Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-14 11:29 | |
![]() | tursuten = turisten.....på svenska | |
| Måns_E | 2013-08-14 11:30 | |
![]() | mz_lzrd det finns redan shariadomstolar i London. Nu är väl dock ett problem att folk inte verkar förstå vad det innebär. Jag om någon har väl aldrig påstått att gudstro är rimlig, däremot så är det rimligt med ett öppet samhälle där folk får tro på vad de vill (i det samhället har jag så klart också rätt att ifrågasätta deras tro om de torgför den) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-14 11:30 | |
![]() | Porla.tydligen räcker det inte,för mig finns det bara en sanning och en väg som Kristen är det så,innan jag blev kristen så var det många vägar ingen direkt sanning och vad det var för liv kan diskuteras,då tyckte jag nog livet var perfekt,men det är perfektare nu,Och varför? därför att jag funnit saningen Jesus.Och det tror många är viktigt för att jag är skitnödigt rädd för bla döden,fel fel fel,jag är inte rädd för någonting nästan,men dom räddslor jag har är exakt lika som innan jag blev frälst.jag har ingen dödslängtan men jag vill träffa Jesus och kommer han inte medan jag är på Jorden så får jag chansen att träffa honom sen och det vill jag inte missa | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 11:39 | |
![]() | Ifrågasätta/Bevis, ja vad vet jag? Själv skulle jag aldrig hänga ut mig själv och min okunskap genom att i inlägg efter inlägg kräva bevis när jag vet att det inte går att bevisa. Det skulle få mig att känna mig som en obildad idiot. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-08-14 11:41 | |
![]() | I vilket annat sammanhang är det accepterat att hävda något utan att behöva komma upp med bevis för sin teori? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 11:44 | |
![]() | Kanske inte i något annat sammanhang, vad jag kan komma på. Men det här är väl lite speciellt? | |
| Måns_E | 2013-08-14 11:51 | |
![]() | Jag skulle aldrig häva ur mig mina fantasier på ett forum och påstå att det var sanningen och meningen och jadda jadda, och om man tycker som jag så kommer en massa övernaturliga mystiska saker att hända. Jag funderar lite stillsamt vem som borde skämmas. Jag går inte runt och predikar för de som inte vill lyssna, men nog måste jag väl få ifrågasätta dumheterna ändå porla? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 12:11 | |
![]() | Jo, det är klart att man kan ifrågasätta. Det är bevisen på att det finns en gud som jag vänder mig emot. Jag kanske kan uttrycka mig snällare och kalla det för att ihärdigt ställa onödiga frågor som man vet att ingen kan svara på? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 12:22 | |
![]() | Men här predikar väl ingen för dom som inte vill lyssna? | |
| Måns_E | 2013-08-14 12:24 | |
![]() | Precis som att det är att påstå att denne gud finns. Lite här man sagt a så. Men vad som med all tydlighet fastslås i den här tråden är att kristna verkar tro väldigt mycket på något som de egentligen inte har en aning om. Till och med så mycket att de "vet" Men att föra ett enkelt logiskt resonemang om vad de vet, ja då tar det mer eller mindre alltid stopp. Det är väl det sim vi skeptiker i tråden vänder oss lite mot, hur man kan "veta" något som man egentligen har noll koll på. Spekulera kan ju alla, men det är ju inte riktigt samma sak. | |
| Måns_E | 2013-08-14 12:25 | |
![]() | Jo då, bibelcitat kommer ju hela tiden, bara namnet på tråden, o s v. | |
| Typ2013 - Ej medlem längre | 2013-08-14 12:27 | |
![]() | Om jag inte, av respekt för var och ens rätt att själva tro på vad de anser vara sant, kallar tro på eventuella Big Bang-teorier för dumheter så varför ska då någon kalla tron på Gud och Hans makt för dumheter. Ingen av oss alla miljarder nu levande personer kan veta, helt tvärsäkert, vad som är helt rätt. Vi föredrar att tro och tro är precis det ordet står för, ett antagande. Någon tror på Evolutionen. Någon tror på Gud. Är någon av dessa troende bättre eller sämre än den andre? Att ha förmågan att känna närhet till en högre makt måste vara så lugnande, så tryggt. Att däremot påstå att Jesus och Helig Ande är Gud, är enligt mig ett bevis på att, åter igen, människor har blandat sig i den väg som Gud är den som ska bestämma över. Och åter igen får människors inblandning logiken i att tro på Gud att vackla. För vilken normal människa tror på att en far är sin egen son etc.? Treenigheten är ett minne från forntiden då en hednisk konung övergick till kristen tro och ville ha sällskap av några gudar. Jesus är Guds son och alls inte Gud. Han är offret som Gud gav människorna för att vi ska ha chansen att få förlåtelse för de synder vi alla begått under vår levnad. Hans storhet är odiskutabel och likaså hans kärlek till Fadern och människorna. Helig Ande är den kraft som Gud använder sig av vid olika tillfällen. Detta är alltså vad jag tror. Min tro skadar ingen, är inte ond, gör ingen skada mot andra människor. Jag önskar av hela mitt hjärta att jag en dag själv ska kunna leva upp till det jag tror på. Tack för mig. | |
| Måns_E | 2013-08-14 12:41 | |
![]() | För att den vetenskapliga idén går ut på att man bevisar saker, och dessutom ständigt förfinar och fördjupar sina resonemang Typ2013. Du kan alltså få bevis för big bang, man har ju rent av redan bevittnat universum när det blott var några microsekunder gammalt. Och hela poängen är just att det går att bevisa det. | |
| Måns_E | 2013-08-14 12:43 | |
![]() | Man kan också bevisa att skapelseberättelsen enligt bibeln omöjligt kan stämma. Men visa mig ett enda bevis som motsäger evolutionen. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 12:49 | |
![]() | En sak till som jag funderar över är alla dessa länkar man lägger in som säger att kristna har lägre IQ än andra. Är det så att man tror att det är ett bevis på att "alla som INTE är kristna" har hög IQ, och att man själv då enligt den definitionen har hög IQ? | |
| Måns_E | 2013-08-14 12:51 | |
![]() | Om man tror det så här man nog inte så hög IQ :-) | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 12:52 | |
![]() | Nej, man undrar ju ibland. :) | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 12:58 | |
![]() | Måns. "Men visa mig ett enda bevis som motsäger evolutionen." Kanske har jag fel nu, men brukar inte du tillhöra dom som säger att det är den som påstår något som har bevisbördan? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-08-14 13:01 | |
![]() | Den som påstår nåt i strid med den gängse uppfattningen torde ha bevisbördan. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-08-14 13:04 | |
![]() | Vad är gängse uppfattning i den här tråden? | |