Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 941

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pycke2013-11-22 21:32
Antal inlägg: 61

Challe_B:

Tack för uppdateringen! Och jag tror att din handstil uppskattades också :-)

pycke2013-11-22 21:33

LadySol:

Det känns lite som att vi har startat en typ av brevklubb här på Betapet :-) Jag plitar för fullt!

nulltj - Ej medlem längre2013-11-22 21:46
Antal inlägg: 14052

Fyllebrev, hipstervarianten på fylle-sms.

Skrev en del brev i somras, inte för att jag hade så mycket nytt att säga men för att känslan av reservoarpenna mot bra papper är obeskrivlig.

pycke2013-11-22 21:53

nulltj:

Ja, finpenna på fint papper är något alldeles särskilt och går inte att jämföra med att skriva ett mail. Det känns lite som att man använder mer av sitt konstnärliga sinne. Jag blir helt uppslukad och behöver tänka efter innan jag skriver. Man kan ju liksom inte sudda. Snarare kludda över eller börja om :-)

pycke2013-11-22 21:55

Nu har jag kollat in den där sajten "brevkollektivet.se". Den verkar ju helt rolig. Jag anmäler mig på stubben! :-)

Incidental - Ej medlem längre2013-11-22 22:11
Antal inlägg: 7958

Skriver brev dagligen i mitt jobb.......men sällan privat.

Hammer_702013-11-22 22:56
Antal inlägg: 167

1986

hfranke2013-11-22 23:05
Antal inlägg: 8695

Pycke, jag fick respons idag. Han ringde... det var lite otippat. Jag ville skriva för att glädja honom, men också för att han hör lite dåligt så jag tyckte att läsa var enklare än att göra. Han frågade om jag verkligen hade tid att skriva, 'det är ju så mycket enklare att ringa' ;) men han var glad över brevet, det märktes.

med2013-11-22 23:39
Antal inlägg: 1164

Det är sååå trevligt ATT FÅ brev, men så svårt att det blir av att skriva tillbaka.
Det blir tyvärr ofta i mailform.

pycke2013-11-23 09:47

hfranke:

Åh, vad roligt! Det är en särskild känsla att få glädja någon med så högaktningsvärd ålder. Vilken överraskning, han ringde!

Jag tänker lite så här att, om man blir sådär stort överväldigad att det känns som om hela kroppen vill gå i spinn - då är det nog ett naturligt behov att vilja berätta det för hela världen. Men framförallt vill man nog uttrycka sin glädje för källan varifrån den positiva känslan uppstod.

Med andra ord är jag övertygad om att den gamle mannen blev väldigt glad. Det här är en väldigt fin gest av dig. Och eftersom du verkade ha roligt själv så kanske du kan skriva fler brev :-)

Tack för att världen fortfarande har brevskrivare!

therese-902013-11-23 10:14
Antal inlägg: 33

Kul att du tyckte att sidan var rolig! Har varit medlem där i några år faktiskt, och är aktiv i olika perioder.Eller om man har "myror i händerna" och inte kan vänta tills man får svar från någon man väntar svar ifrån. Men det är himlans kul att skriva av sig, och få brevet skickat till vem som helst, som också är medlem. Och samtidigt få brev från någon, som du inte vet någonting om - kön, ålder, bor ovs.

Sen kan jag tipsa om brevweb.com - om man vill hitta en att skapa en brevkontakt med, verkligen blandade åldrar. :)

pycke2013-11-23 10:17

med:

Hej där!

Du har så rätt. Det kan av olika skäl vara svårt att hinna skriva tillbaka. Jag var inne på brevkollektivet.se igår och läste just om det. Tidsbrist och prestationsångest kan nog vara främsta orsaker. Vad ska man skriva om?

Vi lever ju i en stressad värld idag. Men jag tänker så här att, om man ser på den stund man skriver som en form av "meditation" så kan nog brevskrivandet göra motsatt verkan och distrahera sådant som kan upplevas som stressande.

Jag är pendlare och under de första åren stickade jag roligt mönstrade strumpor när jag åkte tåg. Men en dag tog jag med mig en jobbdator och fortsatte jobba på tåget. Det må ha underlättat mitt arbete men själv blev jag bara stressad. Så jag slutade med det. Istället har jag börjat träna på stenografi. Något jag lärde mig på gymnasiet en gång i tiden. Det är lagom pyssligt och rogivande. Den stunden ägnas nu åt brevskrivning.

Nu när jag har börjat skriva på mina brev kan jag ibland undra vad jag ska skriva om. Kanske för att man är van vid att svara på en kravställd uppgift med direktiv och regler för hur ett svar ska se ut. När den känslan uppstår pratar jag högt för mig själv eller tänker på något roligt jag vill berätta för någon.

Sen uppstår ibland ett dilemma när man kanske inte alls känner sig så glad. Då vill man kanske inte skriva för att man inte vill besvära mottagaren. Det kan jag tycka är fel.

Jag brukar säga till mina barn att, oavsett vad grammatik och meningsuppbyggnader de har lärt sig i skolan - skriv ett personligt brev som du talar. Då känns det mer som ett brev från du :-)

Sen får man inte glömma att, det är sällan bråttom med brev. De får ta sin tid. Det ska kännas naturligt att skriva och inte vara prestationsuppgift.

Ha en fin dag!

pycke2013-11-23 10:24

therese-90:

Hej Therese!

Än en gång tack för tipset. Ja, brevkollektivet.se tyckte jag faktiskt verkade särskilt spännande. Konceptet känns lite som ett äventyr, när man får möjlighet att skriva till flera olika. Och att skriva utan att röja sin identitet känns som en utmaning :-)

När rekommendationen kommer från dig, som har varit medlem en längre tid, så tvekade jag inte en sekund. Det här bara måste jag prova! ...och kommer förmodligen fastna för :-)

Ha en fin helg!

Betapoeten2013-11-28 11:35
Antal inlägg: 75

10 år sen.

pycke2013-12-06 18:42

Opalooo!! Jag har fått post!

Hela två brev faktiskt. Känslan är obeskrivlig. Jag tänkte högt på Facebook och strax därpå kom det ena och sedan det andra. Roligare än julbestyren. Det känns som julafton allaredan :-)

Ikväll ska jag pynta mina brev och förhoppningsvis kommer de att se ut lite som jag - yrlyckligt gladberusad.

therese-902013-12-06 19:36
Antal inlägg: 33

Vad härligt. Vilken typ av post fick du? :)

pycke2013-12-07 23:17

Hej Therese!

Ett mycket fint handskrivet kort i kuvert och ett handskrivet brev med hemmagjord adressetikett och väl valda frimärken med älgar på kuvertet. Från två brett skilda åldersvärldar :-)

Maradona19862013-12-07 23:21
Antal inlägg: 1801

Tror att jag skrev brev senast 1995. Jag och min dåvarande flickvän var under ett halvår utbytesstudenter i olika länder och vi skrev till varandra. Tror faktiskt inte att jag ens skickat ett vykort sedan dess.

Incidental - Ej medlem längre2013-12-07 23:22
Antal inlägg: 7958

Får brev varje vecka.

LadySol - Ej medlem längre2013-12-12 00:14
Antal inlägg: 33199

Skriver på ett till nu. Är uppe i tio sidor, men det blir nog en sida till innan jag är klar.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?