl hela denna diskussion ett lysande exempel på.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-16 23:34

Ja, självklart. Men det är en del av tidens gång, ingen nyhet.

Tingeling52013-01-16 23:35
Antal inlägg: 9

Jag förstår inte varför alla tar så illa upp, förvränger det tänkta budskapet i frågeställningen och hugger emot så förbaskat. Är det inte en hälsosam tanke att försöka påverka den nämnda "ungdomen" (och alla människor för den delen) positivt, att få de intresserade av världen i större utsträckning än vad många är (gamla som unga)? Är det inte en fin tanke, att ifrågasätta (det var väl någon som ifrågasatte om jorden var platt för att sedan upptäcka att den faktiskt är det) och vara kritisk emot saker här i världen (eller världen och människorna i den är perfekta redan?) om det leder till någonting gott? Eller att förhindra något dåligt.

Jag tycker att det är viktigt att ta reda sanningar om världen, är det ditt budskap? I så fall är vi alla på god väg tycker jag, även om det alltid kommer att finnas folk som inte förstår, som vill provocera och som p.g.a ignorans skadar sig själv, andra och planeten vi får kalla fårt hem för en kort stund.

Hoppas att det går att läsa detta inlägget, med alla mina trötta paranteser.

pepscake2013-01-16 23:35
Antal inlägg: 295

www.val.se/val/val20...er kon.html

46,8% av de som röstade på SD var mellan 30-49 år. 24,2% mellan 50-64. 16,1% mellan 18-29.

Just sayin'. Vad detta nu har med något att göra.

Mahatma1232013-01-16 23:38

Överhuvudtaget tycks det mig som om dagens ungdom helt enkelt inte kan ta till sig den historia som vi alla har gemensam - om den inte har någon form av "innestatus". Det är exempelvis "inne" att vara feminist och därmed ha feministiska åsikter, trots att de avslöjar samma typ av "rasism" som nazismen gjorde.

Det är "inne" (åtminstone i vissa kretsar, och unga sådana framför allt) att ondgöra sig över utlänningar, muslimer, kommunister, etc etc...alla de som inte är som "vi".

Det står mig upp i halsen att inte folk fattar att vi alla är individer och bör dömas därefter. I princip alltså. Ett svin är ett svin, oavsett om det handlar om en mörkhyad man från Sudan (eller en tredjegenerations-infödd neger (förlåt, svart...förlåt...mörkhyad ...hjälp vad gör jag nu...I am a racist...) boende i Västerås som aldrig varit i Afrika), eller en vit kvinna som plågat sin make i 20 år och tvingat honom att bo i källaren, eller något annat svin.

Svinen måste hållas kort! Men då måste de som inte är svin använda hjärnan och inte utpeka folk som svin i onödan!

Om inte dagens ungdom - som kommer att styra vårt land framöver - fattar detta går vi en vidrig framtid till mötes. Och den framtiden är snart här. DET är mitt budskap.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-16 23:40

Du är lika inskränkt som du utpekar andra att vara. Lika dålig koll, minst sagt.

Mahatma1232013-01-16 23:41

Pepscake: Om det du säger stämmer är jag mycket bekymrad över mina generations"vänner". Då är det din och de dinas (de unga) skyldighet att göra detta till en bättre värld! Sluta vara pucko är då min enkla uppmaning.

pepscake2013-01-16 23:46

Det är ALLAS skyldighet att göra det till en bättre värld. Om vi ska hänga upp oss på det här med svennerasism och rösta på SD så är det ju tydligen snarare dina generationsvänner som är puckon och borde skärpa sig, inte sant? Fast nej, för jag kallar inte en hel åldersgrupp för puckon på grund av en del rötägg inom den; så det tänker jag inte uppmana till. Men visst vore det fint om man kunde be hela mänsklighetens share of puckon att skärpa sig och vara goda, kloka människor. Inte bara de som är enklast att skylla på.

Tingeling52013-01-16 23:49

"Men visst vore det fint om man kunde be hela mänsklighetens share of puckon att skärpa sig och vara goda, kloka människor. Inte bara de som är enklast att skylla på."

Är det inte det vi är här för att komma överens om?

jonisk - Ej medlem längre2013-01-16 23:55

Vem kallar du pucko eg, mahatma? Om ditt alias syftar på gandhi, t ex, så vet du kanske att han inte var helt igenom filantrop heller.

pepscake2013-01-16 23:56

Tingeling5: Det låter ju definitivt inte så på förstaposten i alla fall, känns snarare som att summan av trådens kardemumma är att ungdomar är puckon och rasister och kommer att driva världen i fördärvet.

Tingeling52013-01-17 00:08

Det kanske är det som kommer att ske så småningom. Men jag vill inte tro det och tycker absolut inte att alla är idioter. Däremot vill jag inte låtsas som om allting är frid och fröjd när så uppenbarligen inte är fallet.

Summan av trådens kardemumma må vara många saker, men jag tolkar i alla fall inte förstaposten som ett dömande nerklankande på ungdomen- snarare en uppmaning till att förbättra.

Mahatma1232013-01-17 00:22

jonisk: Jag har inga problem med mitt "åldrande" alls, bortsett från det faktum att jag inte är lika rörlig som när jag var 20. Det är en av de märkliga saker som ungdomen hänger upp sig på: Gammalt folk som inte har vett att hålla käften eftersom de inte har någon betydelse i den "riktiga" världen. Det är också en innegrej: Gammalt folk förutses nöja sig med att njuta sitt otium (slå upp det!) och inte hålla på med sånt som gammalt folk inte begriper sig på.

Har du tänkt på att både du och jag lever i en värld som ingen av oss visste ett piss om för 200 år sedan? Och att både du och jag kommer att vara DÖDA om 200 år? Medan världen har existerat i 4 miljarder år. Vi är bara en fjärt i tillvaron, men vi tror båda att vi är så jävla viktiga. I själva verket är varken du eller jag värda ett jota (slå upp det också), bortsett från det värde vi själva tillmäter oss. Och att tillmäta sig själv ett värde är något som människorna är fantastiskt duktiga på, inte bara du och jag. Vi är betydligt sämre på att tillmäta andra något värde - särskilt såna där idioter som tror sig veta allt, men i själva verket inte har något att tillföra.

Nå, jag hoppades att jag hade något att tillföra, men jag inser att jag inte hade det.

En sista kommentar ändå till pepscake och jonisk:

Det finns inga genuina filantroper, det är bara ett ideal. Vi är alla egoister och vill vårt eget bästa - allt annat är hyckleri. Puckoismen uppstår när vi tror oss vara något annat och motverkar våra egna egoistiska intressen. Vi vill vara glada, nöjda, känna oss vackra, goda, medmänskliga bla bla bla. BRA! Men om det ska bli så att så stor del av mänskligheten blir så nöjd som möjlligt så får det för helvete också användas lite grå celler! Och den kvantiet av grå celler som ungdomen tycks använda idag verkar vara mycket liten - enligt min mening.

Ok - jag medger gärna, om det känns bättre, att mänskligheten i sin helhet är puckon, alltså inte bara ungdomen, men det är NI som har makten! Eller kommer att ha den i alla fall! Använd den då för fan till något annat än att leta efter det mest attraktiva läppstiftet, eller tändstiftet, eller mobiltelefonen med den rätta färgen på skalet, eller vad det nu än är som ni anser så viktigt. Engagerar er i historien! SE vilka fel era puckon till förfäder gjort! Bry er om världen! Och då menar jag inte att spotta på såna som säger att ni borde bry er om världen, bara för att de ser den på ett annat sätt än ni själva gör!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?