Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gunilla _2014-02-20 07:43
Antal inlägg: 4425

Sant apbur - men var det inte föräldrar (hundägare...) vi diskuterade här? ;)

Bitte - Administratör2014-02-20 08:01
Antal inlägg: 24199

Jonne77- Det där var väl ädå ett lågvattenmärke som inte här hemma här.

Nu må ju mina barn vara vuxna men nog har jag sagt åt andras barn under deras uppväxt lika väl som jag accepterat att mina barn i bland har blivit tillsagda av andra. Och absolut har jag haft fullt förtroende för förskola och skolpersonalen då det gällt att rätta mina barn om de uppfört sig illa under den tiden som de vistas där efter som det faktiskt är deras jobb.

Bitte

Sote2014-02-20 10:08
Antal inlägg: 3557

Hittils verkar det ju som att dessa föräldrar som Ttiittii vänder sig till inte finns. åtminstone inte här på forumet. jag hade nog inte heller väntat mig att det skulle dyka upp någon som ärligt erkände att dom tillhörde den kategorin av föräldrar som beskrivs. Det gör ju att det liksom inte blir någon diskussion utan mer att man pratar om dom "andra", dom som gör sådär fel och dumt och uppfostrar dom där barnen som är obstinata, uppkäftiga, bråkiga och otrevliga. I realiteten så tror jag att dom flesta av dessa barns föräldrar helt ärligt tror att deras barn är skötsamma och ´skulle ha svårt att tro om någon kom och berättade att deras barn hade uppträtt illa. Jag tror att man i första hand är benägen att lyssna till och tro på sitt eget barn då det ligger lite i sakens natur att göra det som förälder.

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-20 11:51
Antal inlägg: 37631

Dessa föräldrar tycker inte att dom gör fel och dumt

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-20 11:55
Antal inlägg: 37631

jag kan någon gång säga åt barn i affärer,brukar säga åt arabiska barn på arabiska,och då kommer barnen av sig direkt blir knäpptysta och förvånade.

Sote2014-02-20 13:10

Jag kan ju dock tycka att det är lite väl gnälligt att säga åt andras ungar och då i synnerhet helt främmande ungar i tex affären. Det tycker jag faktiskt är upp till var och en vilken acceptansnivå man har för sina ungar. Det är en sak om dom står och förstör saker eller skadar någon eller något eller tex springer på mig då säger jag naturligtvis till men om dom bara rusar runt och skriker så är det inte upp till mig att lägga mig i detta. Det är väl i så fall affärsinnehavaren/persona l som bör göra det.
Senad kan jag ju ha åsikter om hur fel dessa föräldrar gör som tillåter sina ungar att ränna runt och skrika men det är ändå inte min sak.

Är det på mitt arbete (skola/förskola) då är det naturligtvis alla vuxnas ansvar att se till att barnen följer dom trivselregler som finns. Som att inte springa eller skrika inomhus tex. Jag har aldrig någonsin varit med om att en förälder har blivit upprörd över detta.

Sote2014-02-20 13:20

Ttiittii-undrar bara lite över syftet med tråden. Någon verkade uppaffa det som att du ville veta hur dessa föräldrar tänker genom att föra en disskussion med just föräldrar som tänker såhär men du själv skriver ju att dessa föräldrar inte tycker att det dom gör är fel så det faller ju liksom på eget grepp. Jag upplever att det mest blir ett ensidigt klagande på hur förskräcklia dom där andra föräldrarna är medan man själv minsann är heeelt annorlunda och minsann ser till att upprätthålla en viss ordning och hålla både egna och andras ungar i herrans tukt och förmaning. Jag undrar hur många av oss som är sådär duktiga på riktigt som vi tror att vi är och som vi gärna framställer oss själva. Hur ser omgivningen egentligen på en själv? Jag kan utan större fantasi föreställa mig att det finns en och annan som stått och tittat och funderat på hur tex du Ttiittii tänker kring dina ungar och varför du låter dina ungar göra si eller så. Det är ju liksom inte du som sätter upp samhällsreglerna utifrån ditt perspektiv även om du gärna tycks tro det.

tanja772014-02-20 13:22
Antal inlägg: 465

Det har blivit alldeles förslappat . Barn vet knappt vad tillsägelse är, och många föräldrar klarar inte av att säga till sina barn mao lära dem skillnaden på tätt och fel samt att lära sig att ha respekt.
Det märks även i skolan- barn svär och beter sig respektlöst mot lärare mfl.
Förr satt man och räckte upp handen och det var betydligt tystare i klassrummen- man hade respekt för de äldre. Det föds man inte med , det får/ måste man lära sig hemifrån.
Jag har fräst i åt folks ungar ute om jag anser att de har betett sig illa. Det tycker jag är inte enbart föräldrarnas sak ( de är inte alltid i närheten) Det ör våra skyldigheter som vuxna. För blundar vi då ska vi heller inte "gnälla" på dagens barn/ungdomar.
De behöver uppfostran/kärlek och respekt.
Barn gör inte bara som man säger de gör som vi gör. Även kallat det sociala arvet.

med2014-02-20 15:22
Antal inlägg: 1164

Är det så här illa?

Rapé12014-02-20 15:28
Antal inlägg: 409

Haha Jonne77

Sote2014-02-20 15:33

Fast det där med att dagens ungdom minsann är värre än dom var förr är ju just dagens sanning. Så har det ju varit i alla tider och så kommer det vara i framtiden. På femtiotalet var ungdomarna förskräckliga och ännu tidigare så var ju tom Alice Babs ansedd som ett riktigt dåligt föredöme för ungdomarna. Tiderna förändras men inte så mycket som vi tror. Dock var ju den sociala kontrollen mycket hårdare förr men det berodde ju mest på att man inte var lika rörlig och alla liksom kände varandra där man bodde. Anonymiteten som finns idag medför ju att man inte bryr sig lika mycket om vad andra gör. Men ute på landsbygden och på småorter är ju den sociala kontrollen fortfarande rätt utbredd.
Att fräsa åt andras ungar visar ju mest var just den personens gränser går, någon annan kanske skulle fräst ifrån ännu tidigare eller inte alls. Allt sånt är ju relativt. Min granne låter sina ungar skrika som dom vill när dom är ute och leker, något mina ungar aldrig fick göra men jag skulle aldrig drömma om att gå ut och säga till dom att vara tysta för jag har ju ingen rätt attbestämma vad deras ungar får och inte får göra så länge det dom gör inte är skadligt eller förbjudet. Sen att det stör mig får jag ju liksom leva med. Annars får jag ju flytta till en stuga i skogen om jag inte kan hantera att ungar låter när dom leker.

LadySol - Ej medlem längre2014-02-20 16:16
Antal inlägg: 33199

Jag håller i princip med dig Sote, men det finns nivåer på allt. Här utanför finns det t ex två flickor som tävlar i att skrika i falsett. Visserligen förstår jag att det är en del av deras lek, men faktiskt har jag bett dem sluta när de hållit på i över en timme och jag jobbat natt och ska jobba natt igen och ser inget fel i det.

Sote2014-02-20 16:27

Lady- om det som för din del verkligen stör så självklart säger man ifrån men att fräsa åt okända ungar i affären för att man tycker dom stör känns överdrivet. Det är ju liksom bara att gå vidare såvida ungarna då inte springer rakt på en eller förstör grejer.

Bitte - Administratör2014-02-20 17:06

Håller med Sote om att man fräser inte åt helt okänds barn på affären eller så där emot kan msn sägs till grannens bsrn om de gör något helt galet.

Bitte

vira5 - Ej medlem längre2014-02-20 17:08
Antal inlägg: 757

Tar åt mig lite av vad du skriver sote men fräser får stå för dig. Jag har aldrig fräst åt något barn men kan säga till att det inte är okej att bete sig som de gör. Handlar verkligen inte om att gå som en surkärring och fräsa åt allt som rör sig och låter lite men om gränser passeras och handfallna föräldrar helst verkar vilja vara på en annan planet än att ta en konflikt med sina barn kan jag säga till! Dessutom skulle de slippa säga till ö h t om de haft lite struktur och regler från början....

LadySol - Ej medlem längre2014-02-20 17:09
Antal inlägg: 33199

Man kan säga ifrån utan att fräsa. Och om jag skulle hamna bredvid barn som kallar andra kunder - i fallet jag var med om var det ett barn i tioårsåldern som kallade en äldre, ganska bräcklig dam för bland annat elak häxa och kärring - så säger jag definitivt ifrån. Speciellt som det var uppenbart att de inte kände kvinnan i fråga utan enbart gjorde det för att hon råkade stå framför dem i kön och var långsam.

vira5 - Ej medlem längre2014-02-20 17:12
Antal inlägg: 757

Ser här ovanför att Tanja fräser.... Barn förstår oftast ord bättre än fräsningar. Sorry sote, trodde du refererade till mitt tidigare inlägg.

apbur2014-02-20 18:37
Antal inlägg: 9699

Uuuhh, barn som gapar rätt ut är vedervärdigt. Apbeteende och inte värdigt en människa. Aldrig att jag accepterar skriklekar. När ett par flickor här på gården lekt skriklek så har jag sprungit ut och låtsats att jag tror att nån skadats. När de sagt att ingen skadat sig eller dött så har jag reagerat som att jag blev extremt upprörd över att de "ropar på hjälp" när ingenting har hänt.

Bitte - Administratör2014-02-20 18:40

Men nog måste väl barn få rasa och skrika utomhus , säga till det tycker jag man kan göra om de kastar sten mot djur eller andra barn eller om det är ren mobbing som förekommer .

Bitte

apbur2014-02-20 18:44
Antal inlägg: 9699

Bitte, det är inte ok att skrika för skrikandets skull i ett bostadsområde.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?