Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 302

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2014-05-16 13:05
Antal inlägg: 7666

En möjlighet är ju också att felet ligger i själva observationen, eller snarare minnet av den. Ni var två unga tjejer som förmodligen var eller om inte annat blev ganska känslomässigt uppjagade av er lek. Ni kan med hjälp av ideomotoriska rörelser ha startat en rörelse för glaset som ni sen blev enormt upphetsade av att se. Och i det tillståndet är inte sinnena nödvändigtvis helt pålitliga med registreringen. Sen har ni talat efteråt om vad som hände och förmodligen - omedvetet - byggt upp en gemensam version av ni trodde er se. Med åren kan den minnesbilden sen ytterligare ha förstärkts, så att ni idag har ett minne av händelsen som innefattar saker som faktiskt aldrig inträffade.

Allt detta ligger inom helt normal minnespsykologi och verifieras av åtskilliga experiment. Det är inte särskilt svårt att suggerera även personer som inte är i ett upprört tillstånd till att de sett något som de inte har sett genom att ställa ledande frågor och komma med påståenden som för tankarna i en viss riktning.

Ta nu inte detta som att jag säger att du hittar på. Hela processen är oftast omedveten och de allra flesta av oss skulle - åtminstone i den åldern - ha kunnat göra samma sak.

diffdiff2014-05-16 14:10
Antal inlägg: 3884

Visst lekte jag den som barn. Var lika rädd varje gång. Funkar det nej det tror jag inte

Rhotheta2014-05-16 14:26
Antal inlägg: 4992

Tänk vad fint att Vulcan sade det.

Tänk på Hitler. Ser du mustaschen? Ser du den sneda luggen? Gör du?
Går den åt vänster eller höger?
Vågar du sätta 10.000 spänn på det?
Fråga dig själv: "Är mitt minne en objektiv kamera? Eller är det mer av en Rembrandt?"
Finns det något sätt att avgöra om Rembrandt verkligen målade det han såg, eller om han ändrade på vissa detaljer? Vi har ju bara tavlan. Finns det några skuggor utifrån? Solen måste ju ha flyttat sig...
Tavlan utgör en trovärdig historia, som utelämnar när modellen pillar sig i näsan eller är hemma och sover.

Ert glas for defintivt inte omkring i en minut. Försök att hålla andan i en minut, så skall du få se att det är en stund.

Om två livrädda personer släpper ett glas och kastar sig i ena riktningen är det väntade resultatet att glaset för en impuls i motsatt riktning och om inget tar emot flyger av bordet och landar på golvet. Där kan det hamna på olika sätt. Troligast på sidan, men om det slår i med sidan först kan det hamna på änden. Är huset gammalt man man få rena skidbacken ända bprt till väggen. Och då är det troligaste scenariot att glaset spinner på sidan som i snurra flaskan och reser sig när det träffar hindret. Energin kommer då utav fallet från bordet och inte från värme. Det finns många naturliga sätt för glaset att återfinnas upp och ned vid ett hinder.

(Om man vill släppa en tom toarulle så att den landar på änden skall man släppa den vågrätt från lagom höjd, någon decimeter eller två.)

Så svaret på gåtan finns inte på den tekniska högskolan utan på psykologiska institutionen på universitetet. Fråga efter vittnes- eller minnespsykologi. Eller upplev en fantastisk dag på youtube. Rekommenderas mer.

Rhotheta2014-05-16 14:40

Tänkte också tillägga att ingen behöver föra glaset medvetet. Den ideomotoriska effekten löser det. Man behöver dock vara minst två personer.

2 pers & ingen ande: funkar fint

200 andar på egen hand: rör sig ej ur fläcken.

Fysikern Michael Faraday visade hur det går till 1853.
Se videon till slutet så får du se hur.

www.youtube.com/watc...ma 5Zn7xrWU

Teitanblood - Ej medlem längre2014-05-16 16:20
Antal inlägg: 591

"The human mind is extremely susceptible to hallucination." - Dawkins

greatdane2014-05-16 17:55
Antal inlägg: 174

Anden i glaset var otroligt spännande och läskigt, minns jag. Det finns en annan grej som vi gjorde rätt mycket som yngre, en lek som heter "lätt som en fjäder" eller nåt i den stilen. Den gick ut på att fyra personer placerade ut sina pekfingrar jämt fördelat under en människa som satt upprätt på en stol. Sedan försökte man lyfta honom och det gick inte. Men sen höll alla fram händerna ovanför huvudet på honom, men en viss rymd emellan alla handflator och tänkte på en fjäder en liten stund. När man sedan gjorde om försöket kunde han lyftas riktigt högt upp i luften, utan några egentliga problem. Funkade varje gång. Roligt partytrick :-)

Rhotheta2014-05-16 18:39

Var det något i den här stilen?

www.youtube.com/watc...Z9 InzTLNjs

Vi hade en rätt läskig lek som vi kallade:

"Ringa på hos gubben Jansson" :-)

Gr3en - Ej medlem längre2014-05-16 19:55
Antal inlägg: 930

jag fick aldrig gå på kalas och leka när jag va liten. nej, stryk med livremmen tills man somnade! Gjorde vettig människa av mig.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 22:37
Antal inlägg: 223

greatdane:Det du berättade om har jag också testat :) en person sätter sig på en stol.. Sedan ställer sig 2 personer på var sida om personen som sitter i stolen..Sedan trycker personerna som står på sidan om, på den sittande personens huvud mitt uppe på huvudet med sina handflator i ca.1minut..Och efter 1minut så tar de två personerna bort sina händer från den sittande personens huvud..och sätter sedan snabbt enbart varsitt pekfinger under låren/skinkorna på den sittande personen, och sätter omgående igång och lyfter personen med enbart pekfingrarna som sitter på stolen..

Och ja... det funkar..och personen känns faktiskt lätt som en fjäder. :)

Gunilla _2014-05-16 23:31
Antal inlägg: 4425

Men jisses...

(Det var iofs lustigt att se hur de ansträngde sig i första försöket i Rhothetas länk :p)

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 23:40

Vulcan & Rhotheta:

Nej..jag minns absolut inte fel trots att vi enabart var 12-13 år gamla.

jag vet exakt allt som hände den ggn. när jag och min kompis skulle pröva anden i glaset..

jag och min kompis hade slutat skolan för dagen..och mina föräldrar var på jobbet..så vi var helt ensamma i huset jag då bodde i..det var ett privat eget 2våningshus..i trä..Huset är rivet idag sedan mångamånga år tillbaka.
Och det huset stod på samma gårdsplan där nu en liten stuga står kvar på tomten som ett minne från den kända författaren Eivind.Jonsson,för turismen att besöka. Eftersom Eivind.Jonsson vuxit upp i den lilla stugan.
Så bara de är ju väldigt speciellt :)

Men iaf.. så kom vi hem från skolan..kom på att vi skulle testa anden i glaset.. vi hade fått höra att man måste mörklägga rummet..och att det inte fick vara nåt kristet i rummet..och det fanns väldigt mkt. rum i huset,som dessutom inte användes..detta rum var ett litet rum under snedtaket på övervåningen i huset..så rummet var helt tomt från början.

Vi var mkt. i ett stall jag och min kompis,och i de stallet i den byn så var det en tjej vi lärde känna..hon var ungefär 17år gammal..och hon berättade att hennes mor var spågumma,och brukade göra anden iglaset papper till de som ville ha ett och pröva.. Så vi frågade om hon kunde fixa oss ett papper från hennes mor.. för vi var ju enbart 12år,så inte hade ju hennes mor gett oss ett sådant uppritat papper..Men iaf. så fixade hon fram ett papper åt oss..
Vi hade nu detta papper..och satte oss i rummet..det var höst och klockan var väl runt 2tiden på eftermiddagen..ljust ute..
Vi tog ett litet glas..max 1-1,5dl..Tände ett ljus..och satte oss mitt emot varandra.. tog glaset och lät det hettas upp kring glaskanterna.så glaset vart helt svart tillslut.

sedan frågade vi lite turvis, och satte ner glaset på pappret..och varsitt pekfinger på glaset, som då ska stå uppochner mitt på pappret,där det då är ett kryss ritat.och glaset rörde sig på bokstäver och siffror beroende på vad vi frågat..utan att vi reagerade på nåt..för de var ju så glaset skulle bete sig..

och det hade väl inte gått mer än kanske max 10min..så var det hon som skulle fråga nåt..vilket hon gjorde..satte ner glaset..vi satte varsitt pekfinger på glaset som tidigare..
Och plötsligt känner jag hur glaset liksom vill röra sig kraftigare/snabbare..och tittar då på henne och frågar? Är de du som puttar på? :-/ Nä..säger hon då? Så jag minns att jag sa: Men ta bort pekfingret från glaset,vi släpper glaset, jag vill se så det inte är du som puttar i glaset..
Hon släppte och jag med. Och vad händer? :-/ Jo.. glaset bara axelererade mer och mer..och jag minns bara hur vi stirrade båda två på glaset och började skrika av rädsla på ett sätt man såklart kan göra beroende på vad det handlar om förstås, oavsett ung eller gammal om man blir rädd..men såklart i den åldern känner man sig extra rädd när inte föräldrarna ens var hemma den ggn. Vi stod kvar och stirrade på glaset som drog iväg förbi pappret och ut på golvet,.Glaset han röra sig ca. 3m i en otrolig fart..sedan sprang vi ner på nedre botten av huset..Och ställde oss i ett vardagsrum som var rakt under det rum vi var på ,på övervåningen..För vi ville höra om vi kunde höra ljudet från glaset som rörde sig på golvet uppepå?
Och ja.. vi hörde riktigt tydligt hur glaset fortfarande rörde sig över golvet i rummet på övervåningen.Det hördes riktigtriktigt tydligt kan jag bara säga..Och vi vart såklart jätterädda och tyckte det kändes väldigt skrämmande och obehagligt, eftersom vi aldrig hade hört om att någon annan vart med om nåt liknande på den tiden. Och hur detta kunde hända? :-/

Men iaf. så minns jag att vi stod kvar och lyssnade i ungefär närmare 1min. Och då hade ju glaset redan börjat röra sig när vi befann oss i rummet.plus att vi rusade nerför trappan,och sedan stod kvar och lyssnade efter ljudet från glaset på nedre våningen..vi kunde höra hur ljudet från glaset tvärslutade ibland 1-2sekunder,för att åter igen höras, så totalt rörde sig glaset ganska länge..
Rummet var ca.4.5m långt och2,5-3m brett.och golvet var helt plant med en korkmatta,som då hade spruckit på ett ställe ungefär 1m från väggen där då glaset hade fastnat..och vi satt mer åt andra hållet av rummet mot den andra väggen inte riktigt mitt på golvet..

Vi valde att lämna huset just då,och cyklade snabbt hem till henne där hon bodde en bit ifrån..vi ville inte vara kvar ensamma i huset..

vi väntade tills mina föräldrar kom hem..då vågade vi oss på att gå upp till detta rum och öppna dörren för att kika på var glaset hade stannat..
För detta var alldeles i början på 70-talet..och det var jättemånga som just på den tiden hade hört om detta med att testa anden i glaset.och nästan alla på min skola och andra också hade testat detta.. Men ingen hade vart med om nåt liknande.

Och efter den händelsen/upplevelsen har varken hon eller jag prövat detta igen.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-16 23:53

glömde säga/tillägga att glaset hade inte tippat omkull alls.Det stod presis som vi hade satt det från början..alltså: uppochner helt plant, men en korkmattekant var uppflikad från golvet och hade helt enkelt då satt stopp för framfarten av glaset.

apbur2014-05-16 23:57
Antal inlägg: 9699

Jag har gjort anden i glaset som tonåring. Har lite svårt att förhålla mig som vuxen till det. Man minns det man minns och det kan vara minnen som är förvanskade. Vi var ett gäng tjejer som näst intill blev beroende av det. Jag minns hur jag satt med ett par av dessa tjejer när vi var över 20. Vi drack vin och jag föreslog att vi skulle testa anden i glaset igen eftersom jag tampades med mina minnen kring det. Det kunde ju liksom inte vara sant men jag minns ju att det var det. Det blev aldrig av, stämningen blev allvarlig och mina kompisar ville inte för de vågade inte.

Humblen2014-05-17 00:30
Antal inlägg: 664

Penn och Teller gör ett experiment där deltagarna inte ser brädet. Resultatet blir en aningen parodiskt, från 13:e minuten in i videon.

www.youtube.com/watc...kv d__Wv9po

Rhotheta2014-05-17 02:28

Real-one.

Om du inte kan skapa falska minnesdetaljer eller misstolka en situation är du alldeles unik ibland oss människor och jag ber i så fall att få gratulera till dessa enastående krafter.

Rhotheta2014-05-17 02:31

Gunilla_

Jag ser att du gjorde den alldeles korrekta observationen :-)

Real-one - Ej medlem längre2014-05-17 22:22

Rhotheta:Ja jag vet inte om bara just jag har den unika egenskapen att minnas exakt vissa händelser? Jag tror nog det finns flera människor som har den egenskapen. Det handlar nog alltid om vilka känslor och påverkan som uppstått i ens inre i en viss upplevelse/händelse man varit med om i sitt liv, som då avgör hur mkt. man exakt kommer ihåg av det hela.

Jag kan bara säga att jag aldrig glömmer just den händelsen! Och det har ju naturligtvis en helt naturlig förklaring för mig och kanske andra som upplever starka ovanliga,eller obehagligahändelser i livet. Och just av den anledningen & därför minns jag iaf. exakt allt kring detta!

Real-one - Ej medlem längre2014-05-17 22:39

-Men för att återgå till min teori om hur detta kunde uppstå med att glaset t.o.m kunde röra sig av sig själv?

Så anser jag iaf. nu i vuxen ålder att det också har en helt naturlig förklaring som handlar om fysikens ibland underliga lagar & inget annat.

Det är nog att glaset hettas upp så mkt. att värmen blir kvar ett tag i glaset..och när man sedan ställer glaset uppochner..så bildas väl ett slags värmetryck innuti glaset ,eftersom värmen blir instängd då. och glaset börjar lyfta sig från den plana ytan av trycket..och av en händelse just då, så rör sig glaset en aning..och av en händelse så försöker värmen och dess tryck innuti glaset ta sig ut från glaset..och att det just i den stunden när glaset börjar röra sig av trycket..så kanske det bildas ett sorts värmevirveltryck samtidigt, som då gör att glaset bara fortsätter röra sig..och att när virveln i glaset kommer igång så ökar farten mera..Alltså..värmetryckv irveln som uppstår i glaset blir som nån sorts osynlig bandvagnsmatta under glaset som för glaset framåt hela tiden tills glaset mer och mer börjar kallna av..och farten också avtar tillslut.

Och som jag också skrivit i mina tidigare inlägg ang. detta! Så är det som sagt min egen amatörmässiga logiska förklaring ;P :)

Men som jag tidigare skrivit, så ska jag vid tillfälle försöka hitta nån fysik-kunnig person som kan ge en förklaring på hur detta kunde uppstå!

Gunilla _2014-05-17 22:39
Antal inlägg: 4425

Real-one; det är ju precis det Vulcan och Rhotheta skriver. Att känslorna styr.

Real-one - Ej medlem längre2014-05-17 22:55

Jo..nu hittade jag rätt ord för ljudet som uppstod av glaset som rörde sig. :)

Glasets ljud lät ju presis som om man själv t.ex. skulle ha puttat i ett glas på en hårdare yta, som golvet eller en bordsyta i en då jämn fart.Alltså ett normalt ljud som då uppstår då. Men att glaset då gav ifrån sig rätt sorts ljud= alltså desamma. Och beror på att det uppstår en resonans mellan glaset och den hårda ytan trots att glaset såklart måste sväva ovanför den plana ytan i kanske en 100 eller1000:dels mm. Så blir det samma ljud.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?