Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 101 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-09-29 23:34 | |
![]() | Menar du allvar meramera? Bara för att en person säger att det är så i en lokaltidning, betyder det väl ändå inte att det är så? Jag skulle kunna gå ut i min lokaltidning och påstår att alla 27-åriga tjejer vill jobba som lärare och du skulle då tro på detta? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-09-29 23:34 | |
![]() | På Agenda pratade dem om en undersökning som visade att arbetslösheten var 80 % bland romerna. Jag tycker det låter förvånansvärt högt och undrar om inte romer borde vara en ganska svår grupp att föra sådan statistik på, men jag vet inte. | |
| vulcan | 2013-09-29 23:34 | |
![]() | Det skrev en rätt intressant artikel om romerna i min favorittidning Forskning&Framsteg för ett par år sen. Ingressen sammanfattar den ganska bra: 'Många uttalar sig tvärsäkert om romer. Men ingen vet hur det är – trots att minoriteten har levt i Sverige sedan 1500-talet.' fof.se/tidning/2011/...de -romerna | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-09-29 23:38 | |
![]() | Romernas livsvillkor påminner mycket om hur judarna hade det en gång i tiden, och fortfarande har det i vissa delar av världen. Det är inte lätt att smälta in i ett samhälle om man möts av fördomar. Numera får man (med rätta) inte hetsa mot judarna som folkgrupp, men det verkar hos vissa vara OK att spotta på romer? För övrigt råkade romerna också illa ut i Nazityskland och hamnade i koncentrationsläger. Konstigt att de har svårt att lita på samhället? | |
| InaFin | 2013-09-29 23:49 | |
![]() | Vem skulle vilja hamna i denna Vitbok... Helt otroligt, sirgligt o mycket farligt... Tänk på hur Hitler i krig lyckas få ett folk i något liknande Masspsykos.... Vitboken beskriver hur Stockholms stads tjänstemän gick hem till romer, registrerade dem och värderade dem. Intelligens, skolprestationer, renlighet och uppförande bedömdes bland annat. Höjden av rasdiskriminering.... | |
| vulcan | 2013-09-29 23:53 | |
![]() | Det mesta runt romerna är uppskattningar och gissningar, till stor del pga förbudet att föra etniskt baserade register i Sverige och - se artikeln - en begriplig skepsis hos gruppen själv mot att låta sig analyseras och forskas på. Det framgår ju dock av FoF:s artikel att en intervjuundersökning som gjordes för några år sen tecknar en "mörk bild". Att många i gruppen lever i ett socialt utanförskap är nog i vart fall inte för mycket att säga. Och även om det nu i veckan drogs fram hur man jobbat med zigenare i särskild ordning inom Stockholms socialtjänst fram till 90-talet som ett exempel på olämplig registrering och behandling, så är det ju så att den organisationen knappast uppkommit för ros skull. En del ljuspunkter verkar dock finnas, bl a har tydligen engagemanget i skolgången ökat en del. Jag minns från mina egna första skolår i Stockholm hur otroligt mycket de zigenska barnen var frånvarande från undervisningen. Att få dem att fullfölja sin utbildning är nog en av de viktigaste enskilda faktorerna för ökad integration i samhället. Sen tror jag det är så att diskriminering och socialt utanförskap bidragit till att stärka romernas starka, egna traditioner och - åtminstone delvis - avståndstagande från samhället och synen på att lojaliteten gäller mot den egna gruppen i första hand. Detta är inga unika egenskaper för just romer. Däremot tror jag att ökad integration med nödvändighet måste innebär att både majoritetssamhället och den romska minoriteten måste arbeta med att övervinna inbördes misstro och att vissa inslag i deras kultur och värderingar kanske måste förändras eller åtminstone anpassas till viss del. Detta är dock dilemmat som varje etnisk grupp står inför, därför att en lyckad integration som regel också innebär att gruppen flyter ihop med majoritetssamhället och i stor utsträckning upphör att existera som tydligt, avskiljbar enhet. De judiska släkter som invandrade på 1700- och 1800-talen är till absolut största delen idag försvenskade och har lämnat den judiska kultursfären. Samma förstås för svenskamerikanerna. Lyckad integration innebär assimilering, men det är ett faktum som de flesta politiker inte vågar prata om. Vare sig när det gäller romer eller andra invandrargrupper. | |
| mrperfect | 2013-09-29 23:59 | |
![]() | Det finns väl oärliga människor inom alla folkslag. I Österrike finns det skidorter som vägrar ta in Svenskar eftersom dessa har saboterat hotell och liknande. Ifall en liten klick av ett visst folkslag gör sig kända på bygden av att ställa till oreda eller stjäla betyder givetvis inte att alla gör så. Eftersom det många gånger är så att utseendet skiljer romer från blonda | |
| mrperfect | 2013-09-30 00:00 | |
![]() | svenskar ( ursäkta avbrottet :) ) så är det ju just denna klick som man lagt märke till och dessutom gjort ett av de värsta misstagen man kan göra ifall man vill ta reda på fakta: Generalisera. | |
| Sote | 2013-09-30 00:03 | |
![]() | Ingson- jo Romer är ett folkslag. Det finns inbördes skillnader i språket ,utseende och kultur/traditioner men rent generellt så är det en relativt homogen folkgrupp. Däremot är det inte helt klarlagt hur släktskapet med resandefolket och romerna ser ut men att det finns där är helt klart. Romerna är ett av sveriges minoritetsfolk. Vill bara påpeka att man faktiskt säger Romer nuförtiden. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2013-09-30 00:03 | |
![]() | Romerna föredrar att hålla sig till de sina, de undviker att få in folk som inte har samma bakgrund och livsstil. Precis som majoriteten av andra "grupper" i samhället gör, medvetet eller ej. Romer har i det stora varit ett förföljt folk, därav deras kringflackande och svårigheter att bli accepterade. Några (allt för få) har gått klart skola, fått utbildning och gjort "karriär", de talar gärna om hur fel uppfattningen är som vi utomstående har om deras folk. Tyvärr är det så att flertalet romer är kriminella, missbrukare och lever enligt deras egna regler. De anpassar sig sällan de till de lagar och regler som finns i det land de bor i. Är man inte rom är man en gajo och en gajo är mindre värd och ska inte tala om för dom vad/hur det ska göras. De ansvarar för att ta hand om varandra. Andra ska inte lägga sig i. Jag har haft kontakt med romer som både skött och misskött sig och har lärt mig att de har en helt annan syn på livet än jag. Min slutledning var att dra mig undan. Kändes som att stånga huvudet i väggen. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-09-30 00:05 | |
![]() | Vulcans länk gav bra info för de som vill lära sig mer. Men de som har fördomar kanske inte orkar klicka på länken och läsa? Hur som helst så är nog det svenska samhället överlag dåligt på att hantera minoriteter. Ta bara samerna som exempel. De har utsatts för många övergrepp och barn har tagits från föräldrarna och satts i skola långt hemifrån t.ex. Men Sverige verkar ha lättare för att förstå andra minoriteter som t.ex. indianerna i USA. Varför är det lättare för en del att känna sympati för de som är långt borta? Kanske för att man inte behöver granska sig själv och sina attityder? Det kostar heller ingenting i kraft och pengar. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-09-30 00:08 | |
![]() | Om jag inte tar fel så har väl resande assimilerat sig? De har väl vanliga jobb men talar tyst om sitt ursprung? Kanske är det för att de har varit i Sverige längre än de senare anlända romerna? Sote kanske vet? | |
| ingson | 2013-09-30 00:17 | |
![]() | Fast målsättningen bör väl vara att ingen ska behandlas annorlunda oavsett vilken s.k. minoritetsgrupp man anses tillhöra | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2013-09-30 00:19 | |
![]() | Men när de själva är de som gör sig "besvärliga" och onåbara, och inte vill integreras... vad gör man då? | |
| ingson | 2013-09-30 00:37 | |
![]() | Just det. Ett barn som växer upp i en alkohol och våldsmiljö med sporadisk skolnärvaro bör bli föremål för åtgärder,tex fosterhemsplacering. Man kan inte lägga ett pittoreskt traditionsveto mot det | |
| Sote | 2013-09-30 06:33 | |
![]() | Det är klart att barn inte ska fara illa men just bland Romerna så är familjesammanhållningen extremt stark så dom brukar faktiskt klara att ta hand om sina barn inom gruppen även om det kan se ut som tvärtom i våra ögon. Vi har helt olika ramar. Många Romska barn blev omhändertagna och tvångsassimilerade och det var förödande för dom. Det finns sedan lång tid tillbaka ett arbete kring att få in Romerna mer i det svenska samhället och som jag tidigare skrev så ligger mycket av det arbetet kring skolan och jobb. Det går sakta framåt men det går. Min erfarenhet är att det är främst gruppen finska Romer som det är mest svårigheter kring. Det kan till stor del bero på att dom som grupp ofta står utanför den övriga Romska gemenskapen då dom genom att dom under lång period levde mer isolerade från övriga Romer. Många av dom finska Romerna kan tex inte sitt eget språk och dom är dom enda som använder dom " typiska" romska kläderna. Alla gör det inte för det är frivilligt men dom flesta gör det. Det är även fel att dom är kriminella och missbrukare hela bunten för just bland dom finska Romerna så är tillhörigheten till frikyrkor väldigt vanligt. Vad gäller resande så är dom här i Sverige i princip helt assimilerade men vad det beror på att just den gruppen blivit det och inte Romerna är svårt att säga. Kanske rädsla för myndigheterna? Det har funnits Romer i landet sedan femtonhundratalet men dom flesta "svenska" Romer kom hit under arton och början av nittonhumdratalet. Det var även någon gång då som dom finska romerna blev isolerade då det infördes ett förbud för Romer att komma till Sverige. ( jag kan ha fel om just exakta tidpunkten här för jag har inte allt i huvudet) Man vet inte riktigt ursprunget på just resandefolket men att dom har gemensamma delar med romerna är ingen tvekan om. I England och Irland så är det ju just resanderomerna som man allmänt kallar för "zigenare" och även i USA finns det stora grupper av resanderomer men där finns också en grupp som har sitt ursprung i östeuropa och är mer lika dom Romer som finns här i Europa. Mn måste komma ihåg att dom har under tusen år rest runt utan att ha ett land eller några rättigheter någonstans och trots det klarat av att hålla sina traditioner och sina särdrag levande. Dom hade inget skriftspråk så all deras historia har förts vidare muntligt. Det är inte illa att klara det under så lång tid. Att då helt plötsligt stå inför det faktum att dom ska in i samhället görs inte i en handvändning, det tar tid. | |
| SämstpåBeta | 2013-09-30 09:04 | |
![]() | Var är romernas ursprungsområde? Har alltid haft den uppfattningen att det har varit kring Rumänien, men det är alltså inte så? SP: lika obegripliga inlägg som vanligt. Vad fan menar du med att du inte tyar? | |
| Bitte - Administratör | 2013-09-30 09:33 | |
![]() | Romerna härstammar från Indien arkiv.minoritet.se/r...x0 631.html och åter igen tipsar jag om att läsa boken " Begrav mig stående " Bitte | |
| sommarregn | 2013-09-30 09:34 | |
![]() | I mina ögon är detta mest en medial grej. Journalister hetsar alltid upp sig när individens sk frihet kommer i kläm. Jag litar på polisen. Man har här fört ett register på personer med någon slags anknytning till brottslingar - även barn. Praktiskt om brottslingen är på rymmen så vet man vilken adress man skall spana på - vilket umgänge den efterlyste har. Jag har inga problem med detta. Inte heller har jag problem med kameror på allmän plats för att skydda oss vanliga medborgare vid bott. Jag känner mig på intet sätt hotad av vare sig det ena eller andra. Det jag stör mig på är sensationslystnaden hos journalister. Viljan till uppvigling och blundandet för att syftet varit gott. | |
| Sote | 2013-09-30 09:37 | |
![]() | sommarregn-Nej man har fört register enbart grundat på etnicitet vilket inte är tillåtet. Det är i första hand inte en medial grej , det är en kränkning mot de människor som helt ovetandes är med i dessa register. Det är väl klart att du inte har problem med detta för jag antar att du inte är Rom själv. | |