Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 18 926 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| AlfonsÅ - Ej medlem längre | 2013-11-21 18:12 | |
![]() | Ja, kanske d, iaf om kunskap är makt. Åandra sidan så 'där inte huvudet räcker till tar nävarna vid' så jag antar att makt kan anta många dimensioner. Sen kan man ju diskutera huruvida godhet eller ondska ska råda och vem som bestämmer det. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-11-21 18:17 | |
![]() | Jag noterar bedrövat att miss_jk inte skrivit något sedan hennes senaste inlägg i den här tråden. Det är därför jag ångrar mig och tror att jag kanske gick åt lite för hårt. Eller slugt, eller vad man nu ska säga. Jag ursäktar alltså mitt beteende, inte min åsikt. Är det inte bra att delta i soppkök? Kanske, men det beror ju på vad aktiviteten ersätter. Att istället bidra till ekonomin genom att utföra sitt vanliga arbete genererar 500-1000 kr per dag i skatteintäkter (inkl sociala avgifter) för en person med 35000 i månaden. Pengar som sedan används för att finansiera offentlig omsorg. Det är vad vi ekonomer kallar alternativkostnad, det samhälleliga ''priset'' för att ägna sig åt något annat än det man är bra på. Om soppköksarbetet däremot ersätter suduku-lösande i hängmattan känns den samhälleliga nyttan mer som en öppen fråga. Har väl lite att göra med vilka effekter sådant beteende innebär för produktionen av hängmattor och sudukus (och de som tillverkar dem). | |
| jellyflower | 2013-11-21 18:57 | |
![]() | Det trista med att jobba som voluntär på nåt redan befintligt soppkök ist för att göra en egen grej på t ex 1:a advent är ju att nästan ingen skulle märka vilken fin människa man är, hur godhjärtad och angelägen om att "ge tillbaka". Ingen som räknas, alltså. Det ger knappast nåt enda bonuspoäng i sällskapslivet, att knega i nån annans trista soppkök, medan den som startat det liksom får all credd. Jag ber f ö om ursäkt för att jag antydde att jaap försökte göra saken (ännu) värre med sin ursäkt. | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-11-21 19:07 | |
![]() | Det är ändå rätt trist att det är så viktigt att sätta dit folk och misstänkliggöra. Som jag skrev tidigare: om det nu är ett stunt för att få fina bilder till Facebook så kan vi väl bara bjuda på det? Skadan av att råka såga och håna någon som faktiskt vill göra något bra (inklusive collateral-skadan på andra som läser) är rätt mycket större än vinsten av att lyckas "avslöja" någon som har "egoistiska" motiv. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-11-21 19:08 | |
![]() | Sudoku. Och att hjälpa till i någon "annans soppkök", t ex Soppkök Malmö eller Sthlm gör man iaf i min värld inte för att samla guldstjärnor eller istället för sin vanliga sysselsättning. Man ställer upp lite då och då därför att man som lyckligare lottad / bättre bemedlad har ett ansvar. Och för att det känns bättre i magen att hjälpa en stund istället för att slänga bort tid och hjärnceller på Idol/Paradise Hotel/Ensam mamma. Sen får ni raljera bäst ni vill. | |
| corlini | 2013-11-21 19:23 | |
![]() | null, gott markerat. jag har inga "soppkök" nära, bor liksom på landet utanför liten ort med minimala sådana problem. däremot finns här en annan sorts stöd, avlastning, hjälp och medmänsklighet. som ni alla vet är jag hästnörd både privat och i yrket och har väl då nämnt tidigare att jag hjälper barn, ungdom, vuxna med olika problematik att komma från vardagen, familjen, gänget, lvuhemmet eller vad det nu må vara och få vara ute i naturen med djur, öva lära hantera prova. djur är toppen att arbeta med, de känner av rädsla, osäkerhet, pondus, självkänsla, ledarskap, underkastelse osv direkt och det går inte ljuga för en häst. man blir framtvingad till avslappning, full närvaro och att sluta slingra sig varesig man vill eller ej. och jag som ibland avsätter dessa dagar får energi, blir glad och mår bra av att ha visat dessa människor nya perspektiv. det är inte för inte tex häst används mycket utomlands i olika ledarskapsutvecklingar och rehabsyften. TS, använd fantasin. man kan hjälpa på många sätt. det man offrar är sin egen tid och det är det enda hindret. så avsätt tid. | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-11-21 21:00 | |
![]() | miss_jk: Är det viktigt att du startar något själv? Som du själv och andra har nämnt är det ju ganska svårt att göra något sånt när man inte har erfarenheten och inte vet var man ska börja. Om du är ärlig med dina intentioner och inte som "Mickan" skulle jag råda att hjälpa till hos en redan befintlig mathjälp. Jag kan tipsa dig om Sankta Clara som hjälper hemlösa med mat och sovplats under vintern. För att få sova måste man vara nykter och drogfri, det finns många hemlösa som inte blivit det på grund missbruk, folk som desperat vill ha hjälp. www.dn.se/sthlm/har-...r- huvudet/ Om du inte gillar att samarbeta med kyrkan finns det säkert andra bra organisationer du kan gå till, känner inte till några personligen dock. Nån annan kanske kan tipsa? Du får gärna ge respons på detta, du har bara gett respons på Jaapmeister än så länge, inte på nån av de som försökt ge dig förslag. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-11-21 23:08 | |
![]() | Nulltj, gnagelram Det finns inga gratisluncher. Alla aktiviteter ersätter någon annan aktivitet. Viktigt att sätta dit någon? Det är viktigt och tillfredsställande att sätta dit vissa, både för min egen amusement och för att göra en poäng. Jag hoppar inte på vem som helst utan man kan kvalificerar i in, och nu var det ju faktiskt så att ts gett uttryck för en ganska uppseendeväckande hjälp-dig-själv-attityd i andra trådar. För att undvika anklagelser om lösrykta citat kolla tex den här tråden (länk nedan). Det är inte så att jag grep exemplet lönearbete som alternativkostnad ur tomma luften. www.betapet.se/forum...am p;page=0 Självklart måste det gå att kritisera en postulerad ambition att ''hjälpa fattiga'' som enbart fyller en biktmässig funktion. I synnerhet när det tycks finnas en uppenbar moral licensing-effekt. | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-11-21 23:23 | |
![]() | Alltså, det var helt uppenbart redan från början att, 1) det var inte effektivast möjliga metod, och 2) det naturligtvis fanns ett mått av att göra en "kul grej för sin egen skull" Mitt första inlägg för hundra år sen var: "Effektivast är antagligen att lägga sin tid på att arbeta med det man är bra på och ge pengar till organisationer som har erfarenhet och kunskap kring att hjälpa. Alternativt, som ttiittii säger, att jobba ideellt i en sådan organisation, med redan fungerande verksamhet." Så naturligtvis förstår jag och, tror jag, de flesta andra alternativkostnadsprincip en. Och naturligtvis vill jag inte heller förbjuda någon att vara kritisk till varken effektivitet, moral eller något annat. Jag tycker bara att det är tjatigt att det finns en allmän mentalitet av att man aldrig får göra något för andra om man eventuellt får ut mycket personlig credd, eller whatever ur det. Plus att du var extremt dryg :) | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-11-21 23:33 | |
![]() | På punkten extrem dryghet är vi ense. Som sagt. Jag läser av den allmänna mentaliteten annorlunda. Jag upplever att den allmänna mentaliteten är att om man like:ar wwf på facebook lite då och då kan man samla ihop så många moralpoäng att man sen kan skita i allt som luktar samhällsbygge heter på alla andra fronter i livet. | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-11-21 23:34 | |
![]() | Det ligger det iofs en del i också. | |
| AlfonsÅ - Ej medlem längre | 2013-11-21 23:40 | |
![]() | Jaapmeister, kan du inte beskriva din väg av samhällsbygge och förklara vad vi måste göra för att nå ekvilibrium? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-11-22 00:23 | |
![]() | En kvinna som gärna framhåller att sjukskrivna simulerar, att arbetslösa borde ta ett jobb, och som i tråd efter annan berättar om sina nyc-resor (''har man råd funkar det''), berättar att hon vill starta ett soppkök - ''en engångsgrej på advent med några polare''. Jag raljerar över detta, och fintar dessutom några andra användare att smula ned några moralkakor från sin hästryggar. De trodde fördomsfullt nog att åsikterna var mina. Gissningsvis för att de tror att mina åsikter bottnar i ondska och deras egna bottnar i godhet. En person som startar soppkök kan väl inte uttrycka sig så? Det är det ju bara alliansvänner som gör! Övertramp? Komiskt? Förnedrande? Vet inte. Allt jag vet är att det känns som mitt inlägg troligtvis sårade ts mer än det borde. Och för det är jag ledsen. Men att jag skulle behöva försvara mig i själva sakfrågan - att billig altruism kan vara kontraproduktivt - är befängt. Detta var den lägst hängande frukten jag nånsin varit med om i det här forumet. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-22 00:25 | |
![]() | Huvudsaken är väl att det gör någon nytta kanske? :-) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-11-22 00:54 | |
![]() | Var har jag påstått något om gratisluncher? Just sayin' att man kan hjälpa någon annan om man vill offra t ex en kvälls zappande, och att det förvisso är fritt fram att kritisera och snacka ner; men då gör man bort sig själv i första hand. Men fortsätt du knarka Paradise hotel och dra ditt långsökta strå till stacken via tittarsiffror, så jobbar jag lite mer hands on under tiden. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-11-22 00:55 | |
![]() | Måste altruism vara billig bara för att den inte är en heltidssysselsättning? | |
| apbur | 2013-11-22 01:11 | |
![]() | Jaap försöker be om ursäkt! Haha. *tar en screenshot* | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-11-22 08:49 | |
![]() | Kanske inte optimalt använda metaforen gratislunch i den här kontexten, det medger jag... en.m.wikipedia.org/w.../T here_ain't_no_such_thing_ as_a_free_lunch Vi vet inte vilka av alla anonyma användare i det här forumet som tittar på paradise hotel och vilka som arrangerar soppkök, vi vet bara vilka som gillar att berätta att dom gör det. Eller funderar på att göra det. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-11-22 09:12 | |
![]() | Jag vet vad det betyder, jaap. Vi vet också vilka tunnor som ofta skramlar. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-11-22 09:24 | |
![]() | Äh, bad comeback. Bortse. | |