Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 596

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2013-02-20 09:32
Antal inlägg: 3172

visst är det tufft och beundransvärt med kämparandan och drivet att verkligen vilja trots handikapp.

det många verkar glömma är att även personer med handikapp kan vara dumma i huvet, elaka och helskruvade som personer. handikappet och den eventuella prestationen är ingen att gömma sig bakom, är man dum i huvet så är man. människans spontana empatikänsla kopplar ofta bort det faktumet pga personen man ser har ett handikapp. handikappet är inte personligheten. jag tror han är ett svin privat och att han sköt henne i vredesmod.

Minta2013-02-20 10:27
Antal inlägg: 20042

Han har hus i Italien och utländska bankkonton, så då får han nog ingen borgen. Sydafrika har inte utlämningsavtal med Italien. Ett vittne har hört bråk i flera timmar innan skotten.

Guldplate2013-02-20 10:28
Antal inlägg: 1212

Till dom som är kritiska till att hans version om att han sköt genom badrumsdörren i tron att inbrottstjuven var där inne...

Först och främst så måste ni tänka på att det inte är Sverige han lever i. Kriminaliteten är betydligt högre och grövre där borta än här.
En inbrottstjuv är ta sig in i det flesta rummen i ett hus han söker igenom. Det är väl knappast troligt att folk har alla värdesakerna liggandes i ett och samma rum. Speciellt inte om man är rik som jag antar att deras medt kända idrottsmanär.
Hur många gånger har det inte hänt att folk dom sover i en dubbelsäng yrvaket inte har koll på att partnern inte ligger kvar bredvid? Alla sover inte ihopkurade i varandra bara för att de är ett par.

Sen tycker jag kritiken om att han satte på sig proteserna är konstig. Hade väl varit mer skumt om han inte hade gjort det och försökt ta sig genom huset med amputerade ben, eller?

Gällande kritiken om att han kan skaffa sig skickliga advokater. Åklagaren är en av de bästa de har. Han fick interpols chef fälld till ett mångårigt fängelsestraff. Så kan han skaffa bra försvarsadvokater så är det nog mer att se som att jämna ut kampen än att han skaffa sig fördelar.

corlini2013-02-20 10:33

tja, att tro en inbrottstjuv gömmer sig intill husets ägare på sovrumstoaletten i ena änden av huset när resten av den enorma lyxvillan står tom är lite långsökt. jag tror tjuven skulle valt alla rum det inte fanns folk i före att leta guld i det enda badrummet i det enda sovrummet det var folk i.

Minta2013-02-20 10:44

Han säger själv att han inte hade proteser på sig vid skottillfället. Botha säger att enligt deras undersökningar stod Preatorius inne i badrummet med ryggen mot handfatet. De har också hittat testosteron och nålar.

Minta2013-02-20 10:46

Guldplate, om du har en partner i en bostad och toaletten är låst, skjuter du då genom dörren utan att veta var din parter befinner sig? Sydafrika eller inte.

Minta2013-02-20 10:48

Guldplate, de låg inte och sov. Enligt ett vittne hade de bråkat i flera timmar, enligt Praetorius själv gjorde hon yoga och han själv tittade på tv. Han säger till henne att ringa polisen och går själv och skjuter genom badrumsdörren. I verkligheten var det ju hon som var i badrummet så vem bad han ringa polisen?

Minta2013-02-20 10:50

Skottvinklarna tyder på att han hade proteserna på sig, men det är inte vad han själv säger.

gnagelram - Ej medlem längre2013-02-20 10:58
Antal inlägg: 1646

Minta: hur tänker du? Om det är som han säger så trodde han ju att han visste var hon fanns. Och dessutom är det ju inte direkt i lugn och ro hemma framför forumet man överväger i en situation man uppfattar som liv och död.

Det är absolut inte omöjligt att han iskallt mördade henne, men det är rätt sanslöst hur snabbt en del folk vet allt om hur andra tänker.

Det verkar rentav vara viktigt för vissa här att "bevisa" att han är skyldig. Udda.

Minta2013-02-20 11:04

Jag trodde att de var i samma rum och då måste han ju var hon befann sig eller inte befann sig. Han säger att han bad henne ringa polis, men han kan ju inte ha fått något svar. Om man då skjuter är man ju oerhört skärrad, om det är sant. Det kommer dock olika uppgifter om vad de gjorde, jag har läst att han sagt att hon gjorde yoga och han såg på tv. Nu talas det om att båda låg i sängen.

De hade bråkat mellan 2 och tre innan skotten. Han säger att han inte hade proteserna på sig vid skottillfället, men skottvinklarna tyder på att han hade dem på sig.

Det är möjligt att det är ett udda intresse jag har, jag är intresserad av kriminalteknik, inte specifikt att sätta dit någon, utan av att titta på bevis och indicier.

gnagelram - Ej medlem längre2013-02-20 11:15

Tja, du argumenterar som om du vore åklagaren iaf. Alla uppgifter som skulle tala för hans version ifrågasätts, övriga uppgifter tas som sanning.

Om man skjuter någon genom en dörr är man nog rätt skärrad, ja. Det skulle inte vara första gången i historien folk av misstag skjuter familjemedlemmar i situationer som har stressat dem till bristningsgränsen.

Men visst, du kan mycket väl ha rätt. Det är inte min poäng.

Minta2013-02-20 11:25

Ja, jag agerar nog åklagare i detta fall. Jag är inte domare i alla fall. Det finns för mycket som talar emot honom enligt min uppfattning, jag tror därför inte på hans försvar även om det är teoretiskt möjligt. Men åklagaren säger nu att det gick 17 mellan ett par av skotten.

Det är min poäng.

Minta2013-02-20 11:25

17 minuter.

corlini2013-02-20 11:34

jag håller nog med Minta i detta. det är helt enkelt väldigt långsökt att försvarets förklarning är verklig. för många osannorlika indicier och händelser i följd som lett fram till skotten.

killen hade hett våldsamt temperament gentemot kvinnor, både gamla och aktuella allvarliga kända gräl, tidigare hot och slag och nu blev han förbannad och sköt. att han har ett medfött handikapp eller sprungit fort på svindyra fejkben gör honom inte mer empativärd som person.

jag är lite domare över min egen syn på saken och min förutfattade mening är att han är skyldig som synden själv.

Minta2013-02-20 11:44

Men vem vet, just nu är Botha hårt ansatt av Roux.

gnagelram - Ej medlem längre2013-02-20 11:51

"...min förutfattade mening är att han är skyldig som synden själv."

Här har vi nog kärnan i ditt resonemang och grunden till hur du värderar fakta som framkommer. Sunt.

gnagelram - Ej medlem längre2013-02-20 11:58

Jag tycker polisen verkar dela dina förutfattade meningar och ha "slarvat" en del minst sagt, åtminstone utifrån vittnesmålet som ges just nu. Jag tycker det blir än tydligare hur vanskligt det är att "välja sida" från sekund ett, i ett nätforum i Sverige.

corlini2013-02-20 12:12

vi styrs av tankeimpulser, känslor och intryck därför är vi ibland snabba att döma.

jag ser en kille som gömmer ansiktet, har stora fester med mycket alkohol och droger, har misshandlat förr, hotat förr, har känt hett temperament, har en historik med psykiska problem, grannar som vittnar om högljudda gräl, en kille som vittnar om att han trodde det var en tjuv på toa och utan tvekan sköt flera skott genom dörren utan att tveka eftersom det i hans värld var troligare att det var en tjuv än en familjemedlem som satt och kissade, en översittande bemästrande personlighet lyser igenom i livsstilen och jag ställer det mot en skjuten kvinna på ett badrumsgolv.

tja, då är jag snabb att dra slutsatser.

gör en test själv Gnagelram. när du ser en snutt på tex "farmen" robinson, masterchef osv kommer det då ganska fort vinnar om sympati, avstånd, äckel, tycke etc till delatagarna? hur kommer det sig? är du så snabb att döma folk där i TV soffan? där har vi dubbelmoralen i ditt resonemang till andras snabba fördömanden.

corlini2013-02-20 12:13

"vibbar" skulle det vara, fel tangent.

Guldplate2013-02-20 16:01
Antal inlägg: 1212

Minta:
Jag är nyfiken på var du har läst att han har sagt att hon gjorde yoga m.m. Vad jag vet så har han ju inte gjort några större uttalande ännu. Han har lagt en redogörelse och där står det inget om yoga vad jag kan minnas.

Corlini:
Det är inte så långtsökt att man söker igenom badrummet i det enda sovrummet som finns i huset. Var har de flesta sina dyrbara smyken?
Troligtvis i sovrummet där dom själva befinner sig och där de tar av sig allt för natten. Är det mitt i natten så tror jag inte heller man börjar analysera om tjuven tagit sig direkt till badrummet eller om han borde ha börjat i andra delen av huset. (och vem säger att en ev tjuv inte skulle hunnit gå igenom hela huset redan och nu var i sista rummen och leta?)

Dessutom så visar det sig nu att det inte var dopingpreparat han hade utan naturmedel. Förhastade slutsatser baserade på rykten med andra ord...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?