Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 034

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jaapmeister - Ej medlem längre2013-05-29 17:59
Antal inlägg: 2109

För övrigt #2: Mitt stalltips är att Löfven ställer sig helt avvisande till LOs förslag (och som Ylva Johansson verkar tycka är bra). Han vill vinna valet för mycket.

micro1132013-05-29 18:04
Antal inlägg: 17542

jaapmeister
Killarna från Karlstad har tvingats dumpa löner och krav på grund av den illojala konkurrens som råder...

Din uppfattning är alltså att människor i gemen inte alls är kritiska till arbetslöshet, dumpade löner, sämre villkor och färre möjligheter... De famnar det gärna för att någon skall få öka standaren för sin familj i ett annat land?

Vi har nog olika uppfattning där ...

jaapmeister - Ej medlem längre2013-05-29 18:18

Ja, VÅRA gubbar är ju offren... de är de ANDRA som ska straffas.

Din uppfattning är alltså att det är ok att suga kuk för pengar? Trots att du sitter i rullstol?

Jag tror vi har olika uppfattningar där.

corlini2013-05-29 18:27
Antal inlägg: 3172

det är väl jättebra att fler partier äntligen börjar vidröra ämnet, frågan är om det är seriöst menat eller en flört med väljarna då det nya partiet bland dem pendlar mellan 7 och 10% just pga att ingen annan vill tala om detta känsliga ämne och agera.

däremot tror jag inte ett skit på förändring eftersom ämnet i så många år varit totalt tabu att ta upp, nu ska det pratas, utredas, tillsättas utskott, forskas, analyseras och läggas på förslag för att kanske tas upp inom ett par år. = man vill nämna det för att se om man vinner poäng men man vill inte vara den som agerar.

jag undrar varför SD väljare alltid hånas, det är en åsikt och ett ställningstagande precis som att vara sosse, folkpartist eller transa. vår befolknings förbannade rättighet är att få ta ställning i frågor och rösta. varför är det legitimt för alla som inte håller med att gadda sig samman som en mobb endast gällande detta? tänk om vi gjorde likadant mot andra grupper under 10% tex flyktingar, lärare, studenter, gayrörelsen osv

vissa t.o.m här på beta som i vanliga fall är korrekta och värnar om rätt & fel kukar ur och blir dubbelmoralen personifierad gällande just SD, varför är detta undantaget gällande normer och moral?

pabster12013-05-29 18:38
Antal inlägg: 707

Jaaapmeister enligt din definition av rasism är större delen av alla vänstermänniskor som vill bevara kollektivavtal rasister. Dessutom alla vi som inte är nyliberala och inte stödjer fri arbetskraftsinvandring. Lite drygt 60-75% av svenskarna är alltså rasister då?

corlini2013-05-29 18:45
Antal inlägg: 3172

micro. varför ska tillfälliga arbetare från andra länder ha samma villkor, löner, avtal osv som svenska arbetare?

1. de har åkt hit för att jobba, inte sitta i gemensamt boende och glo på väggarna 2dgr i veckan. de utländska arbetare vi haft ställer krav på minst 6 dagars arbete.

2. som exempel kan vi ta en polsk hantverkare vi använder flera månader om året. han får 17000 i månaden vilket är ca 2,2 X vad han fått hemma och han har nästan inga utgifter. han har betydligt mer över varje månad än en svensk som enligt avtal har 23400.

3. de har inte samma utgifter och kostnader som "oss" så det som räknas in som förtjänst varje månad är ofta mer än vad "vi" får över.

4. det finns hur många punkter som helst att göra på denna lista.

finns det ett enda skäl till att tvinga folk som åkt över 150 mil från familjen för att jobba intensivt en period att vara ledig mot sin vilja?

LO är en samhällsförstörare av enorma mått, medlemsavgifter, strejkhot, anställningskrav osv har gjort så vår produktiva industri är helt schanslös gällande konkurrens utan subventioner och har gjort så småföretag inte vill, vågar eller har råd att anställa trots att de hade kunnat skapa arbete och därmed öka landets BNP och välfärd.
det finns 10 000 tals småföretag som skulle kunna erbjuda arbeten men som avstår då kraven på vidareanställningar, semestrar, barnledigheter, ersättningar utanför själva betalningen för det utförda arbetet osv skenat iväg till orimligheter. LO har stor del i att vi har den arbetslöshet vi har idag.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-05-29 20:17

pabster: mer runt 20-25 procent skulle jag tro (vänsterpartiet plus vänstersossarna). Med sd blir det väl kanske 30.

Det finns helt enkelt inga logiska argument att kräva lagstiftad kollektivavtals-anslutnin g (vilket är vad krav mot ''lönedumping'' innebär) men ENBART för gästarbetare från andra länder än Sverige. Annat än att man skiljer på vi och dom av andra anledningar.

Är problemet att lönerna pressas nedåt? Argumentera för lägstalöner eller kollektivavtal för alla svenskar då. Är problemet att de som kommer saknar socialförskäkringsavtal? Argumentera för att alla svenskar ska ha rätt till a-kassa då (inte bara facket). Är problemet att de som kommer inte får tjänstepension? Kräv att vi reformerar pensionssystemet.

Alla ''problem'' utländsk arbetskraft medför är inte specifika för utlänningar. Alla ovanstående reformer borde väl gälla alla i Sverige, även våra kompisar i Karlstad? Att LO gör det till ett utlänningsproblem måste bero på (a) populism eller (b) rasism. Det finns ingen annan förklaring.

Locomondo - Ej medlem längre2013-05-29 20:46
Antal inlägg: 3768

Corlini.
Denna polske billige arbetare som du tar in tar ju jobb från de som bor permanent i sverige?
I andra trådar vill du ju stänga gränserna för invandring tills vi har fått ordning på bla arbetslösheten i landet och nu säger du att du tar in polsk arbetskraft och är jättenöjd med det?

Frasse2 - Ej medlem längre2013-05-29 21:09
Antal inlägg: 1465

Om alla tar en polack för 17 000 istället för en svensk för 23500 så har svensken inget val till slut utan måste ta 17000 han med , trots sina högre levnadsomkostnader men det är klart så vill ju arbetsgivarna ha det ..och sen sjunker konsumtionen i samhället....räkna ut hur bra det är..stoppa lönedumpningen nu!!

Porla - Ej medlem längre2013-05-29 21:43
Antal inlägg: 1471

Buffertomte. Jag har inte påstått att främlingsfientliga och rasistiska åsikter är samma sak. Jag bara undrar varför dom inte är stolta över att vara det ena eller det andra. Jag tror att jag kan se skillnaden mellan främlingsfientliga/rasist iska åsikter och åsikten att integrationen lämnar en del övrigt att önska. Frågar mig dock om dom själva kan se skillnaden.
Här är ett utdrag från Migrationsifo.se som stämmer överens med vad jag anser vara främlingsfientligt.
”Främlingsfientlighet handlar ofta om att människor är rädda för att invandring ska skada till exempel landets nationella identitet eller dess ekonomi. I Europa ser vi idag hur flera främlingsfientliga partier lyckats etablera sig i såväl nationella parlament som i Europaparlamentet.
Främlingsfientlighet betecknar en rädsla, misstro och fientlighet mot främlingar. Den riktas därför ofta mot invandrare och etniska och kulturella minoriteter. Till skillnad från rasism grundas främlingsfientlighet inte på en föreställning om olika mänskliga biologiska raser, utan om olika kulturer som inte borde samexistera. Däremot talar man idag ofta om främlingsfientlighet och rasism som synonymer, eftersom den rasbiologiska rasismen idag alltmer tar sitt uttryck i avstånd från kulturer som man antingen tycker är mindre värda, eller likvärdiga men oförenliga med den egna kulturen.”

Skurkaktig - Ej medlem längre2013-05-29 23:36
Antal inlägg: 40

Bra artikel i dagens BT, rekommenderas www.bt.se/debatt/oll...79 3858).gm

Challe_B - Ej medlem längre2013-05-29 23:42
Antal inlägg: 5853

det positiva trendbrottet var väl snarare att gubben uteslösts ur partiet för en gångs skull

Måns_E2013-05-29 23:44
Antal inlägg: 12038

Hans partikamrater i Borås tyckte dock inte att artikeln var lika bra.

Skurkaktig - Ej medlem längre2013-05-29 23:45

Blev han? Ännu en seger!! Mer bränsle på elden.

Skurkaktig - Ej medlem längre2013-05-29 23:47

Nej Måns sanningen är inte alltid så vacker. Med ett inbördes religionskrig i Sverige är inte så långsökt.

Måns_E2013-05-29 23:53

Jo det är väldigt långsökt att det skulle bli ett "religionskrig" i världens mest sekulariserade land.

Skurkaktig - Ej medlem längre2013-05-30 00:00

Det har redan börjat, om än i liten skala....

micro1132013-05-30 00:05

Att vara minsta kritisk är alltså förbjudet -- det visade uteslutningen av Engström:

------------------------- ------------------------- ------------------------- ---
I texten beskriver han den senaste tidens oroligheter i Stockholms förorter som konsekvensen av "en alltför optimistisk och okontrollerad invandring".
www.expressen.se/gt/...ut talande/

Måns_E2013-05-30 00:07

Det är inte det minsta förbjudet, det är bara det att hans parti inte vill förknippas med det han skriver. Han sitter ju kvar i kommunfullmäktige, så demokratin fungerar alldeles utmärkt.

Själv så håller jag inte med honom om hans analys, däremot så håller jag med om att "Vi kan aldrig acceptera att dessa vandaler sätter dagordningen med våld och vandalism"

micro1132013-05-30 00:23

Måns_E
Kontentan .. är du kritisk så utesluts du .. Inte särskilt tillåtande faktiskt, man kan till och med utan större fantasi föreställa sig att den hållningen tystar kritiker ...

Säg något får du sparken .. men visst får du säga något .. om du törs...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?