Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-12-29 01:50 | |
![]() | Om vill ha lite trist stats för Maraton så kan jag bjuda på det, Från 2004 noteras världsrekord Världsrekordet för herrar är 2:03.23 av Wilson Kipsang och sattes den 28 september 2013 i Berlin. För damer är det 2:15.25 av Paula Radcliffe 2003. Trötta män svenska män: Svenska rekord är 2:10.38 av Kjell-Erik Ståhl, 1983 | |
| apbur | 2013-12-29 01:55 | |
![]() | Linders, stora kapillärnät runt musklerna ger bättre gasutbyte och förhindrar ofullständig förbränning (mjölksyra). Jag tvivlar på att mjölksyra drabbar kvinnor i högre utsträckning än män. Storleken på lungorna är faktiskt oväsentligt om det rör sig inom rimliga gränser. Alla idrottare får kraftigare hjärta, även kvinnor. Men man får ju definiera vad man menar med uthållighet. En vältränad kvinna eller man har inga problem att cykla 30 mil på en dag. Det är alltså ologiskt att då ha ett "tjejlopp" när det helt enkelt är helt rimligt för en kvinna att hålla ut under lika lång tid och under samma sträcka som en man. | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-29 02:02 | |
![]() | Med tanke på världsrekordens utveckling har det spekulerats i om kvinnor kommer att gå om männen i uthållighetsgrenar som maraton. | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-12-29 09:04 | |
![]() | Intressant sidospår det här med kampsporter. "Ingen skulle någonsin kräva att en flugviktsboxare skulle möta en tungviktare" -nej, det är ju sant. Man går ju på vikt. Så då skulle en flugviktsboxare (dam) kunna möta en flugvikt (herre) egentligen. UFC skulle bli rätt intressant. | |
| Nattrafn - Ej medlem längre | 2013-12-29 09:09 | |
![]() | Det funkar i tv-spel, så varför inte? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-12-29 09:19 | |
![]() | Bordtennis är väl en sport där män och kvinnor borde kunna tävla mot varandra? | |
| Malva01 | 2013-12-29 09:38 | |
![]() | Inom hästsport är all utövning mixad. Det som kan tyckas är underligt är att på högre nivå inom alla grenar som jag känner till utom i dressyr och möjligtvis distans är männen dominerande. I Sverige rider otroligt mycket fler kvinnor än män och trots det kan kvinnorna inte hävda sig ens här. /A | |
| sunebrune | 2013-12-29 10:52 | |
![]() | Det finns inga fysiska sporter/idrotter överhuvudtaget där män och kvinnor kan tävla på lika villkor. Möjligen kan det vara möjligt i ridsport och motorsport där man ju har ett stort jävla vilddjur under sig som står för 99,9% av det fysiska. Men det gäller nog inte alla varianter av dessa heller. Tex kommer ju ingen tjej spöa killarna i novemberkåsan i enduro. Vissa varianter av skytte och liknande kanske också kan funka. Förmodligen liggande eftersom killarna kommer ha stor fördel så fort det handlar om att stå upp och hålla emot gravitationen. Bowling, curling, golf, pingis kan ni ju drömma om att elitsatsande kvinnor har en chans mot elitsatsande män. Det är helt enkelt inte realistiskt. Sen att det ibland dyker upp en kvinna som kan mäta sig med de bästa männen är ju mer ett bevis på hur extremt bra just hon är. Tillexempel Annika Sörenstam gjorde ju ett helt okej resultat på nån herrtävling. Då det gäller konditionsidrott är det ju så att ju längre tid man håller igång, ju mindre fördel har männen. Men de har fortfarande fördel. Då man tävlar med bara hjärna mot hjärna som i schack och poker är det såklart fullt möjligt. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-12-29 11:05 | |
![]() | Ja, inom kampsporter är det ju vanligt med indelning på både kön och vikt. Om man tänker sig en kvinna och en man som är ungefär lika långa och tunga, är det någon avgörande skillnad i fysisk förmåga dem emellan? Finns det inte andra parametrar än kön som över huvud taget gör matchen mer jämlik? | |
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2013-12-29 11:22 | |
![]() | Jag vet att då Umeå IK var som bäst i fotboll så tränade man mot killar.....15 åringar. Killarna brukade vinna och enligt 15åringarnas tränare så brukade tränaren för Umeå IK klaga när killarna kört för hårt i närkamperna. | |
| sunebrune | 2013-12-29 13:55 | |
![]() | arbetslinjen Ja. Tjejen skulle kunna spöa killen ifall han var nybörjare och inte hade koll på teknik och taktik. Om killen är ett par nivåer sämre rent tekniskt/taktiskt så sopar han mattan med tjejen. Sparring kan säkert funka bättre. Men då försöker man ju inte knocka varandra, typ. Så är det i _alla_ sporter där fysisk förmåga inte är totalt irrelevant. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-12-29 15:01 | |
![]() | Jag pratar alltså om potential. | |
| Yo-la-tengo - Ej medlem längre | 2013-12-29 15:11 | |
![]() | Bordtennis är väl en sport där män och kvinnor borde kunna tävla mot varandra? Det kan jag svara på som den bordtennisspelare jag är: Här har tjejernas svagare höftmuskulatur en avgörande betydelse. Bordtennis är en otroligt snabb sport och de hinner inte med i sidled helt enkelt mot de bästa killarna. Dessutom skiljer sig tekniken mera mellan män och kvinnor. Männen spelar mer med skruv och "loopspel" (motsv topspin) medan damerna söker smashar. Dock finns ett slags handikappsystem lite lägre ner i rankingarna där det finns möjligheter för tjejer/kvinnor att prova lyckan i herrklasserna. Ibland med lyckat resultat. | |
| big t | 2013-12-29 15:14 | |
![]() | skulle vara intressant att få se kvinnliga speedway-förare så finns det mindre fysiskt anstängande sporter som t.ex bangolf ,pistolskytte eller varför inte varpa och boule som ni märker ironiserar jag men det finns en gnutta sanning ändå i det hela vad gäller fysiska företräden | |
| Gunilla _ | 2013-12-29 15:28 | |
![]() | Så länge styrka spelar roll så är det självklart att män är överlägsna, men det finns ju estetiska sporter och då är kvinnor starkare - för att det är just "kvinnliga" sporter och inget för killar..? Fö; att kalla schack och poker för sport är helmärkligt... www.gih.se/Documents...s1 1-15.pdf | |
| Nattrafn - Ej medlem längre | 2013-12-29 15:33 | |
![]() | Med estetiska sporter syftar du på bedömningsidrott, eller? | |
| glykemi - Ej medlem längre | 2013-12-29 17:01 | |
![]() | om det inte fanns rena damklasser skulle inga kvinnor over hudet taget synas i sportsamanhang. det vore ju trakigt. eller de kanske ska kvoteras in? | |
| apbur | 2013-12-29 19:43 | |
![]() | Jag skulle våga påstå att jag är både starkare, mer explosiv och uthålligare än de flesta män i min viktklass. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2013-12-29 19:47 | |
![]() | Haha, like it! | |
| Vännäs 2013 - Ej medlem längre | 2013-12-29 20:30 | |
![]() | Är väl inte många 'män' som väger som du Apbur? -40kg? | |