Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 871 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| krysopras | 2013-01-30 13:04 | |
![]() | Herrejösses, om ett foster, en cellklump, har rätt till sitt eget liv så har varenda mygga det också, och då får vi verkligen tänka om. Detta är min sekulariserade syn på saken. Jag tror inte på att Gud skapade oss till sin avbild (och det vore sannerligen djupt deprimerande om det vore så) och djuren till själlösa maträtter eller slavar. Har en cellklump rätt till liv så ska också varenda mördarsnigel vördas och respekteras och adopteras och sörjas för. gnagel, det är ingen godtycklig tidsgräns som avgör när ett embryo blir ett foster som blir ett barn. Det handlar inte om att abortera ofödda barn. Grönsaker är också liv. Varenda liten cellansamling är liv. Ja, man behöver bara en cell egentligen, t ex om man är en amöba. Tänk på det nästa gång du badar i en sjö och fuckar upp deras små encelliga liv. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-01-30 13:05 | |
![]() | Hmm, var skulle man då dra gränsen? Om man förbjöd böneutrop menar jag ur den bemärkelsen att det är störande ljud och "religiöst påtvingande". Skulle man då bli tvungen att förbjuda Hare Krishnas regndans på stan (som iaf jag finner roande att se på)? Skulle Jehovas beläggas med dagsböter ifall de ringde på en dörr? Skulle Carola förbjudas att sjunga offentligt då man förknippar henne starkt med Livets Ord (inte mig emot förvisso)? | |
| krysopras | 2013-01-30 13:06 | |
![]() | Ja, inte du gnagel, det sista var till Göran A, men han är ju religiös så han får härja som han vill med djur eftersom det står i Bibeln. | |
| krysopras | 2013-01-30 13:10 | |
![]() | Loco, regndansen sker väl inte fem ggr/dag veckan igenom i högtalare som basunerar ut skramlet över nejden? Ej heller utsänder man Carolas sång ur sådana högtalare. Jehovas borde inte få gå omkring och ringa på dörrar och förpesta med sitt vedervärdiga budskap. Dagsböter skulle nog stoppa dem om inte portkoden gör det. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-01-30 13:28 | |
![]() | Nope, det gör den ju inte. Och jag stör mig inte på den, jag finner den vara ett skönt inslag i den annars ganska tråkiga sthlmska vardagen. Jehovas kommer inte till mig längre. De slutade efter att jag styrde in samtalet på satan och började tala i tungor. Carola....tja, jag står nog ut. Men, jag vet ju hur saker tenderar att utveckla sig här i landet när man förbjuder något som är snarlikt en massa annat.. Så, by all means. Do proceed.... =) | |
| Hällekis | 2013-01-30 13:56 | |
![]() | Religionsfrihet betyder väl att man har frihet att utöva en religion eller att avstå från att tro på något? Så länge man inte utgör en olägenhet för andra genom att utöva en religion så måste väl det vara tillåtet. Sen får man väl själv ta konsekvenserna av de påbud och förbud som religionen lägger på sina utövare. Gränsen mellan tradition och religion är rätt suddig så jag tror inte att den mest fundamentalistiska ateist/humanist går helt fri från den förhatliga religionens påverkan. Låt var och en bli salig på sin egen fason!!! | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-01-30 13:57 | |
![]() | Krysopras: mig veterligen finns inga tydliga, skarpa gränser mellan de olika benämningarna. Abortlagstiftnkbgen använder ju heller inte dessa utan istället tidsgränser. Det är heller inget som säger att man måste undvika att döda varje levande grönsakscellklump för att man anser att människofoster (embryon, barn) har en särställning. Jag anser att: 1) kvinnor ska ha en långtgående rätt att bestämma över sin egen kropp 2) detta är en fråga om val och moral, inte vetenskap. Man gör diskussionen en otjänst genom att låtsas att fostren är vetenskapligt jämförbara med amöbor eller mördarsniglar fram till en viss vecka. När vetenskapen sedan lyckas rädda barn (foster) allt tidigare är det viktigt att vi är säkra på VARFÖR vi tillåter abort - nämligen pga 1) ovan | |
| krysopras | 2013-01-30 15:15 | |
![]() | Jovisst, gnagel, men tidsgränserna är absolut inte godtyckliga. Du kan själv säkert googla fram hur ett embryo utvecklas. Jag googlade snabbt på morula och groddblad: En morula (lat. morus mullbär) är en cellklump bestående av nio celler eller fler, som bildas till följd av snabb celldelning efter att ett ägg genomgått en lyckad befruktning av en spermie. Embryo är ett befruktat ägg. Under embryots tidiga utveckling (dag 16) sker en uppdelning i de tre groddbladen ektoderm, mesoderm och endoderm. Du kan säkert googla vidare själv. Dock tycks vi vara någorlunda överens om att cellklumpen är en del av kvinnans kropp tills den blir ett foster. Så länge är det kvinnans rätt att bestämma över sin cellklump. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-01-30 15:30 | |
![]() | Det jag menar är att utvecklingen är steglös från dag 1 till födseln (och vidare för flera organ). Det finns ingen bekväm gräns där det ena dagen är en "cellklump" och nästa en okränkbar individ. Därför har vi satt en tidsgräns godtyckligt (som är långt efter det att man betecknar embryot som foster). Och jag tycker det är helt ok, men jag tycker man ska vara ärlig om varför vi tillåter abort - för kvinnans skull, inte för att det är en amöba tills vecka 18. | |
| IronGuy | 2013-01-30 17:01 | |
![]() | Känns som om denna tråd tappade fokus på "Religionsfrihet"? | |
| krysopras | 2013-01-30 17:14 | |
![]() | Iron, om religionsfrihet enbart handlar om böneutrop så har du ju rätt. Men annars är väl rätten till abort i allra högsta grad förknippat med religionsfrihet och frihet från religion. "I Sverige har en kvinna rätt till abort tíll och med graviditetsvecka 18. Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande. Efter vecka 22 bedöms barnet kunna leva utanför sin mammas kropp och då är det inte längre tillåtet att göra abort." www.vardguiden.se/Sj...ga r/Abort/ Denna tidsgräns är inte godtycklig. Den flyttas dessutom bakåt i takt med att det blir möjligt att hålla liv i yngre och yngre för tidigt förlösta. Så länge fostret inte kan leva utanför sin moders kropp är det en del av moderns kropp. | |
| IronGuy | 2013-01-30 17:20 | |
![]() | Nja, menar bara att jag blev rätt överraskad då jag gick in i "Religionsfrihet"-tråden, och snubblar på "Abort"-frågan... | |
| boffertomte | 2013-01-30 17:21 | |
![]() | "Så tänkte det lilla livet om livet när dess moder gjort abort -Vad kort!" En liten sorglig dikt som jag inte minns författaren till. | |
| BlackMirror | 2013-01-30 17:32 | |
![]() | Usel dikt! Säkert en gubbe som har skrivit den. | |
| fengur | 2013-01-30 18:03 | |
![]() | För att hålla mig till ämnet. Inga böneutrop i Sverige. | |
| Yamma | 2013-01-30 21:46 | |
![]() | Alla ska få ropa som de vill i mitt tycke. Det är skitsnack att folk skulle störas omhemult av just böneutrop, vi har ljudföreoreningar i mängder jämt och ständigt. Man kommer vänja sig vid det också. Folk blir däremot säkert provocerade, men det är ju inte religionsutövarnas problem. | |
| Mouche - Administratör | 2013-01-30 22:01 | |
![]() | Liten påminnelse om vad tråden ska handla om: "....Användare Inlägg Tävelsås 2013-01-29 17:06 Antal inlägg: 42 religionsfrihet Jag skulle gärna vilja veta hur Ni tycker religionsfriheten ska utövas. Ska man tillåta böneutropare med högtalare tillsammans med helgmålsringning. Ska alla religioner utövas utan begränsningar å ena sidan och/eller ska den 1000 åriga traditionen att ringa i kyrkklockan råda utan konkurrens. Jag vill gärna att alla kan ha sin religion och utöva den på det sätt man anser rättrådigt men jag är också mån om det man är van vid och tycker om traditioner liksom många med mig. Jag är dock inte troende i någon religion men gillar gå i julottan och på dop och av plikt på begravningar. Är detta en ickefråga kanske som löser sig utan friktion....." | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2013-01-30 22:30 | |
![]() | "Ohemult" är ett bra ord Yamma! Tack för påminnelsen att det finns :) Jag störs dock ohemult mycket av just religiösa budskap på hög volym, så helt och hållet skitsnack är det faktiskt inte. Man skulle säkert kunna vänja sig vid elchocker av testiklarna också efter en tillräckligt lång tidsrymd, men det är inte ett bra argument för att införa det. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-30 23:12 | |
![]() | självklart ska människor få ha sin religion vilken det en är,jag ser inte en minaret som en konkurent till klockringning,med jag har varit i länder med miinaret och det låter förfäligt klockan 6 på morgonen och klockan 10 på morgonen det kanske kan ropa lite senare | |
| ncb | 2013-01-30 23:31 | |
![]() | Betyder inte ohemult obefogat? | |