Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
DodgeJourney2013-09-05 21:54
Antal inlägg: 68

Jag önskade jag hade fått lära mig det i skolan. Jobbar i stökig miljö och teckenspråk hade varit bra för mig och mina kollegor! Perfekt på krogen och dansgolvet!

SjuKorvar2013-09-06 07:14
Antal inlägg: 16

Jag är själv döv och pratar bäst i Sveriges sägs det. Fantastiskt säger många - för vem då säger jag? Hade jag sluppit all denna tal träning och fått tecken språk hade livet varit lättare. Men nu kan jag tecken språk på äldre dagar och det är bara fördelar, med tolk hänger jag med överallt. Mina hörande barn fick tecken språk som första språk och de kunde kommunicera när de var 8 mån och pratade klockrent när de var ett och ett halvt. Största anledningen till att använda tecken är väl att man vill förstå och kunna prata med sina barn innan de talar. Sen lär de sig tal bättre (forskning finns på Karlstad universitet prof Irene Johansson). Ha det bäst idag:)

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-06 07:20
Antal inlägg: 37631

dinodog,dom där barnen 4,6 år gamla,förmodar jag pratar nu,men när dom inte pratade borde det inte lägga fokus på talspråk för dom i stället för att lära ytterligare ett språk?Teckenspråk är olika i alla länder.exakt sjukorvar vad jag också tror att det är bäst att lära sig det språk som ska användas först

krysopras2013-09-06 07:34
Antal inlägg: 657

Men tiittii, alltså ärligt. Ett språk är ett språk, hur man uttrycker det är en annan sak. Det stimulerar hjärnans språkcentrum oavsett om du uttrycker dig med tal eller tecken. Man får en skjuts i inlärningen av att aktivera hjärnan på många olika sätt.

Men jag skulle bli ytterst förvånad om du kunde förstå ens en bråkdel av det resonemanget.

Jumanjia2013-09-06 07:38
Antal inlägg: 539

det är jättebra att ALLA barn får lära sig teckenspråk! Det är väldigt många av befolkningen som faktiskt är döva/hörselskadade. Att få lära sig teckenspråk kan vara till stor hjälp även när det sen kommer till at hitta jobb. Det är viktigt att kunna kommunicera. En av mina systrar är faktiskt döv och jag är tacksam för jag har fått lära mig teckenspråk.

Och sen när ni säger att barn skall lära sig sitt språk först.
Vill bara tillägga att de som är döva måste lära sig det svenska språket och teckenspråk. Det går utmärkt för dem. + Så har barn förmåga att lära sig mera än ett språk speciellt om de lär sig i tidig ålder.

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-06 07:45

krysopras om du läser första inlägget igen så

dinodog2013-09-06 07:55
Antal inlägg: 4973

Jodå ttiittii dom pratar nu. Men inte bra och de är vuxna i dag. Förmodligen är det ett syndrom av något slag. När barnen var små hade de ett slags eget språk med ljud och tecken med varandra. Utomstående förstod inte dom, men föräldrarna förstod till en viss del deras egna språk/tecken.

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-06 08:28

typ,psevdotvillingar,två av mina söner födda åren efter varandra,utvecklade ett eget språk som mellan 1 och 3 år,så vi tog varsin unge för att dom skulle släppa det och börja prata vanlig,så jag har varit med om samma,men det språket försvann då vi särade på dom

SjuKorvar2013-09-06 09:05

Jag menar att ALL kommunikation främjar utveckling. Har jobbat med tal träning tio år (trots att jag är döv) men jag tror faktiskt inte riktigt på det. Lär barn tecken och skrift, det stimulerar hjärnan och är barnen hörande kommer de automatiskt suga i sig talspråket om omgivningen talar. Bekräfta barnets kommunikation bara, försök inte hindra den. Teckenspråk sitter i hjärnsns språk centrum och döva med afasi tappar tecken.

krysopras2013-09-06 09:12
Antal inlägg: 657

Jag har läst ditt första inlägg.

Utvecklingen går ändå framåt. Vi vet otroligt mycket mer om människohjärnan nu än för 15-20 år sedan. Att jämföra språkutveckling med att lägga ett barn på mage för att förhoppningsvis undvika plötslig spädbarnsdöd på 1980-talet är ju rätt meningslöst.

Vad underbart att era barn släppte språket de utvecklat tillsammans. Det var ju jättebra för dem. Hur vet ni förresten att det var så bra för dem? Kanske barn utvecklar språk för att de behöver det? Kanske kan barn rentav utveckla olika slags språk för olika behov och situationer? Du tänker extremt fyrkantigt och litet, tittiii, enligt min uppfattning.

Megaherz2013-09-06 09:19
Antal inlägg: 3304

"vad jag också tror att det är bäst att lära sig det språk som ska användas först"

Men ttiittii, barn lär sig saker parallellt hela tiden ! Om det faktiskt är så som t.o.m. du själv skriver att det är bra för språkutvecklingen, så är det väl jättebra.

Sharky682013-09-06 19:53
Antal inlägg: 1116

Tänkvärt....
Ni som idag är hörande och när ni blir äldre och hörseln blir sämre.
De flesta har säkert nån äldre släkting som hör sämre på äldre dagar.
Ni vet hur svårt det kan vara att kommunicera.
Tänk er själva när ni kommer i den åldern, vore det inte värt nåt att ha lärt sig teckenspråk eller TSS tidigare.
Kunskap är alltid en bonus och inte nån börda att bära med sig genom livet. Du uppskattar kanske inte det förrän du behöver den.
Din nästa kanske är/blir hsk eller döv...

Fesebengt22013-09-06 21:09
Antal inlägg: 1570

Att lära sig eventuellt "värdelöst vetande" i barndomen som ett flertal språk och även teckenspråk har åtminstone aldrig stjälpt mig i livet i alla fall.

ANDERStG2013-09-06 21:57
Antal inlägg: 7560

I de ottomanska sultanernas tjänst jobbade en del döva med att strypa misshagliga. Så det kan vara bra att ha lite koll på dem.
Det är väl inte direkt bort från något annat. I dagis gör det så mycket annat onödigt, som att gråta och äta ekorrbär.

Salka12013-09-07 09:37
Antal inlägg: 674

I större delen av världen är barnen minst tvåspråkiga. Det ena hämmar inte det andra. Tvärtom är det en fantastisk tillgång att lära sej två eller fler språk från början, teckenspråk inräknat.

SjuKorvar2013-09-07 12:32

När det gäller mode eller inte så är tecken till barn inget mode som de andra exemplen. Teckenspråk är idag ett hotat och utdöende språk sedan barnpkantorna gått ut med att alla CI opererade ska lära sig tal utan tecken.De måste genomlida samma helvete som vi som föddes på 60 talet genomgick. Vi skulle lära oss "lyssna" och tala. De som föddes på åttiotalet är idag stolta teckenspråkiga döva som klarar sig bra. De hörselskadade som ska leva som hörande är i de flesta fall förtidspensionärer. De orkar inte. Och fler och fler blir hörselskadade och de som blir det på äldre där blir isolerade. Bäst vore ju att göra teckenspråk till officiellt språk och ha undervisning i skolorna.

SjuKorvar2013-09-07 12:35

CI är förresten inget godkänt ord i saol men borde vara - förkortning av cochlea implantat. Och children of deaf adults - CODA är inte heller godkänt i den betydelsen men coda går att skriva.

dinodog2013-09-07 16:45

För att skoja till det lite. Vi hörande kan ju tjuvlyssna.
Men hur hör döva?
Tjuvläser kanske :-)

SjuKorvar2013-09-08 23:34

Jupp, precis som motorcyklister som inte känner varann vinkar när de möts hejar döva på varann när de ser att någon tecknar. Det är artigt att meddela att man förstår så man inte bara sitter där och "tjuvlyssnar". På teckenspråk är man artig på ett annat sätt en svenska.Hej, döv jag py, vem du? Blir en "orda grann" översättning av en vanlig hälsnings fras. Jag svarar Anna jag person tecken anna vem du? Annat språk, annan grammatik andra ord. Happ = jag har gjort/fixat osv

dinodog2013-09-08 23:38

Jaha där ser man. Ja man lär sig något nytt varje dag.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?