Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 51 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sjöstan | 2014-07-01 19:04 | |
![]() | Självklart är mindre grupper inte av ondo. Min poäng är att det finns viktigare prioroteringar. Gymnastik varje dag, raster mellan lektionerna, bra skolmat, bra luft i klassrummen, frukt till mellanmål på eftermiddagen. O.s.v. Om barn med problem gick i mindre klasser är dagens klasstorlek inget jätteproblem. Problemet är ju att 2-3 barn tillåts förstöra för 27 andra. Det är säkert jättesynd om dom som stör - men det ät faktiskt också synd om de elever som inte får en lugn skolmiljö också........ | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-07-01 23:07 | |
![]() | Kul att lärarna på betapet verkar gilla nivågrupperingar. Synd att de lärarutbildade byråkraterna som jobbar på skolverket och de som forskar i "universitetsämnet" pedagogik inte håller med er. | |
Incidental - Ej medlem längre | 2014-07-02 00:28 | |
![]() | Fint att det gått ut 5 st NO lärare i år | |
Rultatultan | 2014-07-02 12:18 | |
![]() | Det här läsåret hade jag och eleverna turen att ha just mindre grupper i en årskurs. Klassen bestod av 30 elever totalt med två ansvariga pedagoger. I mina grupper var det 12 elever i svenska och 13 i engelska. Dessutom hade jag hjälp av en personlig assistent. Om jag skulle varit ansvarig för hela klassen hade betydligt fler som avslutat läsåret med F än de två av trettio som tyvärr inte nådde kunskapskraven. Nu fick jag gott om tid att hjälpa ALLA - trots att de flesta var väldigt svaga och hälften hade någon form av speciella behov. Att arbeta så är en drömsituation för mig som pedagog i språk! @roja Nivågruppering är något som diskuterats på konferenser minst en gång i månaden på de arbetsplatser jag varit på de senaste 7 åren och de flesta lärare - och skolledare - är rörande överens om att det är att föredra. Det är ekonomin som inte tillåter det. @sjöstan Viktigare prioriteringar vet jag inte om man kan kalla sakerna du radade upp. Att varje elev får tillräckligt med tid tillsammans med läraren är enormt viktigt, både kunskapsmässigt och socialt. Samvaron med eleverna är det som är själva grunden. Finns inte tillräcklig tid till att vara med barnen, då rasar allt - på alla plan. | |
Sote | 2014-07-02 15:35 | |
![]() | Jag kan dock tycka att tidsfördelningen är lite orättvis. Jag menar om man nu jämför en lärare på lågstadiet med en på högstadiet tex. På min skola (F-3) har eleverna skoldag 8.20- 13.20 och i den tiden ingår en rast på förmiddagen på 30 min och en lunchrast på 40 min. All övrig tid har lärarna elevfri tid och utöver sin arbetstid på skolan så har dom sk förtroendetid på tio timmar i veckan som dom inte behöver redovisa för och kan göra var dom behagar. Vi har fyra lärare på ca 90 barn + två förskollärare till förskoleklassen som är runt 26 barn. Dessutom finns fritidspersonalen med under skoltid för att hjälpa lärarna och det är sju personer till. Att lärarna på denna skola ändå klagar över att dom inte hinner med allt som ska göra är för mig helt absurt. Dom borde tvingas till att göra ett år då och då på en annan skola för att fatta hur bra dom har det. Vår skola ligger dessutom i ett socioekonomiskt starkt område med en handfull barn med invandrarbakgrund. | |
Rultatultan | 2014-07-02 23:23 | |
![]() | Förtroendearbetstiden räcker aldrig till. Aldrig I tell you! *muttrar* | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-07-02 23:33 | |
![]() | Rultan: det är faktiskt mot reglerna att ha specialspår eller motsvarande. De skolor som försöker får backning av skolinspektionen. Att du och dina kompisar viill ha det skulle inte spela någon roll oavsett ekonomi. | |
Rultatultan | 2014-07-02 23:40 | |
![]() | @roja Mot reglerna? Hur då? Som pedagoger får vi dela upp grupperna precis hur vi vill, kortare eller längre tid. Jag har aldrig hört något annat och då var jag också i kontakt med skolverket vid läsårets början och hörde mig för i ett liknande ärende. | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-07-02 23:54 | |
![]() | Får ni dela upp i meningen "allmän matte" alltså? | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-07-03 00:07 | |
![]() | Nej bara rektorn får ta beslut om särskilda undervisningsgrupper och det ska enligt skollagen vara för den enskilda studentens bästa för att uppnå kunskapsmålen. Utredning och (i praktiken) diagnos ska föreligga. Så kallade obs-klasser där man placerar bråkstakar är förbjudna, likaså "allmän" matematik där kunskapsmålen är lägre. Jag tror vi pratar om olika saker. Du verkar prata om att dela upp klassen i två grupper, typ grupp a gör en exkursion på tisdag medan grupp b tittar på en dokumentär, sedan byter de på torsdagen. Det är såklart helt ok. Men jag pratar om den traditionella strategin att helt enkelt (indirekt) ge upp hoppet om de svagaste och se till att de i alla fall inte stör några andra. Dvs det system man hade innan an införde absoluta kunskapsmål och förstörde skolan. Kolla skollagen om du inte tror mig. Nyckelordet är "särskild undervisningsgrupp". | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-07-03 00:08 | |
![]() | Till rultantultan | |
Sote | 2014-07-03 06:25 | |
![]() | Rultan- vilken åldersgrupp undervisar du? Om du jämför hur du jobbar med min beskrivning av min skola tycker du att det är en bra jämförelse med hur mycket elevtid du har? För jag är övertygad om att en högstadielärares arbetsbelastning måste vara betydligt högre. Bara det att en lågstadielärare bara har sinenda klass, oavsett storlek. En högstadielärare i tex matte har ju flera olika klasser med olika dynamik i grupperna. Man måste ju tackla varje grupp på olika vis antar jag. Sedan undrar jag var förtroendetiden används till. Förut vet jag att lärarna la mycket tid på att leta material, ta fram steciler, material, gå till biblioteket m.m Nu har dom smartboards i varje klassrum , ungarna har var sin IPad, dom sätter på on knappen och sedan kan dom plocka fram allt direkt på smartboarden. Å andra sidan så har det tillkommit mycket mer kontroll , fler nationella prov längre ner i åldersgrupperna, mer dokumentation m.m . | |
Rultatultan | 2014-07-03 21:42 | |
![]() | @roja Åh. Ja, jag tror också att vi talar om olika saker :) Nej, den tidigare uppdelningen i sk. obsklasser eller liknande är naturligtvis inte det jag talar om, inte heller speciella grupper med lägre kunskapskrav än de som finns för respektive betygssteg. | |
Rultatultan | 2014-07-03 21:43 | |
![]() | @Sote Primärt år 6-9. Jag försökte faktiskt göra ett litet överslag på tiderna i ditt tidigare inlägg, men min hjärna brakade ihop. Jag tänkte jag skulle göra en jämförelse, men min sommarlovsinstinkt har nog helt tagit över. Jag återkommer när jag orkar räkna ;) | |
Sote | 2014-07-03 22:43 | |
![]() | Rultan.ok. ( visst var du språklärare och inte matte va;-p ) | |
sjöstan | 2014-07-04 12:18 | |
![]() | Är drt någon som tror att det bli bättre i skolan omvi byter regering? Jag menar att då kommer ju nästa klåpare (Baylan?) till makten och vill visa handlingskraft och ta msssa kontrabeslut......... Är verkligen fler kockar lösningen på den här soppan? Jag tror det kommer bli ännu sämre...... | |
sjöstan | 2014-07-04 12:18 | |
![]() | Är drt någon som tror att det bli bättre i skolan omvi byter regering? Jag menar att då kommer ju nästa klåpare (Baylan?) till makten och vill visa handlingskraft och ta msssa kontrabeslut......... Är verkligen fler kockar lösningen på den här soppan? Jag tror det kommer bli ännu sämre...... | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-07-05 10:31 | |
![]() | Fick bara sådan lust att skriva av en tavla som hänger på min toalett. EN FADERS UNDRAN Vi,som föddes med barnmorskehjälp utan moderskapspenning och barnbidrag och aldrig blött socialkommunala blöjor men,som fick lära att snyta oss,vara hövliga och veta hut Vi som med lappade byxbakar och spikslagna svesciakängor i skrabbiga skolhus skrev på egna griffeltavlor och läste ärvda läxböcker(var rädd om läxböckerna) utan fria frukostar-skolskjuts-tand vård-rökruta-sexualunderv isning-och absolut utan mindervärdeskomplex och aldrig haft en aning om kuratorer beteenderubbning-Missanpa ssning-och andra socialakrobater. HUR TUSAN KUNDE VI KLARA OSS ? | |
Rultatultan | 2014-07-05 12:59 | |
![]() | @Sote Nu har jag gjort en liten överslagsräkning (eller vad det kan tänkas kallas. JA, jag är språklärare. Matte är INTE min grej ;) ). En lärare arbetar i snitt 7 h/dag på en heltidstjänst. Där till kommer 10,5h förtroendearbetstid. Den är inte schemalagd. Om man betänker att varje pedagog i snitt kanske är tillsammans med eleverna under ca 4,5 h/dag, då blir det 2,5 h arbetstid/dag över. Lunch och rast inte inräknat. 30 min x2 i dagens början och slut för förberedelser och avslut ger 1,5 timme över till allt från föräldrakontakter, dokumentation av olika slag, övriga enskilda elevkontakter, konferenser, övriga samtal med kollegor, fortbildning osv. Nu fungerar det inte lika dant på de lägre stadierna som det gör för en 4-9lärare (antar jag), men lektionerna ska också förberedas praktiskt, antingen inför varje lektion eller pass, beroende på hur man lagt upp det. Detta är saker som inte går att lägga på förtroendearbetstiden, då de flesta t.ex inte har en kopiator ståendes hemma i garderoben. Säg att det tar...45 min/vecka i genomsnitt? Då återstår 45 minuter arbetstid enl. min YTTERST grova beräkning. Det är naturligtvis bara grovt uppskattat och jag vet som sagt inte riktigt hur det funkar med ansvarsfördelning eller upplägg i en genomsnittlig "lågstadieorganisation". Men jag tycker det låter helt normalt (om man nu kan tala om vad som är normalt). Varken för mycket eller för lite tid. Men hur förvaltas den tiden? Att de tycker att de dignar under arbetsbördan kan faktiskt vara just så. Det kommer inte bara an på tiden - utan hur den används. Ibland är rektorer inte speciellt väl insatta i hur en lärares vardag faktiskt ser ut, och prioriterar fel saker. Detta leder till tidsbrist och stress och en känsla av att man inte får tid till det man faktiskt är där för att göra = läraren klagar. Det kan också vara så att arbetslaget eller den enskilde läraren prioriterar fel naturligtvis. Eller inte har lärt sig sätta ner foten och säga NEJ. "Nej, jag har inte mina utvecklingssamtal på min fritid. Jag vill ha dom under arbetstid. Åh, räcker inte tiden till att rätta nationella proven också i så fall? Nehej, då får ni hyra in en vikarie. Jag arbetar inte fler timmar än jag har betalt för." För få lärare vågar säga just så. Ska kanske tillägga att om klimatet på skolan är dåligt av någon anledning, då blir arbetsbördan otroligt mycket tyngre. Oavsett om det dåliga klimatet beror på stora sociala klyftor som leder till elevkonflikter, eller om det handlar om baktalande kollegor. | |
Rultatultan | 2014-07-05 12:59 | |
![]() | Oj. Förlåt för långt inlägg. | |