Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gulle842014-01-12 18:52
Antal inlägg: 454

Minta.. De flesta äter kött "för att man ALLTID har gjort det"... Det är alltid deras argument.
Så bara för att folk ofta och länge HAR gjort det så tror dom att det är det rätta.
Det är synd för människan skulle ha så otroligt mkt mindre sjukdomar om dom slutade äta kött. Det förstör deras kroppar totalt.
Samma sak med mjölk som försurar kroppen hos människor och ger dom osteporos.. benskörhet. Medan folk tror att mjölk ger starka ben, vilket är den totala motsatsen mot vad det egentligen ger.

Spira - Ej medlem längre2014-01-12 18:52
Antal inlägg: 310

Jag ägnar hela mitt yrkesliv åt att se till att mjölkkor har det så bra som möjligt. De lider inte ett dugg mer än min systers häst eller hundar som bor i stan eller katter i lägenhet. Vi har en stark tradition med husdjur i det här landet, man kan ha åsikter om det, men de flesta djurvänner tycker att husdjur är bra.
Jag har också läst att transporterna är försumbara men jag kan inte tro att det är möjligt. När det gäller ekologiskt så är det stor skillnad på olika produkter. Kaffe, bomull och bananer som produceras konventionellt gör det med enorma mängder bekämpningsmedel som dessutom påverkar hälsan hos de som arbetar med odlingarna. I Sverige där vi producerar mjölk och kött konventionellt med så stor andel hemmaproducerad spannmål (som bara besprutas vissa år när det verkligen behövs) och så stor andel gräs (som inte besprutas alls) så blir skillnaden naturligtvis mindre. När det gäller djurens eventuella lidande är det ingen skillnad alls.

gulle842014-01-12 18:53

Varje vecka så dödas 1 miljard kycklingar i världen! Helt sjukt! Om alla de kunde stå rad på rad så skulle de räcka runt jorden 5,5 gånger. Helt otroligt mycket! :(

gulle842014-01-12 18:55

Så du menar Spira, att du inte tror att djur i Sverige lider något? Då har du väldigt fel!
Och att ha mjölkkor, enbart för att du ska ha deras mjölk hela tiden, säger du inte lider? Kors mjölk är till för deras bebisar. Inte för att stå och blir mjölkande dygnet runt.

Spira - Ej medlem längre2014-01-12 18:56

greatdane man kan äta rotfrukter på vintern

Spira - Ej medlem längre2014-01-12 18:57

dikor blir inte mjölkade, de går med sin kalv hela tiden. Men korna bryr sig knappast om vem som dricker mjölken.

Spira - Ej medlem längre2014-01-12 18:59

Såklart det finns djur i sverige som lider. Annars skulle vi inte behöva någon djurskyddstillsyn. Det finns barn som lider också. Jag menar att det inte är ett konstant och systematisk lidande, har man kor så gör man allt man kan för att de ska må så bra som möjligt. Precis som man gör med andra husdjur.

Sote2014-01-12 19:01
Antal inlägg: 3557

Gulle84- vilka är dina proteinkällor som vegan?

gulle842014-01-12 19:02

Så du tror kor är puckade? Bara för att de inte säger ifrån? Självklart fattar korna att de mjölkas hela tiden och det mjölkas av henne hela tiden, inte bara när kalven dricker den.

jin172014-01-12 19:03
Antal inlägg: 129

Tack vare att våra förfäder, långt tillbaka i tiden, inte enbart livnärde sig på vegetabilier ökade hjärnan både i storlek och kapacitet. Med enbart vegetabilisk kost hade vi inte suttit här idag och chattat. Kan vara värt att tänka på men visst klarar vi av att leva ett liv utan kött. Framförallt låt folk leva som dom själva vill.

125478 - Ej medlem längre2014-01-12 19:06
Antal inlägg: 8332

Jag äter kött och jag gillar det och all möjlig annan sorts mat, kött är näringsrik och bra mat.
Själv skulle jag ha råd att köpa det jag vill i matväg, men det är förmätet och drygt att hävda att alla kan köpa enbart ekologiskt.

Som sagt alla gör så gott de kan och vill.

125478 - Ej medlem längre2014-01-12 19:08
Antal inlägg: 8332

Mjölk som försurar kroppen, sicken rappakalja.

gulle842014-01-12 19:11

Sote: Jag försöker få i mig så mkt fullvärdigt protein som möjligt. Så jag äter quinoa, bönor, chiafrön, nötter m.m. Folk tror att det endast finns i typ bönor, men protein finns i allt. Sedan är det många som äter linser, men det tål inte jag. Inte heller soja. Finns en sida som heter cronometer där man kan fylla i allt man äter och hur mkt av allt, och jag äter minst lika mkt som man ska. Men.. För mkt protein i kroppen är inte bra. Man ska hålla sig inom en gräns.

gulle842014-01-12 19:14

125478 ... saveourbones.com/ost...mi lk-myth/

gulle842014-01-12 19:18

125478 .. Precis alla gör så gott de vill. Du vill äta massa kött, och då har du inte råd med 100% ekologiskt.. Kom då inte och säg att du inte har råd med det.. För skulle du göra vad som är bäst för din kropp skulle du inte äta kött då det är dåligt för kroppen.. Och åt du inte det skulle du nog utan tvivel har råd med 100% ekologiskt. Du borde se dokumentären Forks Over Knives så får du se varför kött ÄR dåligt för kroppen. Visst, det innehåller mkt protein, men inte lika mkt som t.ex bönor gör per 100g.

Spira - Ej medlem längre2014-01-12 19:20

puckade och puckade, de är som hästar ungefär... Men de har absolut inget emot att mjölkas, tvärtom tycker de att det är rätt skönt. Det vet alla som har ammat att det känns helt ok, en naturlig känsla. Och korna har ingen åsikt om att människorna inte orde dricka av mjölken.

gulle842014-01-12 19:20

Att äta kött är en OTROLIGT självisk grej att göra!

Spira - Ej medlem längre2014-01-12 19:20

*borde

gulle842014-01-12 19:21

Spira, skulle du själv vilja ammas hela tiden? Har du frågat dina kor? Nej.. tänkte väl det. Tror nog korna skulle vilja göra annat än att bara stå och bli mjölkade hela tiden! De är inte satta på denna jord för att tillfredsställa människan!

Spira - Ej medlem längre2014-01-12 19:27

De mjölkas inte hela tiden, bara när det är dags. Resten av tiden vilar de och äter (och de får bästaste maten varje dag). Och en stund ägnar de åt social samvaro, slicka varandra och sånt. Men det viktiga när man har kor är att se till att de får lugn och ro och kan vila och idissla så mycket som de behöver, att de ligger mjukt när de vilar, att de inte behöver trängas eller vänta på sin tur. Att de kan äta så mycket de vill och behöver och utan att behöva trängas där heller. Alla lyckas inte hundraprocentigt med detta, det finns olika duktiga kobönder naturligtvis, men alla gör sitt bästa. Varje dag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?