Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 066

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mz_lzrd2013-10-27 20:41
Antal inlägg: 2498

Brava, det underlättar ju mycket om man vet att en person har en aspie-diagnos. Annars är det lätt att tro att den som verkar otrevlig, känslokall osv ÄR otrevlig och känslokall. Du vet, anktestet, om den går som en anka, ser ut som en anka och kvackar som en anka, då är det inte orimligt att gissa att det är en anka man har framför sig.

Om någon är ohövlig mot mig så tänker jag väl oftast inte att den personen kanske har en aspergerproblematik.

Minta2013-10-27 20:43
Antal inlägg: 20042

I ett samhälle som vårt där social kompetens och verbal och skriftlig kompetens t.ex. och förmåga att sitta still och ta in information i tal och skrift är det en viss typ av människa som är mer användbar än andra och några blir problem om måste få en diagnos.

Jag ser fortfarande inte aspergers eller ADHD som sjukdomar. De är funktionsnedsättningar. De är det idag men det är inte säkert att de var det i hög grad för 10 000 år sedan.

Minta2013-10-27 20:45

Jag sätter inte likhetstecken mellan otrevlig = asperger. Det är oftast alldeles normala människor som är de som är otrevliga på ett sätt som skapar problem. Åtminstone enligt min erfarenhet.

brava2013-10-27 20:56
Antal inlägg: 1636

Jag tycker inte att det är så trevligt med trevliga personer som egentligen tycker något annat än de verkar tycka, eller håller med för att det är enklast så.

Oftast fattar jag inte, men om jag gör det så kan jag bli väldigt sårad. Det känns som att folk har stått och ljugit mig rakt upp i ansiktet, eller som att de har lovat något de ändå aldrig har tänkt hålla - och att jag borde ha fattat att sättet de sa ja på egentligen betydde att de sa nej men inte ville verka otrevliga.

mz_lzrd2013-10-27 21:03

Brava: Man ska alltid vara misstänksam mot omedelbart charmiga, jättetrevliga personer, det är psykopatvarning på dem.

Återigen är det ju svårt för den som beter sig med inövad, väloljad konventionell artighet mot en annan person att förstå att den personen inte alls är med på noterna.

Minta: Nej, men det är ju därför det är svårt att möta någon med aspergers. Man kan inte se deras funktionsnedsättning.

brava2013-10-27 21:20

Man kan ju alltid skriva idiot i pannan så att folk fattar att man inte är känslokall för att oljan s a s glider förbi.

brava2013-10-27 21:22

Usch, lite för bittert inlägg av mig...

Minta2013-10-27 21:57

Man kan inte se det på dem, men det märks ändå ganska snart. Och då förstår man att det inte beror på elakhet.

Rultatultan2013-10-28 14:03
Antal inlägg: 2446

Jag fick en liten ögonöppnare. Jag har det här läsåret enskild undervisning med en elev med riiiiiktig Asbergers, Asbergers så det bara skriker om det (elevens mammas ord) och de första veckorna uppfattade jag eleven som direkt ouppfostrad. Men så är det naturligtvis inte. Hon har bara inte lärt sig koda av sociala signaler och kan inte heller sända ut "korrekt" signaler. Där ligger det an på mig som pedagog att lära mig att tolka hennes signaler rätt för att överbrygga funktionshindret. Och det går - även om det är tålamodskrävande ibland.

Rultatultan2013-10-28 14:04
Antal inlägg: 2446

Asperger ska det va.

Gunilla _2013-10-28 14:10
Antal inlägg: 4425

När jag var barn "fanns inte" de olika diagnoser som istället stämplade föräldrarna som dåliga och barnen ouppfostrade. Skönt att vi idag har kommit längre! (Om än inte perfekt långt...)

mz_lzrd2013-10-28 14:57

Idag finns inga ouppfostrade barn och dåliga föräldrar, bara diagnoser. Det är inte heller riktigt bra.

Gunilla _2013-10-28 15:03
Antal inlägg: 4425

:)

brava2013-10-28 19:39

Man skulle önska att alla människor kunde få vara sig själva och att det fanns större beredvillighet att lyssna och försöka förstå att alla inte tänker som alla - och att det är en tillgång, inte ett hot.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?