Spelrum
Giraffen30
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 457

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SämstpåBeta2013-07-20 20:33
Antal inlägg: 1760

Sorgligt att du ser på dina föräldrar, vänner, släktingar som krims-krams! De har trots det en avgörande kärnpunkt till att forma din identitet. Som vuxen kan du dock ändra på den, som barn är du beroende av deras!

Fesebengt22013-07-20 21:22
Antal inlägg: 1570

Undrar om Greker sticker ut när de kommer till Sverige genom att skita i första bästa hål de ser i golvet? Har inte sett eller upplevt dem som så annorlunda. Själv upplever jag finnar, danskar och norrmän som mina gelikar men har upplevt att jag blir behandlad på ett "annat" sätt efter de fått reda på att jag är svensk.
Är vi så kassa att uppföra oss när vi är utanför gränserna?
Grannarna har fest idag och bett mig komma över men de ser ut att ha trevligt så jag kanske inte skall gå dit då.

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-20 21:26
Antal inlägg: 37631

håller med corlini,svenskar är ganska blyga,men när är dom dricker alkohol (vilket dom har svårt att göra lagom)då ska det sjungas helan går så taket lyfter

Porla - Ej medlem längre2013-07-20 21:42
Antal inlägg: 1471

Beta. ok. Det finns bara ett enda tillfälle då jag tänker på att jag är stolt över att vara svensk medborgare. Det är dom gånger jag hör en invandrare säga att han är svensk. Då tänker jag att mina föräldrar, vänner och släktingar kanske visat sin bästa sida och bidragit till att dom vill vara en del oss i Sverige. För det är ett stort fiasko om ingen vill tillhöra oss och bara vill komma härifrån.

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-20 22:19
Antal inlägg: 37631

det är skilnad Porla,jag vill inte bli sedd som en gör svensk,men jag vill bo i sverige iaf på sommaren,jag vill tillhöra sverige men inte vara svensk

Porla - Ej medlem längre2013-07-20 22:25
Antal inlägg: 1471

tiitti. Jag förstår inte?

SämstpåBeta2013-07-20 23:00

Du är svensk oavsett vad du vill! Är du uppvuxen här är du medvetet och omedveten formad utifrån den miljö du är uppvuxen i! Att ändra sin identitet när man är liten, är i det närmaste omöjlig, de valen kan du i viss mån göra som vuxen. Det är alltid accessoarerna som formar dig som liten, som Porla beskriver det. Dessa fortsätter att påverka dig som vuxen, dock har du en större möjlighet till välja dina input och output i högre grad! Men inte helt. Att greken inte skiter i ett hål här, är för att han måste ta seden dit han kommer. Han måste för en tid eller förfalltid om det är permanent att ta seden dit man kommet, acklimatisera sig till det svenska, för det svenska existerar, det blir påtagligt när invandrare just har svårt till detta och här kan det bli krock mellan det svenska och den andra kulturen. Inget nytt, kommer alltid vara så för vissa men bevisat högst påtagligt att det finns något genuint svenskt!

SämstpåBeta2013-07-20 23:07

Grekerna hatar eu, de säger att de kommer att förlora sin grekiska identitet! De känner stark övertygelse till sin identitet och är stolta över den och anser sig vara europas vagga. Rätt eller fel är ointressant, de målar upp en stark identitet, hos greken skulle den aldrig ifrågasättas, här finns den och den är stark och den är patriotisk. Man är stolt över sin historia och man är förkrossad över dagens verklighet. Om grekerna och jag misstänker de flesta andra länder uttalar en stark identitet så varför kan inte svenskar göra det, utan att man för den skull bli kopplad som rasist eller SD-anhängare?

Fesebengt22013-07-20 23:38

Är det fel att vara svensk? Stör jag andra nationaliteter med mitt svenska beteende? Måste jag ändra mig? Eller får jag vara med i världen ändå?

SämstpåBeta2013-07-20 23:50

Vem ställde du den frågan till? Är den till mig, så ifrågasätter du samma saker som mig!!

Fesebengt22013-07-20 23:53

Den var väl riktad till allt och alla men om du vill ha den för dig själv är du svensk då?

SämstpåBeta2013-07-21 00:16

Oj oj, då får du läsa mina tidigare inlägg, den där frågan bevisar att du inte gjort det!

Fesebengt22013-07-21 00:36

Du skriver så mycket att jag endast orkar skumma igenom allt om vad du tycker. Så då måste du väl inte du besvara just den här frågan för det är väl inte din tråd? Eller är du av uppfattningen att världen kretsar kring dig och vad du tycker och tänker? Och så skall vi finna oss i det för att du råkat säga det tidigare.
Du är tydligen svensk om du är avundsjuk på att jag frågar om nått du tydligen redan konstaterat.

Måns_E2013-07-21 01:28
Antal inlägg: 12028

Jag citerar mig själv som svar till SämstpåBetas analys om mig.

"Även om också jag förstår att man påverkas av att leva upp under svenska förhållanden med det svenska språket, politiken, naturen och den svenska skolan osv."

Jag menar ändå på att en identitet, eller min identitet knappast först och främst vilar på var jag har växt upp. Även om det naturligtvis har en stor påverkan. Jag skulle säga att det har minst lika mycket med i vilken miljö jag är uppväxt (i form av social status och mina föräldrars värderingar och umgängeskrets) som vilken geografisk plats jag är född på.

Visst min omgivning påverkar vem jag är, men det är både arv och miljö, och allt handlar inte om inom vilken landsterritorium man kommer ifrån. Allt påverkar, men även senare egna val och intressen.

Hinken76 - Ej medlem längre2013-07-21 01:43
Antal inlägg: 1194

En detalj som är svår att förneka är att vi som har rösträtt i det här landet har ett gemensamt ansvar att påverka hur våra lagar ska utformas och hur välståndet ska fördelas. Oavsett hur ovillig man är att anse sig som "svensk" tror jag att det är en fördel att vi inte har alltför avvikande åsikter om hur saker och ting ska vara inrättade. Alltför spridda åsikter inom ett land brukar leda till dåligheter. Såväl historien som nutiden vittnar om detta.

fridaapa2013-07-21 01:54
Antal inlägg: 12

Tack för era svar i denna typiskt svenska debatt.
Har kollat runt på nätet för att se om motsvarande debatter pågår i andra länder, men kan inte hitta något.
Så vad säger det om oss svenskar? Ja, det kan man ju grunna på.

SämstpåBeta2013-07-21 01:55

Fesen: jag vet inte hur jag ska besvara dig, ditt svar är för mig helt obegripligt. Vad skulle jag vara avundsjuk på? Jag är svensk, inget jag har valt och bara delvis konstruerat. Jag är uppväxt här och trivs med den identitet jag har fått pådyvlat med alla de kategorier jag nämnt tidigare och på de sött som jag vidare har utvecklat mina accessoarer och attiraljer. Jag bugar för att Måns E påvisar att jag inte har helt fel och min respekt ökar då han utvecklar mina tankegångar!

Fesebengt22013-07-21 02:06

Du behöver inte besvara mig. Gå bara vidare med ditt liv och njut av vad du tycker är värt att leva efter, göra och så vidare och bry dig inte om de meningar eller frågor som jag ställer. Speciellt om du tycker att du redan besvarat dem. Lev väl och jag har inget behov av att du förstår mig.

SämstpåBeta2013-07-21 03:36

Förvirrande, då du ställer frågor, du inte vill ha svar på! Kommunikation brukar ju vara att frågor och svar möts och en ökad förståelse för varann uppstår eller strandar. Det förstnämnda är en ganska angenäm upplevelse!

Syster-Häxan2013-07-21 08:52
Antal inlägg: 87

Typiskt Finskt är väl Bastu, koskenkorva , korv. slagsmål med kniv och deras Sisu

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?