Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade36
Mobilspel
Pågående18 948

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Megaherz2013-11-18 11:35
Antal inlägg: 3304

Tycker det ser obildat ut att skriva dom. Snäppet värre är dock de istället för det. Usch

Megaherz2013-11-18 11:38

" "Rädda barn, lejon" eller "rådjur "fin ns inte i singularis. Man får ta till någon synonym, som "skrämt, skräckslaget, räddhågset, ängsligt, skrajset, harigt, sky"ggt eller vad om kan passa i sammanhanget. Språket är ofullkomligt, det får vi finna oss i."

mobil.dn.se/kultur-n...go r/?brs=d

Megaherz2013-11-18 11:44

En till länk om de rädda lejonen
spraktidningen.se/ar...ra tt-lejon

chickenheart2013-11-18 12:04
Antal inlägg: 325

Det blir ju lite löjligt när vuxna människor sitter och klagar på andra för att de uttrycker sig felaktigt gällande de och dem. Människor har olika förutsättningar gällande språk. Och ja, för en del är det svårt att skilja på när uttrycken ska användas. Har inget med att vara dum i huvudet som många verkar tro.

Minta2013-11-18 12:19
Antal inlägg: 20042

=)

Måns_E2013-11-18 15:06
Antal inlägg: 12028

Minta jag fick i alla fall lära mig det i skolan för över 25 år sedan att det var ok att ersätta de och dem med dom.

Så där har du helt uppenbarligen fel. Men det kanske redan har avklarats?

125478 - Ej medlem längre2013-11-18 15:25
Antal inlägg: 8332

Jag har också fått lära mig i skolan att det går lika bra att använda dom.

Minta2013-11-18 15:44

Måns, nej det är inte ok att ersätta de och dem med dom. Det är det i vardagliga texter, i närspråk men inte i formella texter, i medier eller i samband med yrkeslivet. Det var ok i småskolan, men inte på högre nivåer. Det kommer kanske att ändras men har inte gjort det ännu.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-18 16:00
Antal inlägg: 6950

På universitetet vill lärarna gärna att man använder sig av formellt skriftspråk faktiskt.

Måns_E2013-11-18 16:07

Huruvida du tycker att det är ok eller inte lägger jag mig inte i.

Dock så har jag fortfarande fått lära mig i skolan att man får ersätta de och dem med dom i skriven text. Och det var för mer än 25 år sedan.

Jag verkar ju inte direkt vara ensam om att ha fått lära mig det, så då får man väl helt enkelt inse att det faktiskt anses ok, annars så skulle väl inte så många ha fått lära sig att det är OK?

Eller?

Minta2013-11-18 16:20

Det handlar inte om huruvida jag tycker det är ok eller inte utan om hur normen är. Normalformen i sakligt skriftspråk är de/dem, inte dom. Det kan förändras men har inte slagit igenom än. På 60- och 70-talen dök dom upp i läroböcker för att jämna vägen för elever men det slog inte igenom.

Läs denna artikel:
www.dn.se/kultur-noj...-d om-i-dn/

Minta2013-11-18 16:21

Det slog inte igenom därför att språkbrukarna tycker att dom, mej, dej och sej såg för vardagliga ut.

Porla - Ej medlem längre2013-11-18 16:24
Antal inlägg: 1471

www.sprakradet.se/fr...l% C3%A5dan
fråga
Varför skriver man inte dom i stället för de och dem? Det uttalas ju så.
svar
Många uttalar både de och dem som /dåm:/, och därför användsdom ofta för att markera talspråk eller vardaglig stil.
På 1960- och 70-talen förespråkade många dom som enda form i all slags skrift, med argumentet att de och dem uttalas så, och att det skulle underlätta för alla som har svårt att skilja mellan de och dem. Mot det invände andra att man faktiskt av och till uttalar de som /de:/. Och det finns också regionala skillnader. Sydsvenskar säger, eller sade åtminstone förr, di och dom, och finlandssvenskar sägerdi och dem.
Men ett viktigare motargument är att införandet av dom som enda form i skrift skulle drabba skriftbilden i mycket hög grad. Det rör sig om ett väldigt frekvent ord. Och det skulle försämra människors förmåga att läsa äldre texter.
Vi fortsätter att skriva de och dem, medan dom används som talspråklig stilmarkör.

Minta2013-11-18 16:41

Professor Per Ledin på Örebro universitet vill införa "dom" av bl.a. demokratiskäl. Skillnaden har inte längre något stöd i talet, man säger dom i båda fallen, en gång i tiden sa man "di" och "dom" och då var det lättare att veta vad som var vad. Men meningarna går isär om det önskvärda i detta.

Måns_E2013-11-18 16:44

Fast normen verkar ju inte stämma när så många har fått lära sig att det är ok med dom.

Att det inte anses ok på tidningsredaktioner eller i lagtexter är jag fullt medveten om. Personligen så tycker även jag att det inte är så värst vackert med formen dom. Men jag hävdar ändå att de flesta lärare under en längre tid har lärt ut att man får och kan ersätta de och dem med dom. Alltså inget nytt påfund ö h t.

Minta2013-11-18 16:53

Nej, det är inget nytt påfund men det har uppenbarligen inte slagit igenom. Formella texter är inte bara lagtester, utan texter i yrkeslivet överhuvudtaget, i jobbansökningar, i media mm. Trots att lärare lärt ut det under ett par decennier har der inte slagit igenom som norm.

Minta2013-11-18 16:54

Och jag har inte sagt att det var något nytt. Jag trodde i början av den här tråden att det slagit igenom eller var på väg att göra det, men det var fel.

jellyflower2013-11-18 16:59
Antal inlägg: 1108

Jag fick också lära mig att dom var helt ok att använda, ungefär samtidigt som Måns (fast inte på samma ställe. Känner ej Måns). Men kanske har man tagit bort det nu, jfr "mej" och "dej" och ordet "jos" för juice.

Det är nog dags att återinföra det, eftersom man säger "dom" oavsett. Vi har en tradition att förändra vårt skriftspråk efter vårt talspråk, vilket engelskan inte har (det är därför många engelska ord inte uttalas som de skrivs. På Shakespeares tid uttalades de som de skrivs, men sedan dess har bara uttalet förändrats.)

Minta2013-11-18 17:11

Där kan man se hur språkbruket går före det man försöker lära ut. Trots att elever under två decennier fått lära sig det har bruket inte slagit igenom. Liksom inte heller "jos" slog igenom.

Söndagsman - Ej medlem längre2013-11-18 23:20
Antal inlägg: 1120

Jag tycker ni tappar fokus, det viktiga bör vara att kunna skilja på vi och dem.
Om ni är känner er osäkra, rådfråga Per Gerhard Schlingmann.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?