Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 12 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 20 181 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
snygg6 | 2013-06-09 01:42 | |
![]() | Mina småsyskon var på ALV förra sommaren och tyckte det var jättetrist. Mina föräldrar har tjatat på om Astrid sedan jag föddes. | |
snygg6 | 2013-06-09 01:53 | |
![]() | Det sjuka är att morsan (och många andra föräldrar) klagade när jag dejtade en kille som var 5 år äldre men hon skrattar när pigan hånglar med en 25 år äldre gubbe bara för att han bjuder på godis i Emil i Lönneberga. | |
snygg6 | 2013-06-09 02:14 | |
![]() | Men det kommer väl från att Astrid själv som 18-åring blev med barn med en 48-åring, men jag fattar inte hur alla tycker att hennes egna erfarenheter är bra förebilder för barn. | |
125478 - Ej medlem längre | 2013-06-09 12:15 | |
![]() | Det får väl stå för dina föräldrar att de klagade på ditt val av dejt. Det har inte med Astrid Lindgren att göra. Jag tror att man ska försöka hålla isär verklighet och fiction. ;) För att man skrattar eller gråter åt något fiktivt, så betyder det inte att man tycker att det ska vara så i det verkliga livet. Och just nämnda scen från filmen är ju dråplig på många sätt och jag tror inte att man ska lägga så mycket energi på att analysera det. | |
Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-09 20:55 | |
![]() | Kärlek har inget med ålder att göra. (Pedofili är enda undantaget) Jag gillar Madicken och Emil i Lönneberga. Astrid var för övrigt en fantastisk och banbrytande människa. Hon har skänkt många mycket glädje och att tala illa om Astrid är enligt mig helgerån. Så de så, pillutta er! | |
Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-09 20:57 | |
![]() | Jag gillar f-ö historien bakom Madicken, som faktiskt har funnits på riktigt! sv.wikipedia.org/wik...i/ Madicken | |
Sote | 2013-07-09 22:23 | |
![]() | Lite löjligt att bli så upprörda över att alla inte älskar allt som astrid skrev och framförallt att man kan tycka att filmerna är mer eller mindre bra. Vi ska ju tänka på det också att när vi som var så att säga " astrid lindgren generationen" dvs vi som var barn när filmerna kom ser det ju på ett lite annat sätt än dagens barn. För oss var dom ju fantastiska och nya, med pippis mod och framfusighet , emils hyss och lottas envishet som något som vi kunde se upp till. Vi hade liksom inte ett jätteutbud av underhållning heller, två tv kanaler med få barnprogram. Man var ju så svältfödd att tom anslagsravlan kändes som barnprogram tack vare den tecknade gubben i början. Dagens ungar har ju helt andra referensramar och blir inte lika imponerade och betagna i dessa filmer. En del av dom känns nog tom som rätt töntiga idag. Det skulle nog vara bättre att strunta i filmerna och bara läsa böckerna om man vill att ens småbarn idag ska upptäcka och ta till sig Astrids berättelser. Men att bli upprörd över att alla inte gillar det är väl ändå överdrivet. det är faktiskt bara en författare, inte en nationalklenod eller helgon även om hon är både känd och älskad världen över. Själv kan jag tycka att det finns en hel del i framförallt filmerna som inte faller under vad jag skulle säga helt ok. Bla då Karlsson. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-09 22:28 | |
![]() | lite löjligare är att det finns människor som låssats att dom inte gillar Astrid,tror ingenting på att Astrid skulle vara så dramatiskt upprörande som en del vill låssas,mer upprörande är att andra går på det åxå | |
deGothia | 2013-07-09 22:28 | |
![]() | Bröderna Lejonhjärta öppnade en ny värld för mig när jag var barn. Att kunna förmedla "svåra" ämnen som sorg och ondska med sådan värme och intelligens är häpnadsväckande. Astrid var ett geni! | |
Sote | 2013-07-09 23:28 | |
![]() | Men ttiittii det finns liksom ingen lag på att gilla Astrid. Ingen av mina ungar var särskilt förtjusta o hennes böcker och filmer, möjligtvis Emil när dom var riktigt små. Ska jag uttdela spöstraff för det? Alla har väl för sjutton rätt att tycka precis vad dom själva vill om litteratur. Du har väl ingenting med det att göra? Om jag tycker att Karlsson är en obehaglig karaktär då är det ju min rätt att göra det inte din sak att bli upprörd över. Tagga ner lite och lägg din energi på annat som faktiskt betyder något. Vad spelar det för roll? | |
Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-09 23:34 | |
![]() | Att gilla och skriva skit om en person är olika saker. | |
Sote | 2013-07-09 23:37 | |
![]() | Vem har skrivit skit egentligen? Bortsett från att en person varit lite bitter i sina inlägg då? Med varför får man inte skriva någonting negativt om det nu är så man tycker? Astrid var faktiskt bara en författare inte ett helgon. Men om jag skriver att jag uppfattar Karlssons karaktär som creepy så är väl inte det att skriva skit? Han ger mig verkligen rysningar. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-09 23:40 | |
![]() | ingen ide soten,vill du inte förstå så vill du inte | |
Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-09 23:41 | |
![]() | Känslor och kärlek är subjektiva saker. Jag tycker om astrid, alltså tar jag illa upp när någon snackar illa om henne. Precis som när någon snackar illa om min lillasyster eller kära mor. Klart folk får tycka olika. | |
kajix | 2013-07-10 00:02 | |
![]() | att skriva att man uppfattar karlsson som creepy är väl en fin hyllning till Astrids genialitet? | |
Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-10 00:11 | |
![]() | Han är rätt creepy | |
Xin Chao | 2013-07-10 00:41 | |
![]() | Jag stör mig på att ni pratar om Astrid Lindgrens filmer. Hon har aldrig gjort några filmer. Däremot har det gjorts filmer av hennes böcker. | |
onlaaajn | 2013-07-10 10:09 | |
![]() | Xin, det är ju ändå Astrid som står för manuset! Tror att du förstår att det är så det menas när det skrivs om filmerna! Onödig kommentar enligt mig..... | |
Sote | 2013-07-10 10:29 | |
![]() | Ttiittii-exakt vad är det jag inte vill förstå enligt dig? Svara på följande frågor innan du fortsätter gråta över att det finns folk som inte älskar Astrid och hennes verk. 1.Finns det en lag på att alla måste älska Astrid och hennes verk? För i så fall har jag missat det och även missat att det har smyginförts nån slags nordkoreaidiologi här på Beta. 2. Vad skrev TS i första inlägget-"Vad tycker ni?" Detta uppfattar åtminstone jag som att man får ge både ris och ros och inte att det uppmanas till att ges endast hyllningar. Du får nog ta och fundera lite över dina egna problem Ttiittii för du verkar hamna vid brytningsgränsen över nåt så oviktigt som att inte alla människor älskar Astrid. Alla människor älskar inte barn, kattungar och hundvalpar heller. | |
onlaaajn | 2013-07-10 11:52 | |
![]() | Sote: Absolut vill jag ha ärliga svar om Vad NI tycker, oavsett om det är positivt el negativt! Alla har rätt till sin åsikt om Astrid..... | |