Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 941 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-16 14:02 | |
![]() | detta hände i en gymnasieklass där barnen är 15 och straffmyndiga så det går utmärkt att ringa polisen om lärarna är så odugliga att dom inte klarar av att hantera situationen, Om det nu finns lärare som finner sig i som i Gunillas länk så borde dom bytas ut för länge sedan sådana lärare borde inte få finnas klarar man inte av att ha en skolklass så kan man syssla med annat,helt klart att dessa är helt olämpliga hur dom kan asceptera sådant och hur deras chef kan asceptera sådant är tragiskt förhoppningsvis är det bara något som förekommer i Gunillas Länk | |
| IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2013-12-16 15:07 | |
![]() | Om nu lärarna inte kan hantera alla upptänkliga, möjliga situationer, så är det inte nödvändigtvis - vilket en del artiklar i tråden illustrerat - en följd av att de inte är lämpade för läraryrket, utan för att elever beter sig odrägligt och motvalls på ett vis som man inte kan förväntas lösa inom de disciplinära restriktioner man som lärare och sund människa är belagd med i dagens skolklimat och samhälle. Det är på intet sätt givet att det är ett tillkortakommande hos läraren som ligger till grund för den typen situationer. Jag tycker närmast artiklarna och diskussionen visar på att antalet situationer där kompetenta fullgoda lärare står handlösa ökat, utan att det kan hänföras till en brist hos dem. | |
| IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2013-12-16 15:10 | |
![]() | Handfallna heter det. Inget annat. | |
| jin17 | 2013-12-16 17:58 | |
![]() | ttiittii är som vanligt stående över alla andra och dömer gärna ut hela yrkeskårer (nu är det lärarnas tur). Jag skulle vilja säga att om jag fortfarande hade varit lärare (vilket jag tack och lov slutade med) hade ttiittii förmodligen varit en av de värsta eleverna. Maken till människosyn har jag inte sett på länge. Tror tyvärr inte att det hade gått att resonera fram vett ned henne, det funkar i alla fall inte att försöka här. | |
| Gunilla _ | 2013-12-16 18:25 | |
![]() | ttiittii 2013-12-16 14:02; huh?! Jag fick avsluta dagen, efter att alla barn gått hem, med att öppna en låst toadörr för att där innanför hitta en stor kisspöl på golvet, förutom det som var på hela toaringen. Det kändes lite sådär kan jag säga... Men det är klart, en bra lärare sköter ju även städningen - det kan ju omöjligt ligga på föräldrarna att lära ungar toaletthyfs?! Finge jag betalt för alla ytterligare yrken jag utövar under dagen (kurator, städare, vaktmästare, sjuksköterska och it-tekniker som några exempel) så skulle jag nog kunna dra mig tillbaka om sisådär en 20 år eller nåt. | |
| jin17 | 2013-12-16 18:35 | |
![]() | Du ska veta Gunilla att jag beundrar dig i alla fall att du står ut. Jag gjorde det inte. Skulle va kul att se ttiittii undervisa i skolan, men hon är förstås bäst på det också. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-12-16 18:39 | |
![]() | Har det inte blivit en ond cirkel? När skolan utsätts för kritik blir föräldrarna mer benägna att kontrollera och lägga sig i allting. När så kritiken mot lärarna ökar blir de handlingsförlamade vilket i sin tur gör att ungarna blir ännu jävligare. Förutom att jag tycker att skolorna ska förstatligas tycker jag att man ska blanda ungar ifrån olika bostadsområden i samma klass. Det tror jag skulle gynna alla i vårt samhälle. | |
| mz_lzrd | 2013-12-16 19:17 | |
![]() | "klarar man inte av att ha en skolklass så kan man syssla med annat" Som det du sysslar med, tittiiii, du som ägnar dina dagar åt att fylla betaforumet med okunnigt svammel om sånt du inte begriper dig på. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-18 07:58 | |
![]() | jag har 7 ungar här nu ta hit 14 till så kan jag lova dig att ingen skulle kissa på golvet,antingen är man respekterad eller så är man inte respekterad,jag skulle aldrig klara att sköta eller rida en häst jag skulle inte ha förmågan | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-12-18 16:38 | |
![]() | som jag ser det är det ovanligt med vuxna som har respekt med sig - _och_ är duktiga lärare. Otroligt svår balansgång. Jag tror inte en sekund att roten till problemen ligger hos lärarna. Det är barnen som inte får lära sig vad respekt är hemifrån. Anledningarna till detta är många - men helt föräldrarnas ansvar. Jag tror att vår "ungdomskultur", där det finaste som finns är att vara ung, vacker och lovande är en stor del av problemet. Vi värderar inte erfarenhet högt nog - men kallar det gammalt, mossigt, gubbigt, förlegat osv. Alla vill vara unga, oavsett ålder. Det är inte så bra. Erfarenhet, mogenhet, självkännedom och visdom behöver vi oändligt mycket mer av. Titii - hur skulle ditt schema se ut för barnen? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-18 17:02 | |
![]() | tonåringar högstadiet kortare raster och inga håltimmar och sms kontakt med föräldrar,att ge tonåringar håltimmar som dom inte klarar av att hantera är inte bra,Allt är föräldrarnas fel när inte föräldrarna har pli på ungarna,Men jag tänker på min egen skolgång att vissa lärare respekterade alla till och med den stökigaste skitungen knep käft på lektionerna,äldre lärare borde vara mentorer åt dom yngre lärarna.dom lärare som har mobil så det går att smsa och fråga hur det går är således mer engaskerade,en del lärare säger inga sms efter 18:00 det är bra, barn ska veta att föräldrarna och läraren har kontakt,beter sig en unge illa ska läraen direkt kunna skicka ett sms till föräldern och berätta det.men då finns det förstås föräldrar som inte tror på läraren och dom går tyvärr inte att utrota | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-18 17:13 | |
![]() | I bland ha det hänt att jag har haft 2 barn i samma klass,och den ena berättat att den andra gjort något dumt i skolan,Då har vi åkt tillbaks till skolan och ungen har fått be läraren om ursäkt eller vi har åkt till den klasskamarat som ungen behandlat illa och rett ut det,Det kan hända att jag fått reda på en tjaffs 4 månader senare på utveklingsamtal och vad ska man göra då,,ett barn som beter sig illa mot någon lärare eller elev mår oftast dåligt över att ha behandlat någon illa bättre då att be om förlåtelse och börja om.sen finns det föräldrar som inte klarar att hantera konflikter som håller på sitt barn även om det finns filmbevis,där är det viktigt att en kurator kopplas in så kurator kan öppna den blinda förälderns ögon. | |
| Måns_E | 2013-12-18 17:44 | |
![]() | Lärare behöver ha bra ledaregenskaper så länge lärare är ett lågstatusyrke så kommer det saknas allt för många med goda ledaregenskaper, de utbildar sig helt enkelt hellre till något annat. Det är vad jag tror. Sedan så finns det naturligtvis lysande undantag. Men lärare behöver värderas upp, de bör också framförallt arbeta med att undervisa, så ser det inte ut idag. Och då blir det som det blir. | |
| Gunilla _ | 2013-12-18 21:03 | |
![]() | ttiittii; skillnaden från när du själv var barn och hur det ser ut i dag är just att man hade en helt annan grund hemifrån då. Du verkar själv inte ha lyckats så kolossalt bra med tanke på att du måste ta med dina barn och få dem att be om ursäkt till både lärare och andra barn..? Idag fick en lärare på min skola ta kontakt med ett par elevers föräldrar eftersom barnen skrivit en mindre trevlig novell på datorn. Den enes mamma hävdade genast att hennes barn minsann INTE skrivit detta - naturligtvis var det den andra ungen. Hennes barn skulle ALDRIG använda ett sådant språk. Oops, hon skulle bara veta... Jag tror det börjar bli dags att införa filmning av ungarna för att visa för föräldrarna. Då kanske de förstår. | |
| Pelle J | 2013-12-18 21:55 | |
![]() | "Ja, se dagens ungdom... ". Skulle kunna vara ett citat från vilket århundrade som helst. Mest oroande tycker jag är alla tvärsäkra yttranden om att det är "hårdare tag" och mer "disciplin" som gäller. Hur vet vi det? Min teori är - precis som andra påpekat - att vårt "egosamhälle" skapar många problem. Barnomsorg, vård och skola ska vara vinstmaskiner. Tacka f-n för att företag snålar in på resurser. Det är ju inte företagen som betalar de ökade samhällskostnader som kommer ut i andra änden. | |
| lillakia | 2013-12-18 22:04 | |
![]() | föräldraansvaret ligger i att uppfostra sina barn - JA, naturligtvis. När jag gick i grundskolan (fram till -87) så hade man respekt för lärarna, man höll upp dörrar, hälsade artigt och betedde sig enligt reglerna. (fanns givetvis de som inte gjorde det också ja.) Skillnaden mellan då-tid och nu-tid är att på den tiden kände man sig respekterad tillbaka. Respekt möter respekt. det är stor skillnad mellan att "ha respekt för" och att "respektera varandra". enligt min åsikt har det blivit 7 resor värre när alla lärare ska vara högutbildade pedagoger istället för en respekterande medmänniska. Allt hänger faktiskt inte på våra barn/ungdomar. Det mesta handlar om att skolsystemet idag är uppbyggt helt felaktigt enligt min uppfattning. | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-12-18 22:07 | |
![]() | "Högutbildade" vet jag inte om jag kan hålla med om. Lärarutbildningen är förmodligen en av de faktorer man bör se över först av allt. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-12-18 22:08 | |
![]() | nej, det hänger inte på barnen - föräldrarna. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-12-18 22:09 | |
![]() | illakia - hur borde det se ut? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-12-18 22:09 | |
![]() | lillakia | |