Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2014-02-23 20:19
Antal inlägg: 31064

Apbur: Jag kan säga "jag ringer" och sen inte göra det, det händer då och då. Det tycker jag är ett jävla skitbeteende så då ursäktar jag ihjäl mig efteråt för att kompensera lite. Jag fick känslan av att ts menade en kategori som tycker de har mandat att göra lite som de vill utan att stå till svars inför någon. Jag känner ett par såna.

apbur2014-02-23 20:20
Antal inlägg: 9699

Vi normbrytare har fått växa upp med och tränat länge på att parera surkart och oflexibla gnällspikar. Jag har en vän som säger att jag är helt fenomenal på att bemöta social bestraffning, eller rättare sagt inte ge den som vill bestraffa mig utrymme för bestraffning utan rädda upp situationen på bästa sätt. Det är fina egenskaper snoozare skaffar sig som inte morgonpigga fått träna på.

dinodog2014-02-23 20:20
Antal inlägg: 4973

lelroy min man snoozar och bägge grabbarna alla har olika tider. Och ni kan säkert gissa att jag ligger klarvaken mellan dessa jä...la snoozningar

För att uttrycka mig milt den jä...eln som uppfann skiten vill jag strypa.

apbur2014-02-23 20:21

Gunilla, alla människor kanske inte är rutinmänniskor som skriver ned i almanackan att de fyller år.

Gunilla _2014-02-23 20:25
Antal inlägg: 4425

apbur; vad har respekt för andra människor med rutin att göra öht?

Porla - Ej medlem längre2014-02-23 20:27
Antal inlägg: 1471

Herre jösses. Om man suttit tvåtusenelva gånger och väntat på THE QUEEN/KING och han/hon kommer och säger "sån är lilla jag" (MOI) Ska man då tycka han/hon är charmig för att ordet optimist ingår i ordet tidsoptimist?

apbur2014-02-23 20:27

Gunilla, du ifrågasatte ju Mintas intelligens eftersom du anser att det måste vara en brist i inlärningsförmåga när man kommer försent. På antagandet att alla människor har fasta rutiner, likt du?

Bitte - Administratör2014-02-23 20:33
Antal inlägg: 24199

Rutiner och komma i tid är väl två olika saker. Men det troliga är väl stt sll faktiskt kan lära sig att passa tider

Bitte

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-02-23 20:33
Antal inlägg: 31064

Vilken flexibel människosyn du har nu, apbur. Jag är opräktig men i tid, det handlar om självkännedom och om att jag inte tycker jag förtjänar andras värdefulla tid, förresten knappt min egen. :)

Gunilla _2014-02-23 20:38
Antal inlägg: 4425

apbur; vill man så kan man. Med eller utan rutiner. Med respekt för andra.

apbur2014-02-23 20:42

Jag tycker helt enkelt att man ska ha respekt för människor som inte har lika lätt att anpassa sig efter normen som man själv har.

Alla kan lära sig att sluta äta så mycket att de blir tjocka, eller hur?

Alla kan lära sig att dricka alkohol med måtta så de inte blir alkoholister, eller hur?

Visst är det så men det kräver dock bevisligen olika mycket ansträngning för att det ska ske.

Gunilla, de människor jag känner till som har svårt att passa tider är i allra högsta grad respektfulla. Jag tycker att det är respektlöst att förklara för den som kommer försent att det är respekt som fattas.

Sote2014-02-23 20:45
Antal inlägg: 3557

Brist på intelligens och taskig inlärningsförmåga är ju inte riktigt samma sak i alla fall eller hur? Så det var väl en onödig kommentar.
Är inte ett dugg förvånad över vilka som här i tråden verkar tycka att detär präktigt, oflexibelt och tråkigt att anse att det är av stor vikt att respektera tider. Att påstå att det slås för bröstet är ju bara trams eftersom om man som jag anser att det faktiskt är viktigt att respektera tider och man lever efterdetta så framhåller man ju just det i en sån här diskussion. Är det då att slå sig för bröstet? Konstigt sätt att resonera. Att uppfostra sina barn till att förstå vikten av att sköta tider är väl inte heller präktigt eller att slå sig för bröstet? Det är väl något som alla ungdomar skulle må jäkligt bra av att få lära sig. Det är betydligt lättare att få jobb om man har förmågan att komma i tid och sköta sitt jobb. Ingen arbetsgivare vill väl ha folk anställda som kommer lite när det passar och jobbar lite som dom själva tycker? Skulle någon av er som tycker det är präktigt på allvar anställa en person som alltid kom sent varenda dag , till vartenda möte och ursäktade sig med att " det bara är så dom är"?

apbur2014-02-23 20:48

"Brist på intelligens och taskig inlärningsförmåga är ju inte riktigt samma sak i alla fall eller hur?"

I allra högsta grad.

Så länge man reducerar fenomenet med att komma försent till bristande respekt så kan vi aldrig låta diskussionen breddas med ökad förståelse som följd. Förståelse är svårt, men det är bara att träna lite och att respektera människors olikheter så sätt igång nu! Än är det inte för sent att träna bort respektlösheten!

Porla - Ej medlem längre2014-02-23 20:49

apbur.. Tjocka människor och alkoholister på mitt jobb stjäl inte tid för oss andra.
Men rökare kanske ska få röka i mötesrummet enligt ditt sätt att se på saken?

amper sand - Ej medlem längre2014-02-23 20:50
Antal inlägg: 2879

Nä, men jag skulle kanske försöka förstå varför och inte rubricera vb "tidstjuv" och förutsätta att det handlar om respektlöshet.
Jag tycker att det är att slå sig för bröstet att proklamera att man minsann tillhör normen, och att ha svårt att respektera att alla inte gör det.

Porla - Ej medlem längre2014-02-23 20:50

nåja. alkolisterna kanske skulle göra det om dom kom dit. :)

Sote2014-02-23 20:52

Att jämföra detta med alkoholism eller fetma är ju inte riktigt relevant såvida det inte handlar om en person med en diagnos som stökar till livet för dom. Det är däremot ingen sjukdom att vara virrig, oorganiserad och allmänt dålig på att komma igång. Däremot kan man säga att man måste som barn få lära sig hur man gör för att klara av att sköta tider på samma sätt som man måste lära sig vikten av att äta rätt och röra på sig och vikten av att inte dricka alkohol på fel sätt eller helst inte alls. Det är saker man måste lära sig av sin omgivning och lever du i ett hem där maten är dålig och ingen motionerar då är det svårt att få in det i sitt liv på ett naturligt sätt precis på samma vis som det är med att sköta tider. Är det att vara präktig då borde fler föräldrar vara präktiga så skulle ungarna få det lättare på många vis.

Minta2014-02-23 20:58
Antal inlägg: 20042

Gunilla, skrev jag att jag inte kunnat lära mig? Jag tyckte jag skrev att jag hade det och att det brukar bli bättre. Det är väldigt ångestfyllt att alltid stressa för att hinna i tid och till slut orkar man inte det och lära sig planera. Bland annat.

Sote2014-02-23 20:58

Amper- kommer man alltid tio minuter för sent då snor man dom minuterna från någon annans tid= tidstjuv. Det är respektlöst att göra så oavsett om man gör det med flit eller inte, såvida man inte då har en diagnos. Men allmänt slarv som man skyller på att man bara inte fixar det är respektlöst. Skulle du anställa en person på tex en affär som alltid dök upp tio minuter för sent? Skulle du lita på att den personen skulle klara att öppna butiken i tid? Det skulle inte jag. Sen kanske personen är jätteduktig men på tex mitt jobb så måste man komma i tid på morgonen för föräldrarna ska lämna sina barn för att själva kunna komma i tid till sina jobb. Då funkar det inte med folk som slarvar och kommer sent. Jag har inte lust att ta dom tio minuterna från min arbetstid för att lösa problemet.

Pottränad - Ej medlem längre2014-02-23 20:59
Antal inlägg: 4315

Jag är den där - för vissa som jag har förstått det - stela jobbiga människan som kommer i tid. Gärna femton minuter före, så jag är säker på att inte komma flåsande en kvart försent och därmed ställa till det för någon.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?