Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade30
Mobilspel
Pågående18 961

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jannixa2014-01-11 15:04
Antal inlägg: 102

Rätt! Något att vore fel.

crille802014-01-11 15:05
Antal inlägg: 18

Ett förbud kan nog fastighetsägare införa men det spelar mindre roll. En eventuell överträdelse lär knappast resultera i vräkning! Det skulle aldrig hålla juridiskt

Bitte - Administratör2014-01-11 15:08
Antal inlägg: 24199

Visst håller det om man har skrivit in det i hyreskontraktet

Bitte

apbur2014-01-11 15:12
Antal inlägg: 9699

Man kan inte vräka personer för alla former av kontraktsbrott och man kan inte utforma ett kontrakt som innebär att konsekvenserna blir helt orimliga om man tänder en cigg en gång på sin balkong.

125478 - Ej medlem längre2014-01-11 15:24
Antal inlägg: 8332

Men vad tycker ni om nya områden med hus som från början är rökfria, är ni emot det också?

Porla - Ej medlem längre2014-01-11 15:28
Antal inlägg: 1471

En fråga som många borde ställa sig är om balkongen befinner sig i trafiktätt område. Gör den det (vilket ofta är fallet) blir det ju bara småaktigt och idiotiskt.

jellyflower2014-01-11 15:39
Antal inlägg: 1108

Ja, jag håller med Porla. Jag tror att folk gillar att klaga och gillar att hitta sånt de kan klaga på och ha rätten på sin sida. Man får ge sig på rökare. Man får i många fall ge sig på hundägare. Där kan man riktigt få avreagera sig utan att det blir åtal för hets mot folkgrupp eller några etiska betänkligheter.

Jag skulle skämts om jag gnällde över balkongrökning i Helsingborg där jag bor, en stad som påstår sig kämpa med avgaserna i centrum men samtidigt inte gör ett dugg åt den hutlösa mängden forna-öststatschaufförer som står på tomgång hela nätterna igenom för att hålla värmen i sina förarhytter.

Den minimala mängd cancerframkallande ämnen som kan finnas i den rök som eventuellt skulle singla in på min balkong är försumbar. Att tro nåt annat är ett symtom på psykisk ohälsa alt. ren dumhet.

Jag röker inte själv men jag måste inte vara en bigott och småsnål gnällkärring för det.

125478 - Ej medlem längre2014-01-11 15:41

Jag tycker att det är bra att det finns bostadsområden som är rökfria. Man behöver ju inte bosätta sig där om man inte vill.

Sharky682014-01-11 15:50
Antal inlägg: 1116

@Gr3en
Jag hade inte mycket att välja på i en stad som har brist på bostäder.
Det fanns starka skäl beroende på familjesituation, skola, jobb mm.
Med mitt inlägg ville jag endast belysa vilka kostnader en rökande hyresgäst medför.

Sharky682014-01-11 16:00

@apbur
I vissa fall är det så illa att det inte kan kallas försumbart.
Jag har inget emot att grannen röker på sin balkong men inte när det är flera kedjerökare omkring som springer ut och byter av varandra så pass att min balkong inte får en chans att återhämta sig.

Det här med faran med förbud och att risken att alla hyresvärdar inför detta kan jag hålla med dig om.

Då är det kanske bättre att man tar ut en högre hyra på hyresgästen.
Kalla det rökartillägg. Då får hyresvärden in pengar som de kan använda till saneringen inför nästa hyresgäst.

apbur2014-01-11 16:16

Det är ju oftast inte den kapitalstarka delen av befolkningen som röker. Nyproducerade hus kan väl införa ett förbud för syns skull och för att köparna ännu mer ska kunna identifiera sig med att tillhöra den eftersträvansvärda medelklassen som inte håller på med såna dumheter som rökning. Man är väl välinformerad, liksom. Att införa förbud i allmännyttans bostäder är väldigt osnyggt. Hyrespåslag för rökare blir även det problematiskt då det redan är en grupp med liten ekonomisk rörlighet.

125478 - Ej medlem längre2014-01-11 16:16

Man får bekosta sanering själv innan flytt här i våra hyreslägenheter, men det kanske inte gäller överallt?

Frågan här handlade ju om en värd som har infört rökförbud för nya hyresgäster, de gamla omfattas inte formellt.

Det är ju tokigt, man kan ju inte ha olika regler för boende, så det lär inte hålla juridiskt.
Men i nya områden tycker jag att det är helt okej.

Porla - Ej medlem längre2014-01-11 16:17
Antal inlägg: 1471

Det vore bra om det fanns sådana bostadsområden så att kan man samla alla gnällspikar på ett ställe. Då vet man vilka områden man ska undvika. Själv röker jag inte men min erfarenheter har lärt mig att det ofta är samma människor som vill styra upp hur andra människor ska leva. Gnäller över ludd i tvättmaskiner och andra viktiga saker i livet. ::))

Bitte - Administratör2014-01-11 16:18

Man kan ju fråga sig varför det ens skulle vara en rättighet att röka i "sin" lägenhet som man hyr av någon .

Bitte

apbur2014-01-11 16:20

Sen räcker det nu med moraliserande attityd gentemot rökare. Att det blivit en tydlig attitydförändring kring rökning är väl jättebra men man måste även inse när det gått över en gräns och istället handlar om osmaklig intolerans, något som aldrig är av godo i ett samhälle.

Bitte - Administratör2014-01-11 16:23

Fortfarande så år det ju ägare/hyresvärden som bestämmer vad som är ok i den fastigheten , och som sagt man får ju oftast inte använda kolgrill på balkongen så varför skulle man då få röka?

Den dagen om den kommer då jag/vi flyttar från huset ska jag absolut bo i ett hus där det är rökning förbjuden på balkongerna och jag tror att det är nått som kommer mer och mer i framtiden

Bitte

Sharky682014-01-11 16:25

Har hört att hyresgäster fått betala för rökskadade tapeter och köksluckor. Det gula, nikotinet som sätter sig på ytor är inte roligt.
Det räcker inte ens att tapetsera över med ny tapet särskilt gäller ljusa färger. Man måste måla specialfärg över den gamla eller riva ner den helt. Nikotinet läcker igenom den nya tapeten.

Sharky682014-01-11 16:28

Håller med dig Bitte.
Tror de nyproducerade bostäderna inför såna förbud allt eftersom.
Nu har till och med hotell valt att ta betalt om man trotsat rökförbudet.
Var nyligen till Hasseludden och där skulle det kosta 1500:- i vite.

apbur2014-01-11 16:32

Bitte, för att boende är något som varje människa behöver och att ett så basalt behov inte ska villkoras så mycket att det blir för stora inskränkningar på en persons integritet och sätt att leva. Det måste hålla sig inom rimliga gränser. Fastighetsägare som hyr ut bostäder till medborgare har ett moraliskt ansvar. De rör sig inom en bransch som tillhandahåller tak över huvudet för folk. Det är osmakligt att begära att de som har rätt att hyra ska vara människor som storstädar varje vecka, lever ett "bra" liv och bakar bröd varje onsdag. Man ska i så hög utsträckning ha rätt att vara den man är i sin bostad. Att börja tumma på det är att befinna sig på väldigt hal is.

minimaj2014-01-11 16:48
Antal inlägg: 51

sharky: vad betyder "kosta 1500 kr i vite"?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?