Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 604 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| özzlebo | 2013-05-30 14:36 | |
![]() | Ska man ta 2 ggr kan det ju knappast stå till middag om läkaren inte avser båda på en gång möjligen, sen undrar jag om det verkligen står middag och inte måltid? Avses isf att man intar mest möjliga mat eller är det matens beskaffenhet??Man äter ju sällan middag 2ggr/dag | |
| diffdiff | 2013-05-30 15:10 | |
![]() | Vi äter oftast runt 17.30-18.30 | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-05-30 15:13 | |
![]() | Det vore intressant att höra vad som menades, titti. | |
| Tommy 1979 | 2013-05-30 16:14 | |
![]() | Men jeezez, om du är osäker så fråga din läkare eller ring sjukvårdsupplysningen. Förstår inte vitsen med att starta en tråd på Betapet.....? | |
| toonfisken | 2013-05-30 19:11 | |
![]() | Det är många märkliga trådar här ........... | |
| blue_moon | 2013-05-30 20:08 | |
![]() | Ja sannerligen. Undrar vad ttiittii har fått för svar av sin läkare? | |
| blue_moon | 2013-05-30 21:00 | |
![]() | Eller var det bara hittepå? | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-05-30 22:20 | |
![]() | Ja, man börjar faktiskt undra varför svaren uteblir... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-30 23:18 | |
![]() | nä det var på kvällen efter det sista jag ätit | |
| krillo18442 | 2013-05-30 23:57 | |
![]() | Skönt att äntligen läkarens definition på middag kom fram. Men jag är nyfiken på tidsangivelsen morgon. För normalt arbetande personer är det enligt mig mellan 06:00 & 09:00. Men när är morgon för en nattarbetande fabriksarbetare? Är morgon definierat av klockan eller av när man går upp? | |
| krillo18442 | 2013-05-30 23:59 | |
![]() | Tänk vilket kaos det kan bli för en skiftarbetare med dessa lösa tidsangivelser. Eller än hellre för en jourläkare som inte äter/sover på normala tider. | |
| fairflower | 2013-05-31 00:10 | |
![]() | Jag har träffat en person som tog sömntablett på kvällen enligt ordination, problemet var att personen jobbade natt, han tyckte det var mycket svårt att sköta jobbet...(detta är sant!) | |
| Flugfri - Ej medlem längre | 2013-05-31 00:30 | |
![]() | Jeg tror dig fairflower, inget förvånar mig efter att jag läst ttiiitttiiis inlägg;) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-31 08:42 | |
![]() | barn som sover middag,skorta ordet middag stryk det ordet ur iordboken,det ställer bara till förvirring mina barn har sovit middag mellan 12 -15 då blir betydelsen av middag 3 timmar,det är ett skit ord | |
| micro113 | 2013-05-31 08:51 | |
![]() | krillo18442 Det styrs av din dyngsrytm. Mediciner som skall intas enbart på morgonen har ofta den föreskriften därför att de kan påverka nattsömnen ... Mediciner som skall intas på kvällen har den föreskriften därför att de kan påverka människans "vakenhet" .. dvs det är oftast mediciner som på olika sätt kan sätta ner reaktionsförmåga, göra människor trötta, osv.. Mediciner som skall intas fler gånger dagligen skall fördelas jämnt över dygnet. Undantaget är mediciner som kan bidra till sömnsvårigheter och därför skall intas med så lång tidsrymd som möjligt från föregående tablett men inte för nära sänggående. En rekommendation som anger dyngshändelse utformas så för att man vet att det är lätt för människor att koppla till händelser/minne --- samt för att tydliggöra att det skall vara spritt eller samlat intag. | |
| micro113 | 2013-05-31 08:55 | |
![]() | fairflower Jag tror dig -så som den här tråden visar har ju inte alla förmågan att tänka till själva. Frågan är om man kan kräva att läkare snabbt skall kunna uppfatta det och därför alternera hur de skriver, eller om det är okej för läkare att utgå ifrån att de flesta som själva hanterar sin medicin har en någorlunda normal intelligensnivå. | |
| barbroskog | 2013-05-31 08:58 | |
![]() | När jag var barn då åt man middag kl 12 och kvällsmat ca kl 5, men det var ute på bondlandet. Nu är det andra tider många stressar o tar sig inte tid att äta på bestämda tider. För en del blir det springmiddag med en hamburgare i handen, istället för att varva ner. Tyvärr | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-31 08:59 | |
![]() | det är presis så det blir felmedicineringar | |
| karmannghia | 2013-05-31 09:00 | |
![]() | En läkare bör försöka uttrycka sig tydligare än "till middag" tycker jag. Även om t ex jag är fullt kapabel att tänka själv (jag hade kollat medicinen i Fass, men om min uppkoppling varit otillgänglig så vore det ju svårt) så kan jag kanske inte tänka exakt som just den läkaren. Det som är självklart för en person är inte alls självklart för en annan person. Man bör försöka utgå från att alla andra människor inte tänker exakt som man gör själv och inte har exakt samma förkunskaper. Det gäller all slags information. | |
| karmannghia | 2013-05-31 09:03 | |
![]() | Dessutom finns det väldigt gott om folk som kanske är något mindre sluga än genomsnittet och som ändå behöver medicin ibland. Man behöver inte genom att slarva med doseringsanvisningarna utsätta dem för risk för felmedicinering. Om folk felmedicinerar pga bristande anvisningar får de gå tillbaka till doktorn för de blir antingen inte friska eller så blir de sjuka av felmedicineringen. Vilket känns jävligt onödigt. | |