Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 385

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Challe_B - Ej medlem längre2014-06-01 00:58
Antal inlägg: 5853

Jag tillhörde dom som inte fick en flaska champagne på studenten. Fick nöja mig med tysk skräpvodka jag inhandlat på klassresan veckan innan.

Mojäng2014-06-01 01:07
Antal inlägg: 115

Oj! Det här med den stora laglösheten som eventuellt skulle vara förknippad med en flaska skumpa till en student kan vi väl strunta i? Det är ju ett löjligt argument.

Men jag är fortfarande nyfiken på varför man får för sig att en student skulle vilja ha just något alkoholhaltigt? Ofta har de ju festat rätt länge innan själva studentdagen och pengarna har fullkomligt fått fötter när det ska vara kalas med nya klänningar, studentmössa och allt vad det nu är.

Jag fick pengar och tackade högre makter. Det skulle nämligen ta ett tag innan första lönen från sommarjobbet kom.....Och visst, jag är inte alla andra. Men TS bad ju om goda råd.

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-01 11:50
Antal inlägg: 37631

det kan vara så att dom som dricker vill att alla andra också ska göra det så att inte dom som dricker känner sig utanför

-FaMo- - Ej medlem längre2014-06-01 11:53
Antal inlägg: 2999

kan vara ja.... men inget generellt påbud pga av en flaska skumpa i present, mao inget att måla fan på väggen för...

Sote2014-06-01 12:04
Antal inlägg: 3557

Men sluta nu Ttiittii. Alla vet att alkoholbruk i stora mängder eller under lång tid är skadligt, att det finns dom som inte kan hantera alkohol bra ens i liten mängd och att ungdomar öht inte borde dricka. Men dom flesta kan hantera alkohol på ett alldeles sansat och normalt sätt. Det behöver inte innebära fylleslag för attman har alkohol till middagen eller på en fest. Och att en nittonåring får en flaska skumpa leder absolut inte till ett liv som alkis. Du måste verkligen försöka tänka lite bredare och nyanserat. Och " dom som dricker" känner sig väl inte ensamma om det finns personer i sällskapet aom inte gör det? Vad får du allt ifrån egentligen? Och kom nu inte med dina omvända alkisar för det är inte dom jag talar om utan helt vanligt folk som dricker en flaska vin till middagen eller nubbe till midsommar.

För att svara på TS fråga så kan det vara bra med pengar eller presentkort från bekanta men från nära vänner och familj något som finns kvar som ett minne från studenten. Då kan ju fina graverade glas vara jättebra, smycke eller en upplevelse.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-06-01 12:50
Antal inlägg: 31064

Tycker också det är lite omdömeslöst att ge alkohol. Jag hade inte uppskattat om någon vuxen människa gav det till min nittonåring. Bra presenter är allt som är nyttigt - pengar, presentkort - eller någon extraordinär upplevelse typ ballongfärd. Det fick min dåvarande kille i examenspresent.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-06-01 12:50
Antal inlägg: 31064

Men det kostar ju en massa, så det tipset var inte till ts utan allmänt.

Rultatultan2014-06-01 15:34
Antal inlägg: 2446

Jag säger som ovanstående skribent: det är lite omdömeslöst att ge alkohol till någon som inte ännu har åldern inne för att själv köpa det.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-06-01 15:39

Om de har åldern inne att dricka så varför inte...

-FaMo- - Ej medlem längre2014-06-01 15:40

Det är ju mest en grej att ge en champagneflaska till en student, som att få en brödrost till bröllop.

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-01 15:40

Sote,jag har inte skrivit något om missbruk i denna tråd,jag skriver om kriminella människor som langar sprit till mideråriga och det är alltid lika fel ovavsett vad du tycker.Fint kort några hundralappar är mitt förslag eller presentkort

-FaMo- - Ej medlem längre2014-06-01 15:41

Nu bytte du fokus mot vad du tidigare uttryckt Titti.

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-01 15:46

var har jag tyck att det är ok att köpa alkohol till minderåriga är ok ?ingenstans,I din värd Famo är det ok att köpa champange till de som tar studenten,Det är inte ok i min värld och ingen jag känner skulle ge ungdomar alkohol.

-FaMo- - Ej medlem längre2014-06-01 15:58

Kriminellt är att köpa ut till icke myndiga personer, de över 18 kan köpa alkohol på lokal om de så önskar - att haka upp sig på lagens ålder för systembolaget är att hårddra det till sin spets när man kallar människor kriminella o önskar att de ska polisanmälas

Nu måste man inte ge en student en flaska champagne i present, men om den skulle få det är det inte slutet på livets tunnel som randas, varken för givare eller tagare.

Ibland är du gravt svartvit.

Rultatultan2014-06-01 16:19

Det spelar ingen roll om dom har åldern inne för att dricka eller inte. Jag tycker i alla fall att det är omdömeslöst och också att det är illa att uppmuntra till sådan handling i betapets forum.

Jag förstår inte varför jag och andra med mig inte kan få tycka det utan att folk går i taket?

Rultatultan2014-06-01 16:21

För övrigt tycker jag att några välstrukna hundralappar i ett kuvert med vackert/roligt kort, alternativt presentkort, är en bra idé till en ungdom om man inte känner personen närmare och därmed inte heller riktigt vet vad som skulle kunna intressera eller glädja studenten.

Sote2014-06-01 17:18
Antal inlägg: 3557

Ttiittii-du duckar fortfarande för min fråga. Det är precis lika kriminellt om inte mer att köra för fort och i allra högsta grad omdömeslöst men det gör ju du dagligen utan att blinka enligt dig själv i flera tidigare trådar. Är det ok att bryta mot vissa lagar och heligt att följa andra. Att köra för fort kan på ett ögonblick förändra många människors liv för alltid och även avsluta dem men att ge en flaska skumpa till en myndig person som dessutom troligtvis ställer den i hyllan innebär ingen risk för någon inblandad. Men som Famo skriver så ser du alltid allt i svart och vitt.Eller snarare bara i svart......

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?