Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 711

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Silfverkrok - Ej medlem längre2013-03-17 17:33
Antal inlägg: 7174

Nä, han kommer antagligen att göra dummare saker - men förhoppningsvis när ingen ser på.

gnagelram - Ej medlem längre2013-03-17 18:16
Antal inlägg: 1646

Alltså, folk är så sugna på att i grupp "markera" mot "rasism" att de så gärna slänger alla, alla hänsyn till proportionalitet, rättssäkerhet, oskyldig till motsatsen har bevisats och rimligt tvivel helt över bord.

Sen sitter ni och pratar om "avskräckande" och "mobbing". I tron att man att gör nåt bra. Newsflash: det gör ni inte. Ni driver aktivt på radikalisering och fördumning.

corlini2013-03-17 18:25
Antal inlägg: 3172

har hans eventuella personliga politiska åsikt någon betydelse?

har vi inte kändisar här hemma som sympatiserar med åsikter som inte delas av mer än 5% av befolkningen? då borde alla dessa kändisar, idrottare, skådisar osv bannlysas eftersom de har särskiljande åsikt eller hur?

han var där för att spela boll, han gjorde ett riktigt bra jobb.
alla nöjda alla glada. resultatet uppnått.

spelar det då roll om han är centerpartist, nazist, nudist eller katolik?

Minta2013-03-17 18:29
Antal inlägg: 20042

Jag känner mig inte särskilt sugen på det. Rättsäkerhet? Han är inte dömd i en domstol, det är det grekiska fotbollsförbundet som stängt av honom och deras beslut/bestraffning behöver väl inte ha rättslig grund egentligen även om det skulle kunna ha det i det här fallet. Vad står en fascist-/nazisthälsning för? Den är väl riktad mot någon/några? Jag vet inte om det faller under begreppet mobbning men det liknar det tycker jag. Sedan tycker jag att han är ung och borde fått en chans till.

Jag förstår inte vad det fördummande ligger i att ta illa upp av en sådan hälsning och tycka att en påföljd är bra? Är det för att vi inte kan se in i hans huvud och veta vad han menade? Jag tolkar dig så att du inte tycka att gester kan vara kriminella.

Minta2013-03-17 18:34

Naturligtvis är det underliggande ekonomiska, politiska orsaker till att högerextremismen ökar i Europa, och det är möjligt att man underblåser den, men inte i så fall bland redan övertygade tror jag. Vi minskar den inte genom en överdriven tolerans.

Minta2013-03-17 18:35

ta bort ett "inte"; men i så fall bland de redan övertygade.....

gnagelram - Ej medlem längre2013-03-17 18:40

Det är just det. Du tycker dig veta jättemycket om hans uppsåt eftersom du vill vara på den goda, markerande sidan. Förbundet agerar maktfullkomligt, helt utan proportion och utan att ens ha pratat med spelaren. Men du ursäktar dem eftersom du inte vill riskera att vara på rasistens sida.

Du ursäktar då även att en ung mans liv förstörs därför att det är "avskräckande". Du är orolig för "överdriven tolerans". Du rekommenderar i princip halshuggning mot förkylning. För att inte verka svag mot "rasismen" förstås.

Men det som kommer ut ur sånt här är att folk tycker radikaliseras eftersom de, med rätta, anser att media och "antirasister" har tappat all nyansering. Däri ligger också fördumningen.

gnagelram - Ej medlem längre2013-03-17 18:40

-tycker

Minta2013-03-17 18:44

Nu tycker jag nog att det är du som är överdriven. Jag talar ingenstans om halshuggning mot förkylning eller mot någonting. Du tycker dig veta vad som rör sig i mitt huvud, det gör du inte. Nej, jag har sagt att jag inte vet vad som rör sig i hans huvud. Det behöver man inte veta för att en handling ska vara kriminell/avskyvärd. Gesten är laddad med innebörd i sig. Nej, jag tycker inte att hans liv ska förstöras för det här, han borde fått en chans till - det har jag också skrivit, men jag tycker inte heller att det är en bagatell som ska förbigås eller att han ska behandlas som en "ungdjävel".

apbur2013-03-17 18:48
Antal inlägg: 9699

Minta, jag förstår inte att du inte kan göra kopplingen syfte/uppsåt för att kunna avgöra om handlingen är kriminell/avskyvärd.

Minta2013-03-17 18:54

Vi kan inte veta syftet. Kan man det och är det nödvändigt med en gest fylld av innebörd i sig? Är det den omgivande miljön som avgör vilket syfte den har eller vad personen under galgen säger att den hade för syfte? Jag är inte tillräckligt juridiskt insatt för att avgöra det, därför tycker jag att straffet var för hårt, men inte heller att gesten var en bagatell.

apbur2013-03-17 19:09

Minta, det har jättestor betydelse att den det gäller hävdar att gesten inte hade till syfte att hetsa eller kränka. Naturligtvis kan man ta det för mer eller mindre trovärdigt. Hade han stått med andra kända högerextremister hade han inte varit så trovärdig om han hävdade att han inte förstod innebörden. Nu är han en fotbollsspelare och det hela inträffade efter att han gjort mål. Hans tränare påstår också att killen inte är politiskt intresserad. Han gråter troligtvis över chocken när han förstår reaktionerna och uppståndelsen. Det är alldeles för stor risk att man begår ett fruktansvärt övergrepp här.

Eftersom du tycker gesten i sig ska vara avgörande kan du få ta del av några här: upload.wikimedia.org...wa ving.jpg
www.atvn.org/sites/d...vi ng_0.JPG
4.bp.blogspot.com/-A...wa ving.jpg
dawncompk.files.word...&a mp;h=350
www.ronaldo7.net/new...la unch.jpg

Minta2013-03-17 19:17

Ingen av de gesterna ser ut som hitlerhälsningar.

väggspel - Ej medlem längre2013-03-17 19:24
Antal inlägg: 553

Jag har då aldrig under mina 22 år som fotbollstränare sett någon fira ett mål så där. Jävla trams. Solklar hitlerhälsning.

mralex692013-03-17 19:36
Antal inlägg: 34

Vill tillägga i den här diskussionen följande:

Detta har inte alltid varit en nazisthälsning..

Samt:

Jag försvarar inte den här typen av grejer men att en 20-åring blir avstängd på livstid är kanske lite hårt. Sedan är det faktiskt inte alla som var med i skolan. Bara för att vi här i Sverige har fantastiska möjligheter betyder inte det att alla har det.

väggspel - Ej medlem längre2013-03-17 19:39

Är det någon (inklusive "fascist-romare") som INTE ser det som en fascist/nazist-hälsning menar du?

apbur2013-03-17 19:43

Ja, fotbollsspelaren gjorde inte det.

corlini2013-03-17 19:44
Antal inlägg: 3172

och än sen? den enskilda spelarens politiska åsikt har inte med saken att göra när man tittar på en lagsport.

inte ens friidrottares politiska åsikt har med saken att göra när man tittar på tex längdhopp, 100m eller kula.

så, än sen? det är liksom över för länge sen detdär med hitler, väldigt få som drabbades då lever nu och såg matchen om jag får gissa

väggspel - Ej medlem längre2013-03-17 19:46

Eller hur, apbur...

*Gäsp*

gnagelram - Ej medlem längre2013-03-17 19:56

Er teori är alltså att han ville "mobba" människor från andra kulturer genom att fira med en hitler-hälsning? Eller är det att han i segerruset inte kunde dölja sin häftigt uppbrusande nazism? (Han verkar för övrigt inte så rutinerad på hälsningen, han håller ut tummen lite slappt, det gjorde väl inte hitler?)

Kan det inte vara så att han gjorde ett rejält misstag och helt enkelt inte tänkte på hur illa det såg ut? Eller finns det någon historik eller kontext som tyder på att han skulle menat att hetsa mot någon (vem?)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?