Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 109 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-16 12:15 | |
![]() | - Jag bodde på Grand Hôtel (med cirkumflex och allt!) och beställde in Kalixlöjrom, och så fick jag sketen löjrom fångad säkert flera km bort i Bottenviken. Lägg din röst på mig i nästa val så ska jag se till att sånt här inte händer! | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-16 12:16 | |
![]() | En variant vore ju att de skriver "Löjrom från Bottenviken" i menyn. I den kategorin kvalar ju även Kalixlöjrommen in. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-09-16 12:16 | |
![]() | Varför denna upptagenhet kring om det är någon smakskillnad vid alla uppdagade matfusk? Det är väl om än inte ovidkommande, så åtminstone av underordnad relevans? Fusk är fusk. Är råvarorna likvärdiga i allas ögon så finns ingen anledning att fuska – då kan det lika gärna stå t ex "löjrom från Bottenviken" på menyn. Eller så här: En smakupplevelse för vissa kan inkludera vetskap om råvarans produktionsprocess; att den producerats på ett visst ställe, enligt ett visst sätt och särskilt när det gäller råvaror från djur: på ett etiskt sätt. Ja, även exklusivitet och dyrbarhet kan bidra till en särskild smakupplevelse som enbart är psykologisk, men ändå lika reell. Löjrommen serverades inte i ett blindtest. | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-09-16 12:17 | |
![]() | Det verkar ju inte ens ha stått i menyn? Servitrisen trodde ändå att det var kalixlöjrom och sa det. Sen gick hon och kollade och berättade att hon hade sagt fel. Fruktansvärt fusk av de otäcka Stockholms-borgarna. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-16 12:17 | |
![]() | Men wtf, jag undrar bara om det är nån skillnad på smak. Kan jag få göra det? Jag kanske funderar vilken löjrom jag ska köpa nästa gång jag är i affären eller nåt. | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-09-16 12:18 | |
![]() | I övrigt håller jag med arbetslinjen om att smakskillnaden är ett villospår. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-16 12:19 | |
![]() | For the record har jag inte påstått (vilka vissa tycks tro) att det skulle vara mindre fusk (om det nu var det) ens om produkterna smakar exakt lika. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-09-16 12:21 | |
![]() | Jo då, Res. Jag undrar också. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-16 12:27 | |
![]() | Det får du inte göra, för här i snack ger vi inte prov på upptagenhet genom att ge oss ut på så oväsentliga, ovidkommande villospår. | |
| Bitte - Administratör | 2013-09-16 14:04 | |
![]() | Visst finns det ett stort fusk kring denna produkt äkta Kalix löjrom kostar oftast kring 2000 kr/kg medan du kanske köper annan Svensk löjrom för halva summan eller importerad rom för ännu lägre pris och sedan saluför du den som " Kalix Löjrom" och tar betalt för den som den produkten med . Hade nu inte denna person frågat som hon gjorde hade detta ju INTE uppdagats och man hade kunnat fortsätta lura gästerna Bitte | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-09-16 14:49 | |
![]() | arbetslinjen: ok tack! Fast jag menade lite om det är någon konceptuell skillnad (jag jämförde varumärkesskydd/ursprungs skydd med exempelvis pant, vilket det ju rent juridiskt inte heller är, för att reda ut hur vi ska tänka rent principiellt på den här sortens regler). | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-09-16 15:02 | |
![]() | bitte: Ja, nu har du satt fingret på ett problem, vanlig löjrom saluförs ibland som kalixlöjrom, vilket är mot reglerna. Vad är lösningen? Hårdare regler eller ska vi släppa ursprungsbeteckningen fri? Motivera gärna. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-16 15:26 | |
![]() | Bitte>> du förutsätter fortfarande att syftet var att fuska. Vilket du faktiskt bara kan spekulera i, men inte veta. Det kan ha varit det, men det kan ha varit slarv. | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-09-16 15:30 | |
![]() | Syftet är såklart att applådera kommunalrådets skarpsinne. Fighting borgerlighetens förtryck one Grand Hôtel-besök at a time. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-16 15:31 | |
![]() | @ Bitte Grand Hôtel är ett femstjärnigt hotell med svindyra rum. Jag tror gästerna skiter i om de får betala nån tia mer för löjrommen, så varför skulle de medvetet fuska? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-16 15:38 | |
![]() | "I menyn står endast löjrom. Det var servitrisen som först sade att det var Kalixlöjrom, vilket hon kort efteråt tog tillbaka." www.metro.se/nyheter...ck urqgQ6Q/ Vilket utstuderat fusk, Bitte. Verkligen upprörande. | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-09-16 15:42 | |
![]() | Tur i oturen att det inte var hästrom. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-16 15:45 | |
![]() | Fighting förtrycket genom att syna en servitris uttalande, varvid hon går och dubbelkollar och erkänner att hon sagt fel. Ridå. | |
| Bitte - Administratör | 2013-09-16 15:47 | |
![]() | Hon tog tillbaka det sedan gästen fått titta på burken och påpekat felet, en viss skillnad eller hur ?? Bitte | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-16 15:49 | |
![]() | Men det salufördes som "löjrom" och inte "Kalix löjrom" i menyn, eller? Vad är då problemet? | |