Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 549

Forumkategorier

Användare Inlägg  
janne1212122015-06-08 08:19
Antal inlägg: 4722

Bitte vad säger du om detta då. Hit går en del av dina skattepengar.

www.svt.se/opinion/a...49 4201.svt

Tycker du det är OK?
Är det OK i dagens Sverige att det anordnas möten där inte kvinnor är välkomna?

totravel - Ej medlem längre2015-06-08 08:36
Antal inlägg: 4735

Janne,

Du tycks tro att det är någon slags tävling mellan religionerna vem som är sämst på jämställdhet. Det är ju fantastiskt konstruktivt och helt i linje med många av dina tidigare insatser i detta forum.

Vem försöker du övertyga. Finns det någon här som inte tycker att det finns stora problem inom islam vad gäller kvinnosyn? Finns det någon här som inte tycker att Sverige behöver göra mer vad gäller jämställdhet mellan könen? Det finns olika grader i helvetet och den enda vägen är framåt mot ett mer könsrättvist samhälle. Vi är i sista kurvan, men det finns de som knappt lämnat startgroparna ännu. Alla kulturer i världen utvecklas inte parallellt. De konservativa muslimer som kommer till Sverige kommer i sinom tid att tvingas acceptera att vi har kommit längre vad gäller denna fråga och de kommer att inse att motståndet mot denna utveckling är meningslöst och bara leder till problem och friktioner.

Nora1 - Ej medlem längre2015-06-08 08:50
Antal inlägg: 2885

janne.
Vad i artikeln vill du framhålla mest
Kan det vara "Det blir inte bättre av att personer som öppet flirtar med rasister och vid upprepade tillfällen öppet uttrycker sig islamofobiskt kidnappar vår kritik."
eller
"Vår kamp är inte mot islam, den är inte mot muslimer, inte mot moskéer, inte mot alla moskestyrelser i Sverige, inte mot muslimska män."
eller
"Vi har fått samtal från imamer över hela landet som hejar på oss, stöttar oss och uppmuntrar vår kamp."

janne1212122015-06-08 08:53

Jag ser det inte som en tävling, men många här verkar göra det.
Det ena inlägget efter det andra försöker relativisera islams, låt mig vara snäll och säga tillkortakommanden, genom att säga "ja men dom kristna är inte mycket bättre".
Det är inte jag som startade denna larviga jämförelse.

Jag tycker illa om allt som har med religion att göra och förstår inte varför mina skattepengar ska gå till att driva moskéer, det finns gott om pengar i Saudi, det är ju ändå dom som står bakom många av byggena.

janne1212122015-06-08 08:56

Noara om du inte fattar problemet så har du valt att inte ställa dig på kvinnornas sida, då hjälper det inte att komma dragandes med vackra ord om jämställdhet.
Har du verkligen inte fattat att detta är ett stort problem i Sverige idag. Kanske inte för dig men många andra kvinnor.

För att göra tydligt vad jag menar.

JAG VILL INTE ATT MINA PENGAR GÅR TILL SÅNT HÄR!

Nora1 - Ej medlem längre2015-06-08 09:03

janne. De skriver tydligt att man inte ska kidnappa deras kritik och göra det till en fråga om islam. Jag respekterar det och därför ställer jag min kritik mot ledarna i Uppsalas moské. Det borde du också respektera.

Nora1 - Ej medlem längre2015-06-08 09:05

janne. Det är bättre att du söker artiklar som stärker din tes på Avpixlat om du vill bevisa något. Då slipper du genera dig.

janne1212122015-06-08 09:07

Nora, men du kan väl åtminstone tycka något om huruvida det är rätt eller fel att dom får statsbidrag.
Eller det är också kanske ett angrepp på islam?

janne1212122015-06-08 09:08

Och där kom den om Avpixlat, nivån är verkligen hög nu Nora.

totravel - Ej medlem längre2015-06-08 09:14

Janne,

Jag antar att det som menas med statsbidrag är det lokala aktivitetsstöd som utgår till alla föreningar med verksamhet i Sverige. Eller finns det någon särbehandling av muslimska föreningar? Det vore intressant att veta.

janne1212122015-06-08 09:28

Från Wikipedia, take it for what it is worth.

"Moskén ägs av Islamiska föreningen i Uppsala. En stor del av driften bekostas genom bidrag från Samarbetsnämnden för statsbidrag till trossamfund (SST), men då det under lång tid varit oklart om Islamiska föreningen i Uppsala varit medlem i riksorganisationen Svenska islamiska församlingarna eller rivaliserande Sveriges muslimska förbund har moskén i Uppsala tvingats klara sig utan de statliga medlen från 2001 till början på 2006. När bidraget åter började betalas ut i januari 2006 hade moskén hunnit få sin elektricitet avstängd."

Så enligt detta verkar det som om statsbidragen är det som håller församlingen uppe. Jag har ingen aning om hur stort bidraget är, men om kommentarerna om församlingen i tidigare inlägg stämmer, är det en skam att vi stöttar sådan verksamhet

totravel - Ej medlem längre2015-06-08 09:49

Janne,

Ok, om man kollar upp SST lite så ska de verka för den motsatta riktningen. Bidragen ska se till att främst nyetablerade trossamfund ska få hjälp med att orientera sig och integreras i det svenska samhället. 75.2 miljoner kronor delades ut 2013. De borde med andra ord ha goda möjligheter att sätta press på de trossamfund som inte följer de värderingar som bör upprätthållas i ett modernt svenskt samhälle.

Det handlar väl i vanlig ordning om brist på kontroll av mottagarna av bidragen. Det blir trubbigt och möjligheten att påverka utnyttjas inte pga okunskap om hur saker och ting går till på vissa ställen. Bidragets storlek beror tydligen i stort sett på hur många registrerade trosutövare som finns i Sverige i det aktuella samfundet.

janne1212122015-06-08 11:12

Visst är det så totravel, därför är min förhoppning att ett sekulärt samhälle slutar upp med att stödja alla former av religiös verksamhet.

elbanaza2015-06-08 11:19
Antal inlägg: 299

Det är verkligen dags för det janne.

elbanaza2015-06-08 11:20
Antal inlägg: 299

För att inte tala om religiösa friskolor!!

susila2015-06-08 11:22
Antal inlägg: 459

Jag tycker inte vi ska ge skattepengar till religiösa organisationer. Det finns ingen orsak. Detta gäller med självklarhet alla religiösa organisationer. Religion skapar motsättningar och skadar samhället. Organiserad religion är ett tyranni emedan varje sekt innehåller regler för hur man ska leva sitt liv, inte baserade på vetenskap utan på vidskepelse.

lennartspex - Ej medlem längre2015-06-08 11:23
Antal inlägg: 313

Kanske har det sagts tidigare i tråden, men självklart ska en ideell förening få bygga en samlingslokal för egna pengar, om den fyller bygglovskrav som finns. Fattar inte vad folk reagerar på?

totravel - Ej medlem längre2015-06-08 13:32

Svenska Kyrkan får 115 miljoner i stöd av SST. Svenska Kyrkan, som är en av landets största utomstatliga markägare med 500 000 hektar och som även uppbär i genomsnitt 0,76% av våra kommunalt beskattningsbara inkomster i kyrkoavgift (begravningsavgift exkluderad) borde nog klara sig utan dessa 115 miljoner. Dessa kunde istället gå till något vettigare.

Moose72 - Ej medlem längre2015-06-08 22:17
Antal inlägg: 1910

""Jag tycker inte vi ska ge skattepengar till religiösa organisationer. Det finns ingen orsak. Detta gäller med självklarhet alla religiösa organisationer. Religion skapar motsättningar och skadar samhället""

Men missbruk och alkohol och rökning det skadar inte samhället, det kan vi ge miljarder till av våra skattepengar?

Det finns säkert religiösa organisationer som skadar samhället men dom vill ju S och V och mp ha hit ännu fler av.

Kokonut2015-06-08 22:52
Antal inlägg: 508

Mr misery.
Kul att du kikade in.
Så för stt jag tycker bättre om att ge våra bostadslösa ett boende istället för att ni skall in å slå skallen i golvet å be så röstade jag på SD?
Du e vrickad men det e ok.

Sen OM fallet skulle va att jag hade gjort det vad är isf fel att folk gör det likaså man röstar på S lr M lr vad som helst.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?