Spelrum
Giraffen | 7 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 7 |
Mobilspel
Pågående | 19 962 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
mz_lzrd | 2015-01-20 11:57 | |
![]() | Problemet är att många människor tror att Gud finns, sote. Det blir därför absurt att tänka sig att dessa människor skulle sluta tro om man bara förbjöd religioner en dag, sådär. Det är inte som att förbjuda knark, de flesta tror inte på knark och de som tror på knarkets välgörande effekter har inte alls en lika stark lobby som de religiösa samfunden har. Man kanske måste fråga sig: varför har så många behov av en Gud? För att de lever i en kaotisk, slumpstyrd verklighet där det enda man kan vara säker på är Gud och att han gör som han vill och att om man lyckas blidka honom, då kommer genom outgrundliga mekanismer välstånd och lycka att landa i ens liv? Många religiösa i Sverige idag har svårt att se sambandet mellan skatteintäkter och socialt välstånd. Det är Guds pengar, de bara uppstår och delas ut till de rättfärdiga. | |
mz_lzrd | 2015-01-20 11:59 | |
![]() | Ramble, islam har påverkat negativt i mkt större utsträckning än kristendomen de senaste ca 15 åren. Kristen terrorism är ganska blygsam idag. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-01-20 12:07 | |
![]() | Absolut. Just nu är ett väldigt fokus på just terrordåd. Där är islam i nuläget mest framträdande. Men det betyder inte att det inte utförs andra negativa handlingar i kristendomens namn. | |
Rhotheta | 2015-01-20 12:11 | |
![]() | RambleTamble Kristendom och Islam är alldeles för luddiga begrepp för att utgöra belysande exempel. Jag påstår att Wahabism har en mer negativ inverkan än Jainism. Håller du med om detta, måste du överge en tanke om att alla religioner är likvärdiga. Det är de inte. Det finns inga extrema och farliga Jainister och wahabismen bryter i både teori och tillämpning mot grundläggande västerländska principer rörande människors värde och rättigheter. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-01-20 12:14 | |
![]() | Antingen är det religionsfrihet och då får man tro på vilken religion man vill. Att diskutera vilken tro som kan vara ok tolkar jag som att man är emot religionsfrihet. Alltså har Sote en poäng i det hon skriver. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-01-20 12:14 | |
![]() | Självklart. Men nu var det den enkla indelningen Moose använder sig av. Så då höll jag mig till den. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-01-20 12:15 | |
![]() | Var tiil Rhotheta. | |
limpan__2 | 2015-01-20 12:36 | |
![]() | "Jag ser hellre nått av mina barn som en kristen sjuksköterska i en stad här i Sverige, än som en jihadkrigare i Syrien så du kan ha rätt i ditt antagande om vad jag anser vara mer rätt." Ser du även hellre ditt barn som en muslimsk sjuksköterska i Sverige än soldat i Herrens befrielsearmé? | |
mz_lzrd | 2015-01-20 12:50 | |
![]() | Men du får väl tro vad du vill, Nora. Du får tro på kolloidalt silver eller UFOn. Men det är då på hobbybasis. Det samma borde gälla för religion. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2015-01-20 13:12 | |
![]() | "Jag ser hellre nått av mina barn som en kristen sjuksköterska i en stad här i Sverige, än som en jihadkrigare i Syrien så du kan ha rätt i ditt antagande om vad jag anser vara mer rätt." "Ser du även hellre ditt barn som en muslimsk sjuksköterska i Sverige än soldat i Herrens befrielsearmé?" Herrens befrielsearme har inget med bibeln eller kristendom att göra. Lederen säger att han gör allt på direktorder från Gud. Jihadkrigaren gör däremot i enlighet med koranen och andra islamskrifter. Du då ser du dina barn som kristen politiker eller politiker och kommunist likt stalin? | |
Sote | 2015-01-20 13:24 | |
![]() | Precis så menar jag Nora. Och då tycker jag inte att det har någon betydelse vilken religion vi pratar om utan som någon skrev så handlar det mer om hur de religioner folk bekänner sig till fungerar i det samhälle de lever i. Vi kan förbjuda tex kvinnlig omskärelse och månggifte då det inte är förenligt med svensk lag och vår syn på saker men vi kan inte förbjuda religionen i sig. Jag lever hellre i ett samhälle som tillåter folk att tro på det dom vill än i ett där staten bestämmer om och i så fall vad vi får tro på. Alltså är jag för religionsfrihet som för mig även innebär frihet från religion. | |
mz_lzrd | 2015-01-20 13:29 | |
![]() | Koranen föreskriver inte kvinnlig omskärelse, Sote. | |
limpan__2 | 2015-01-20 13:31 | |
![]() | Det finns inget som utesluter att man är kristen och kommunist. Kristna politiker finns inom alla partier men jag kan hålla med dig om att få är lika galna som Stalin, trots sin tro. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-01-20 13:37 | |
![]() | mz-lzrd. Tråden handlar om religionsfrihet. Att diskutera olika religioner faller utanför trådens diskussionsämne. Antag att vi hade en tråd med temat "ska vi ha fortsatt rökfritt i rökrummet" vore det då inte lite knäppt att ha en diskussion om ska röka pipa eller cigarr där? | |
mz_lzrd | 2015-01-20 13:44 | |
![]() | Nora, jag orkar inte med dig så jag tänker inte svara mer på det du skriver. Du tycks ha avsevärda problem med läsförståelse och jag säger inte det som ett personangrepp utan som orsaken till att jag hädanefter väljer bort det du skriver. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-01-20 13:45 | |
![]() | Precis det jag själv har tänkt faktiskt. | |
kattamaran | 2015-01-20 13:56 | |
![]() | Det sker mycket skit i enbart människans namn. Att inte låta någon få tro på vad man vill är ju diktatur! | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-01-20 13:56 | |
![]() | Jag ser inte att Sote någonstans har skrivit att koranen föreskriver kvinnlig omskärelse. Men det kan kanske bero på att min läsförståelse är dålig. :) | |
Sote | 2015-01-20 14:00 | |
![]() | Mz liz - vad som står i skrifterna eller inte är inte frågan här. Alla väljer att tolka sina skrifter på olika sätt oavsett vilken tro man bekänner sig till. Därav exemplet på kvinnlig omskärelse. | |
mz_lzrd | 2015-01-20 14:14 | |
![]() | Sote, kvinnlig omskärelse tillämpas i Afrika. Inte i övriga muslimska världen. Liksom att burka främst används i Afghanistan, Koranen föreskriver inte burka. Det finns tillräckligt med fördomar kring islam som det är, utan att man behöver sprida fler. Det var vad jag menade med mitt inlägg. Inget annat. | |