Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 816

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jessieShanti2013-03-15 00:19
Antal inlägg: 105

Det har ju blivit dödsstraff för bensinstöld... uppenbart.

jessieShanti2013-03-15 00:21
Antal inlägg: 105

ingson: polisen bidrog till deras död. Dom jagades in i döden av dom.

Frizk2013-03-15 01:09
Antal inlägg: 129

Visst, det var kanske onödigt att, speciellt när de accelererade som de gjorde, provocera snattarna att köra så fort. De har erkänt att de begått ett fel men samtidigt kan man inte neka till att ansvaret för det som hände ligger hos förövarna. De gjorde ett aktivt val att hellre försöka smita (och då talar jag inte bara om när de körde ut på bron) än att stanna. Därmed riskerade de inte bara sina egna liv utan även andra, oskyldiga medtraffikanter. Att något sådant ska sluta i dödsfall är givetvis tragiskt men hellre dem än någon annan.

corlini2013-03-15 06:34
Antal inlägg: 3172

hade de betalt bensinen eller stannat och tagit sitt straff hade detta aldrig hänt eller hur? ingen annan körde ned i vattnet, ingen annan körde ned åt dem, ingen tvingade dem att forcera den nedfällda bommen, det var de själva som gjorde det.

boffertomte2013-03-15 07:01
Antal inlägg: 1128

Sluta påstå att polisen dödade dem. De körde ihjäl sig. Och bensinstölden var det allra minsta av deras brott. Polisen skulle enligt gällande regelverk ha märkt ut hindret tydligare, det var felet de gjorde.
Men bommarna var fällda, rödljusen blinkade och de visste att det var en fällbro där eftersom de var bekanta med omgivningarna.

De valde. Jättetråkigt, men om det är normalt att unga människor gör så usla val i trafiksituationer och begår såna "ungdomssynder" så behöver vi höja körkortsåldern för bil. På en moppe hade de inte kunnat köra igenom bommarna.

dinodog2013-03-15 07:25
Antal inlägg: 4973

JesusGudsson Nej försäkrinsbolaget ersätter inte bensinstölder eftersom det har blivit så vanligt. Hörde en mackägare intervjuas i radion just om detta.

Grundsnygg - Ej medlem längre2013-03-15 07:41
Antal inlägg: 3451

Försäkringsbolag ersätter ingenting det gör vi som tecknar försäkringar genom våra premier. Glöm aldrig det.

pabster12013-03-15 07:59
Antal inlägg: 707

Tragiskt men jag skulle kunna göra en lång lista på människor som har mer ansvar för det inträffade än polisen.

Håller för övrigt helt med corlinis inlägg ovan.

Sote2013-03-15 08:46
Antal inlägg: 3557

Fortfarande så kvarstår fakta att polisen valde att sätta igång en biljakt . Detta innebär alltid en risk för allmänheten, och då är det inte själva brottet i sig som utgör risken utan just det att polisen väljer att ta upp jakten. Dom kan som sagt inte veta om det tex finns oskyldiga passagerare i bilen, tex barn. Det kan inte vara motiverat att ta en sådan risk som en biljakt innebär pga av bensinstöld. Visst om dom inte hade valt att smita från bensinnotan så hade det aldrig hänt men å andra sidan så hade det heller inte hänt om inte polisen hade valt att ta upp jakten. Om dom hade bilens reg, övervakningsbilder från själva tankningen m.m så hade dom kunnat hitta killarna ändå. Men för att utsätta allmänheten för den risken en biljakt innebär så räcker det inte med ett så ringa brott. Vad hade hänt om andra trafikanter hade råkat illa ut pga jakten?

ingson2013-03-15 09:22
Antal inlägg: 4285

Fast om man som trafikant uppmanas att stanna av polis kan man då bara trycka gasen i botten och åka därifrån eftersom polisen inte ska ta några risker.
(Jo jag vet att det finns regler om spikmatta,100 tals meter raksträcka och blockerande polisbilar med blåljus)

Minta2013-03-15 10:07
Antal inlägg: 20042

Ja, svårt. Polisen bör ju ha möjlighet att effektivt få stopp på personer som kör som galningar. Killarna tog ju ändå stora risker genom att köra i vansinnesfart när de blev jagade och det hade förmodligen slutat illa ändå.

wildman2013-03-15 10:13
Antal inlägg: 3860

Det är lätt att säga att "skyll er själva". Det jag reagerar starkast på när man så enkelt säger så är att hur vet ni att passageraren tyckte det var en bra idé till ex? Han kanske gjorde allt som stod i hans makt för att förmå kompisen att stanna? Det är ju inte så att man kliver av i 200 knyck direkt. Och som redan sagts. Det kunde funnits fler oskyldiga i bilen. Hur hade det varit om det inte var en bro som stod i vägen utan en familjebuss med en stor barnfamilj? Jag kan visst tycka att föraren har ett ansvar här, det är ju på intet sätt så att han är oskyldig. Men dels tycker jag definitivt inte att någon förtjänar och dö, men framförallt så ogillar jag att man riskerar så mycket folk runt omkring honom. Det är faktiskt inte värt det för en smitning. Och inte för oskattad/oförsökrad bil heller. Ja inte ens för vårdslös körning heller. Det är iaf vad jag tycker.
Sen tror jag faktiskt inte att varken brovakt eller ansvarigt befäl mår så bra av att ha orsakat detta. Så jag tror inte det här var tänkt som en illasinnad gärning utan mer ett obetänksamt beslut. Men det visar på vikten av att vara restriktiv med biljakter.

dinodog2013-03-15 10:22
Antal inlägg: 4973

Sote så gott som alla som som smiter från bensinmacken kör med falska skyltar.

Minta2013-03-15 10:26

Samtidigt är det ju inte bra att de som gör det till en livsstil att begå kriminella handlingar, ser att risken att åka fast är minimal. De måste ju då skratta åt polisen och samhället. Är vi beredda att leva med ett parallellt kriminellt samhälle för att polisen inte får ta några risker?

Hinken76 - Ej medlem längre2013-03-15 10:36
Antal inlägg: 1194

Jag tycker att det är helt absurt att ni beskyller polisen eller broöppnaren för att ha orsakat deras död. Kör man genom en bom vid en svängbro så... Föraren av bilen bär naturligtvis hela ansvaret.

wildman2013-03-15 10:41

Det är ju faktiskt inte så att smiting och slippa sota för brottet är samma sak. På de flesta bensinmackar har man idag kameror. Det gör ju identifiering möjligt. Särskilt om det är för polisen kända personer.
Och min personliga åsikt är att för småbrott så är biljakter som inte avslutas snabbt för farliga ja. Framförallt för omgivningens skull.

boffertomte2013-03-15 11:01
Antal inlägg: 1128

Det är svårt att identifiera personer via bensinmackskameror så att det håller rättsligt. T o m mycket svårt. Varför ska bensin vara gratis för folk som inte tvekar en sekund när det gäller att bete sig allmänfarligt och vårdslöst i trafiken?

wildman2013-03-15 11:04

Varför ska oskyldiga dö för att man till varje pris ska sätta dit dom där och då? Det tycker jag är en mer berättigad fråga.

wildman2013-03-15 11:05

Och om det blir ett för stort problem med just bensing så är det mycket enkelt att åtgärda, något som vissa bensinmackar redan anammat, man tar betalt i förskott.

Minta2013-03-15 11:10

Är det fler saker man ska förändra så att brottslingar inte riskerar att råka illa ut för att polisen inte får riskera deras liv?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?