Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 18 948 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-11-16 18:52 | |
![]() | Shulten- Tänkte du då att lärlingar bara ska komma från skolan och vara i tonåren För som det nu ser ut så går dom i skolan i tre år och under tiden gör dom praktik, eftersom dom liksom inte kan så mycket ännu, och när dom tar studenten så går en del vidare till lärlingsjobb medan andra gör helt andra saker. När dom är i tonåren så är det inte så lätt att vara säker på vad man vill. Många ändrar sig under tiden, en del väljer att studera vidare. Alla som går yrkesutbildningar blir helt enkelt inte det som utbildningen syftar till. Precis som för dom som går tex natur. det finns dessutom en hel del som blir lärlingar via vuxenskola som tex Lärnia. Man kan väl inte begära att gymnasieskolan ska ansvara för elever som faktiskt slutat. | |
| shulten | 2013-11-16 19:05 | |
![]() | Så det privata utbildningsföretaget Lernia AB ska slippa ansvaret menar du, eller vad menar du egentligen? | |
| Sote | 2013-11-16 19:17 | |
![]() | Men förstår inte du Shulten att skolorna, oavsett om dom är kommunala, fristående eller vuxenutbildningar står för utbildningen , Om sedan eleven när den slutar väljer att gå vidare och bli lärling i något företag har inte skolorna något med att göra. idag är det facken som ansvarar för lärlingarna men visst kan det göras på något annat sätt. Har du något förslag För du menar väl inte att skolorna ska dels utbilda elever i tre år och sedan ha fortsatt ansvar för dom i ett par år till beroende på yrke? Vem ska stå för fiolerna då? | |
| shulten | 2013-11-16 19:24 | |
![]() | Sote, om du läser TS, så kanske polletten faller ned! | |
| calle34 | 2013-11-16 20:15 | |
![]() | Jag gjorde halv gymnast sedan har jag jobbat inom verkstad detaljhandeln Lastbilschaufför Trädgårdsskötsel i de företag som har varit fackliga så har det varit en rättvis lön annars har det varit pengar ner i fickan. Som man har levt på länge utan att skatta på ont o gott. | |
| Sote | 2013-11-16 20:48 | |
![]() | Shulten- jag har inga problem med poletterna, jag är rätt väl insatt i nuvarande lärlingssystem. Åtminstone inom några urkesområden. Fortfarande så undrar jag hur du har tänkt att skolorna ska ansvara för vuxna elever i flera år efter att dom tagit studenten? Eller tänker du dig en ren lärlingsskola? Där firmor ska ta sig an sextonåringar som går i gymnasiets första år och stå för utbildningen i samarbete med skolorna? Hur många år ska dom gå i gymnasiet då? Dom ska ju även ha undervisning i övriga ämnen som svenska , engelska, idrott och sånt. Det är redan i dag jättesvårt för eleverna att ordna praktikplatser och även svårt att fixa lärlingsplatser efter skolan. Firmorna har helt enkelt inte tid att lära helt gröna ungdomar hur saker funkar. Tid är pengar. När min ungste son gick i tvåan och skulle göra sin andra ( av tre) lärlingsperiod så var det bara hälften av alla tvåor på skolan som lyckades få en praktikplats. Hur sjutton skulle det gå om skolorna också skulle ansvara för att ordna lärlingsplatser till dom som väljer att gå vidare i yrket? Det ska ju vara meningsfullt för ungdomarna också och lärorikt inte bara billig, eller rättare sagt grattis arbetskraft. | |
| shulten | 2013-11-16 20:53 | |
![]() | Sote, jag skiter i vilket! Det som är fel är att SKOLAN kräver facklig deltagande som TS skriver om! | |
| calle34 | 2013-11-16 21:08 | |
![]() | att ni orkar tröttnar ni inte att härja | |
| Sote | 2013-11-17 00:18 | |
![]() | Calle- nu är ju detta ett internetforum och det vore ju väldigt märkligt om ingen skrev i trådarna. Du väljer ju själv att delta eller inte , finns inget tvång alls här. Shulten- jisses vad du tar i då! Alla kan faktiskt inte tycka precis som du. om du skiter i vilket då förstår jag inte vad det är du vill. Hur tycker du att det ska skötas då? Ska ingen ha någon som helst övergripande kontroll över lärlingarna oavsett om det är eftergymnasialt eller Gymnasial lärlingsutbildning? Vem ska ta tillvara på lärlingens rättigheter och se till att dom inte utnyttjas som billig arbetskraft? Ochvad exakt är det som är så farligt och fel med att det är just facket som håller i det? Facket är faktiskt inte av ondo, det är en rättighet som vi har förmånen att få vara med i om vi så önskar utan att förföljas eller tom avrättas. Det är nämligen inte en självklarhet på vissa håll i världen. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-11-17 06:12 | |
![]() | Det gör ont, men jag håller med Sote i allt | |
| corlini | 2013-11-17 08:27 | |
![]() | Sote, du nämner nu det jag tog upp väldigt tidigt. bara hälften av eleverna fick en praktikplats??!!! visst var det rörläggare och elektriker de läste till? kan du då sätta något samband mellan att de flesta el och rör företag är små, kanske bara 2-4 pers, oftast tex enskildfirma. många jätteduktiga yrkesmänniskor men deras verksamheter är inte fackanslutna eftersom deras marginaler är så tajta och facket både dyrt och krångligt. det kostar inget att vara fackansluten är något ni tar upp. FEL för så fort den lilla firman tar ett jobb börjar det kosta. den lilla firman har oftast inte hela entreprenaden på en arbetsplats utan är bara inköpt av projektägaren eller inhyrd av byggfirman som har entreprenaden och då kostar fackavtalet. därför missar många elever dessa platser och blir sittandes hemma eller i skolan. det finns ingenting som styrker att dessa småföretag skulle vara dåliga, utnyttja, vara fula fiskar osv. såna finns det överallt men representerar inte majoriteten. PEAB, NCC, SKANSKA osv har fackavtal men jag VET att många som praktiserat där fått städa bygget, bära material, hämta maskiner och bara göra skitgörat men inte fått jobba särskilt mycket om alls med det de utbildar sig till. men det är ok eftersom det finns fackavtal så är ju praktiken bra. eller hur? en liten firma som kan ta sig an eleven aktivt i arbetet kan alltså inte utgöra en bra erfarenhet eftersom avtalet saknas. denna marknad borde för alla elevers skull öppnas helt och det borde vara upp till lärlingen, upp till praktikanten att utvärdera och rapportera kring sin period som de redan gör idag, dvs till facket. isf hade en helt annan bild av verkligheten uppdagats än den skeva som finns idag där alla utan fackavtal är rufflare som utnyttjar. det är erfaret hårt arbetande småföretag som helt enkelt inte delar åsikt, tycker det är värt kostnaden eller har något behov, intresse av ett fackavtal. det är inte för företagets skull, inte för fackets skull. det är för eleven och framtidens skull det borde vara ändring. | |
| Sote | 2013-11-17 08:30 | |
![]() | Ttiittii-måste kännas tungt.Hur ska du kunna gå vidare nu? ;-P | |
| calle34 | 2013-11-17 19:07 | |
![]() | Ha ha jag tror att ni sitter på ett kontor och trycker på dagarna. Och marknaden ska inte släpas fri som borgarna har gjort idioti ..... | |
| shulten | 2013-11-17 19:51 | |
![]() | Varför kan inte marknaden släppas fri calle34? | |
| Sote | 2013-11-17 20:15 | |
![]() | Calle lelle jag sitter verkligen inte på nåt kontor. Jag är helt vanlig kommunalanställt mattant som har slitit tungt i skoloch förskolekök i snart trettio år. Min sambo är också vanlig knegare och sönerna är som sagt nyligen färdig rörmontör efter drygt två år som lärling och den andre är elektrikerlärling. Jag har mao lite egen erfarenhet av lärlingssystemet för åtminstone just dom yrkesgrupperna. Corlini - när dom gör praktik så finns det absolut inga krav på kollektivanslutning. Problemet är att firmorna, speciellt dom små, inte vill ha praktikanter för dom tar bara tid och det blir besvärligt att ta ansvar och lära en ung grön person. Det har ingenting med facket att göra. Min son sökte praktikplats på säkert tjugo mindre firmor för han ville prova på service också och inte bara bygge som han hade på första praktiken. Han fick svar från en firma, nekande. Resten brydde sig inte ens om att svara. Hur kul är det för en sjuttonåring att ringa runt till massor med firmor och få nej eller inte ens få ett svar. Snacka om att tappa sugen! Det är firmorna som inte vill satsa på ungdomarna. Det har inte med facket och avtal att göra alls. Min son hade tur ändå som redan hade en plats på ett av just dom stora företagen du räknar upp och där gjorde han all sin praktik till slut och är nu fast anställd som lärling. Dom är väldigt noga med att följa upp lärlingarna under tiden och han har verkligen inte enformiga skitjobb. Han har lärt sig massor på sitt första halvår och stortrivs. Dom tar stort ansvar och facket tar hand om pappersjobbet som rör lärlingsperioderna. Så det du klagar över har ingen grund åtminstone inte inom dessa områden. Praktik kan göras på vilket företag som helst och behöver inget kollektivavtal. Det är firmorna och inte facket som säger nej till det. Lärlingstiden måste dock göras på företag med kollektivavtal. | |