Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wildman | 2013-12-26 21:07 | |
![]() | Jag dricker inte alls. Har aldrig gjort det. Bryr mig inte heller mycket om folk som dricker i rimliga mängder, men det som retar mig mest som nykterist är att det ALLTID finns en del individer som ska truga och göra sig lustiga över oss som inte dricker. Upplevde det senast för några veckor sen på företagets julfest. | |
| Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-12-26 21:09 | |
![]() | Nej vi vet inte alla att det inte stannar vid det rebell99, du utgår från din erfarenhet och gör den till en allmän sanning. | |
| wildman | 2013-12-26 21:10 | |
![]() | Du behöver sällan förklara varför du dricker. Men det är inte många fester jag varit på där det inte frågats eller kommenterats om varför jag inte dricker. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-26 21:21 | |
![]() | alla mina jular som jag upplevde som barn var ingen nykter,morfar var as kalas och skulle klättra upp i julgranen som välte på hunden,alla var fulla på julen pappa av supen i fotöljen,många cigaretter har jag tagit ur hans hand när han somnat avsupen.jag har klarat mig bra utan avsupna föräldar och morföräldar och andra släktingar,men dom var inte alkoholister nehejdå,för dom stog inte utanför bolaget då dom öppnade,dom hade förmågan att planera,det gick utmärkt för dom att åka stockholm runt på alla krogar i taxi och supa,sen att hundarna inte kom ut gick alltid att ordna betala bra så åkte valfri personal på krogen och gick ut med dom,i bland var vi inte hemma på veckor vi kunde bo på Hotell Malmen i 5 dagar och det söps dyrare sorter,eller på Amaranten där brukade vi bo någon vecka kände all hotellpersonal,hittade över allt på dom finare krogarna i stan.men mestadels bodde jag hos mormor och morfar dom var inte heller alkoholister för dom stog inte på bolaget klockan 10 då dom öppnade,dom gjode sin egen spit och sitt eget vin det stog vindunka och puttrade lite över allt.har jag tagit skada?svar ja det har jag gjort massor med skada,vi åkte utomlands en del dom var full då dom klev på planet och full då dom klev av planet.en gång var en förälder full på ett föräldramöte,men det gjorde inget för pappa var stor företagsledare och gick det så bra att vara full så.jag kommer aldrig ta någon drog laglig som olaglig.och jag känne mig helt otroligt duktig som inte går i släktens fotspår | |
| Sote | 2013-12-26 21:23 | |
![]() | Jag har aldrig behövt förklara mig när jag inte har druckit. Rebell , det är naturligtvis inget osund med att dricka ett glas vin på en middag även om barnen är med. Det är någ snarare tvärtom, det mesta tyder på att just detta hyschandet kring alkohol gör att svenskar , speciellt unga, super obegränsat när dom åker utomlands. Vi tycks helt enkelt inte ha ett normalt förhållande till alkohol utan det är antingen eller som verkar bara normen. Jag tror dock att flertalet som dricker inte har mågra problem att fatta skillnaden mellan fylla och måttlighet. Dessutom så är det ju heller ingen som har förespråkat att man ska dricka inför sina barn i synnerhet inte om det handlar om mer än måttligt. Men jag tror personligen att det är bättre att visa barn att det faktiskt går att dricka måttligt än att ta totalt avstånd. Mina egna barn fick öht inte dricka alls före arton års ålder och det var absolut inga problem. Dom kan nu som vuxna utan problem bara dricka måttligt och super öht inte alls. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-26 21:27 | |
![]() | vem sätter gränsen för vad som är mottligt ?för ett barn med icke alkoholiserade föräldrar är mottligt en helt annan sak en för ett barn med nyktra föräldrar | |
| wildman | 2013-12-26 21:27 | |
![]() | Då har du tur Sote, för de flesta jag känner som inte dricker delar samma erfarenhet som jag. Det är något vi diskuterat många gånger. Nu försöker jag heller aldrig låtsats som att jag kör eller liknande heller. I min ungdom hände det att jag sa det för att slippa diskussionen... | |
| rebell99 | 2013-12-26 21:31 | |
![]() | Sote All forskning visar att ju större aceptans alkoholen har i uppväxtmiljön desto större risk för skadligt drickande när barnen växer upp. Att vuxna visar vägen för barn ang drickande är det som får de följder du skyller "hyschandet " för. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-12-26 21:32 | |
![]() | Normalt förhållande till alkohol? Vad fan är det? Alkohol är ett gift. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-26 21:36 | |
![]() | skiten går i arv säger att jag är i risksonen för att bli alkoholist då större delen av släkten har alkoholdrogproblem då tjatar ingen mer,tittar på mina syskonbarns bloggar fyfan säger jag vilka bilder alkohol på nästan varje foto och barn alkohol och barn ölburkar vinglas på varje foto dom är uppväxt med det och gör som sin mamma och pappa och som sin mormor och morfar och som gammelmorfar osv | |
| rebell99 | 2013-12-26 21:43 | |
![]() | Synen på hur tonåringar bör förhålla sig till alkohol stammar till stor del från hemmet. Det visar undersökningen som är gjord på uppdrag av IQ, ett dotterbolag till Systembolaget som har som syfte att verka för ett smart förhållningssätt till alkohol. 1000 personer har svarat på om de anser det vara rätt eller fel att bjuda unga på alkohol, och svaren visar att ju oftare man själv dricker desto oftare tycker man det är ok att bjuda tonåringar. Av de vuxna som aldrig dricker alkohol menar hela 91 procent att det är helt fel att bjuda minderåriga på alkohol. – Föräldrar bör tänka över vilka signaler de skickar. Man kan säga att ungdomar härmar dem. Vi vet att de ungdomar som av sina föräldrar bjuds på alkohol dricker mer alkohol än de som inte blir bjudna, säger Ann-Therése Enarsson, VD för IQ. Ju mer alkohol föräldrarna dricker, desto oftare får ungdomen alkohol hemma. Föräldrar som dricker själva tycker förmodligen det är svårare att förbjuda sina ungdomar, eller så känner de sig bekväma med ungdomarnas drickande på grund av sitt eget. Ungefär hälften av eleverna i årskurs 9 har varit berusade, det visar CAN:s, Centralförbundet för alkohol– och narkotikaupplysning, rapport "Skolelevers drogvanor". En dryg tredjedel uppger att de upplevde sin första berusning vid 14-15-års ålder, någon gång i årskurs 8 eller 9. I årskurs 2 på gymnasiet var det bara en femtedel av eleverna som uppgav att de aldrig varit berusade, något fler flickor än pojkar. | |
| Sote | 2013-12-26 21:50 | |
![]() | Ett gift som finns fullt tillgängligt överallt i samhället ja. Då ät det ju bättre att veta hur man använder det på ett vettigt sätt än att stigmatisera användandet avd et så att det istället blir spännande och svårkontrollerat. Ttiittii - visst är det en ärftlig faktor i detta men det måste inte vara så. Jag har mycket svårare för folk som tabubelägger saker än att göra dom begripliga och sansade. Rebell- att låta sina barn få sprit och vin hemma i ung ålder ger en större risk för ett skadligt tidigt drickande , det visar forskningen. Att som förälder någon gång ta nåt alkoholhaltigt till maten är inte samma sak. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-26 21:50 | |
![]() | att bjuda ungdommar på alkohol skulle jag aldrig göra,har lärt barnen att alkoholen är satan själv,Dom har varit med mig runt och delat mat och Julkalppar till människor i alkoholmissär så dom ha sett alkoholens baksida på nära håll,av dom vänner i missbruk som jag hjälpt har 5 stycken dött 2013 | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-26 21:52 | |
![]() | inte många kan hantera alkohol gränsen mellan bruk och missbruk är hårfin | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-26 21:54 | |
![]() | både mina föräldrar och morföräldrar tyckte inte dom var i beroendeproblematik men det tyckte alla andra | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-12-26 21:59 | |
![]() | Sote. Du skriver "Ett gift som finns fullt tillgängligt överallt i samhället ja. Då ät det ju bättre att veta hur man använder det på ett vettigt sätt än att stigmatisera användandet avd et så att det istället blir spännande och svårkontrollerat." Hur använder man det vettigt? För mig verkar det vettigt att spola ner den i toaletten. Kan man röka eller knarka vettigt också? | |
| Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-12-26 22:06 | |
![]() | Porla, så i dina ögon så är Nobelfesten att likställa med en knarkfest i Rågsved? | |
| rebell99 | 2013-12-26 22:07 | |
![]() | Sote Självklart är det så att föräldrarnas alkoholvanor påverkar barnen.Att tro att det finns vettiga sätt att dricka alkohol är inte förankrat i verkligheten. En del sätt är bara mindre skadliga änn andra. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-12-26 22:08 | |
![]() | söndagsman. Ett gift är ett gift är ett gift oavsett var man förtär det. Varför skulle jag tycka annorlunda för att man åtnjuter det på Nobelfesten? | |
| rebell99 | 2013-12-26 22:11 | |
![]() | Söndagsman Att det finns alkohol tilsställningar som Nobelfesten är ju i högsta grad beklagligt.Att alkohol är en väldigt farlig drog torde inte vara ngn hemlighet för ngn. Drogen blir varken bättre eller mindre skadlig för att den används på tex nobelfesten. | |