Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 474

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kovikstippen2015-10-29 09:17
Antal inlägg: 979

Rent matematiskt behöver Sverige fler människor i arbetsför ålder för att kunna leva det livet vi tar för givet.

Sveriges kvinnor föder för få barn.

Alltså behövs invandring och invandrare.

Många i världen flyr för sina liv.......... Vi behöver invandrare........ Låter som en klok möjlighet att hjälpa både den enskilde och landet Sverige med samma handling.

Problemen vi ser beror i huvudsak på politisk klåfingrighet och brister på insikter.

Vi svenskar har de senaste åren helt degenerarats till ömtåliga porslinsmänniskor som inte klarar av motgångar eller tillsägelser utan att börja gråta och gå in i en vägg.

Svenskar som grupp har blivit mer rädda för att förlora det vi har, än att skapa något nytt. Rädslan för framtiden har skapat en känsla av panik hos Allt fler. Det verkar som om fler och fler tror att lösningen ligger i folkdräkter, längre sjukskrivningar och tidigare pension....... Och så denna rädsla för allt nytt.

Fattar ni inte att alla dessa flyktingar är vår chans? Inser ni att dom lämnat allt bakom sig. Bränt sina broar. Är stads- och hemlösa? Vem tror att en sådan människa (som troligen också har barn) är nöjd med att bara sitta på sitt arsle och få allmosor? För mig är det ett axiom att dessa flyktingar kommer göra vad som helst för att skapa en trygg och stabil tillvaro här i Sverige. Andelen högskoleutbildade flyktingar med högskoleexamen är betydligt högre än hos oss svenskar. Kommer dom vilja sitta still utan arbete de närmaste 30 åren? inte frivilligt i alla fall.

Dessutom - Alla människor (utom vi västerlänningar) vill skapa en bättre värld åt sona barn än man själv fått. Att lämna över 30 års allmosor är inget bra arv.

Sluta jävlas med invandrarna. Välkomna de som kommer. Ställ upp tydliga krav på vad Sverige förväntar sig av alla.
Ge TUT till alla och berätta vad som krävs för PUT. Och förklara vad som händer om man inte klarar PUT-provet.

Medborgare, med full tillgång till välfärden, blir man efter 2 års heltidsarbete med fullt ut inbetalad skatt (dvs med rimlig lön).

Varför ska privata aktörer driva flyktingboende? Vad är fördelen med det? Det är idiotiskt (borglig idioti som den Röd-gröna röran anammat), men framförallt ohyggligt dyrt.

Att ta emot flyktingar kommer kosta enorma pengar på kort sikt, men om vi hjälper dem på plats i stället för att jaga och trakassera, kommer vi ganska snart i stället få stora intäkter från invandringen. Som alla investeringar tar det en tid innan investeringen ger effekt.

Flyktingarna är en chans - inte en risk.

Risk blir det bara om vi själva bränner, låser in och jagar de nyanlända. Risken är att SD omvandlar vår chans till en risk.

Men det beslutet ligger hos dig och mig - inte på flyktingarna

Måns_E2015-10-29 09:27
Antal inlägg: 12023

Är det byggjobbare som har rökt inomhus i de byggnader som ännu inte tagits i bruk?

Jag tror att vi kommer att se långt mer sådana händelser som skrivs om i lokalblaskorna.

Det är säker vanligare än vad som kommer fram.

Skall vi inte konspirera lite till?

Lågintensiv2015-10-29 09:46
Antal inlägg: 3228

Bra synpunkter från kovikstippen.

MickelRav - Ej medlem längre2015-10-29 10:44
Antal inlägg: 323

Det var väldigt vilka romaner du skriver kovikstippen.

Och visst har du rätt i att många invandrare (i dag flyktingar) är välutbildade och helst av allt vill jobba. Särskilt gäller detta syrier. Men syrierna utgör bara en tredjedel av dem som kommer just nu.

Det misstag du gör är också att du glömmer de problem som invandringen för med sig och som medför stora kostnader för samhället (alltså kostnader utöver vad en arbetslös flykting kostar). För du är väl medveten om att förorterna av och till brinner? Att kriminaliteten bland utrikes födda vida överstiger den bland etniska svenskar (inom parentes måste man alltså vikta brottssiffrorna relativt olika faktorer för att få en rättvisade bild, något som jag såg att en annan debattör här inte förstått)?

Utöver kostnaderna för problemen som invandringen för med sig kommer den upplevelse av otrygghet och otrivsel som drabbar svenskar. Tycker du att det är okej? Det tycker inte jag. Vill man invandra till Sverige ska man också kunna uppföra sig som vi som var här först gör. Att sedan normer och värderingar förändras över lång tid är en annan sak.

Men just nu, just nu här i Sverige handlar det om att ekonomin inte klarar att så många kommer på så kort tid. Det blir aldrig svårare. Sorry, men så är det.

janne1212122015-10-29 11:19
Antal inlägg: 4722

Det är en myt att syrier skulle vara välutbildade. Enligt SCB är det bara ca 10 % som har en treårig eftergymnasial utbildning.

MickelRav - Ej medlem längre2015-10-29 11:52

Fast om du avsåg vad jag skrev, janne, så var det inte att många syrier är välutbildade. Jag skrev många (i antal) invandrare är välutbildade och av dem särskilt syrier. "Många" betyder inte att större delen av dem som kommer är välutbildade. Det är de nämligen inte.

MickelRav - Ej medlem längre2015-10-29 12:00

Nej, nu blev det fel, nu gick det för fort. Första meningen ska självklart vara: "Fast om du avsåg vad jag skrev, janne, så var det inte att alla syrier är välutbildade."

MickelRav - Ej medlem längre2015-10-29 12:14

Kanske är det den här statistiken du tänker på janne?

www.scb.se/sv_/Hitta...nv andrare/

Rhotheta2015-10-29 12:39
Antal inlägg: 4992

Nora1

Är du redo att göra världens pudel om det skulle visa sig att aftonbladet inte berättar hela sanningen?

Annars kan vi bara bortse från ditt inlägg. Jag skulle aldrig frivilligt orka kolla upp en sådan högoddsare. Lite som att jag inte klickar på "är det ett äkta ufo?" i samma blaska.

totravel - Ej medlem längre2015-10-29 13:16
Antal inlägg: 4735

Jag har frivilligt kollat upp högoddsaren och den gick in. Man trollar bort 90 miljarder genom att trolla bort det kommunala utjämningssystemet.

Inga pengar till fattigare kommuner. Låt dom klara sig själva. Ungefär samma resonemang som man har gentemot flyktingar.

Och för att förekomma eventuella oklarheter för de som vurmar för Danderyds ekonomiska suveränitet. Utjämningsstödet är till ca 95% finansierat av staten.

MickelRav - Ej medlem längre2015-10-29 13:16

Nej, nu minsann får jag allt ta och be om ursäkt till kovikstippen - och det ordentligt.

Jag är ledsen kovikstippen, jag har läst ditt inlägg alldeles för slarvigt. Nu var det inget fel på det jag skrev i sak, iofs. Men det var knappast ett svar på det du skrev.

Än en gång sorry.

Jag tycker att du har kloka synpunkter, nu när jag läst noga. Bra!

totravel - Ej medlem längre2015-10-29 13:18
Antal inlägg: 4735

Sedan kan SD populistiskt skryta med att man inte vill höja skatten på bilbränsle.

Man tar ordentligt med ena handen och sedan ger man en aning tillbaka med den andra. Det ena håller man så tyst man kan om och det andra basunerar man ut.

Rhotheta2015-10-29 13:21

Kovikstippen

Du riktar ett meddelande till människor som utför eller stödjer brandattentat här på betapet och i just den här tråden?

Hur tänker du då? Är alla dina förslag lika genomtänkta? Det skulle ju spara en del tid att få reda på.

Rhotheta2015-10-29 13:25

Nora 1

Min fråga kvarstår naturligtvis oförändrad.

kovikstippen2015-10-29 13:29
Antal inlägg: 979

Nicklas.
Jag tror, till skillnad från dig, att förorter som brinner snarare tänds på av 2:a eller 3:de generationens nysvenskarna.

Och jag tror anledningen är att vi så effektivt utesluterdom ur vårt fina trygga samhälle.

Ge dom en reell chans så slutar det brinna. Ge invandrarna tydliga spelregler så slutar det brinna.

Återigen - felet ligger i hur vi behandlar de nyinflyttade.

MickelRav - Ej medlem längre2015-10-29 13:29

"Kovikstippen

Du riktar ett meddelande till människor som utför eller stödjer brandattentat här på betapet och i just den här tråden?

Hur tänker du då? Är alla dina förslag lika genomtänkta? Det skulle ju spara en del tid att få reda på."

Alltså, vad vill du med det du skriver nu? Det skulle spara en del tid att få reda på det. Herregud, hen har väl inte riktat några direkta uppmaningar till just människor på Betapet.

janne1212122015-10-29 13:36
Antal inlägg: 4722

Det är väl märkligt att till för bara några veckor sedan så har alltid Löfven (en del andra partiledare för all del också) hävdat att invandringen var enbart en bra affär för Sverige, även om i alla fall jag blev lite misstänksam mot retoriken, eftersom han så gärna velat dela med sig av fenomenet till övriga EU-länder.

Nu är plötsligt läget katastrofalt trots att ännu fler framtida medborgare har kommit till landet, nu borde ju framtidsutsikterna se ännu bättre ut för Sverige.

Tror Löfven har ett litet pedagogiskt problem att ta hand om, utöver alla andra, som att fixa till EUs lägsta arbetslöshet om lite drygt fyra år.

MickelRav - Ej medlem längre2015-10-29 13:50

"även om i alla fall jag blev lite misstänksam mot retoriken, eftersom han så gärna velat dela med sig av fenomenet till övriga EU-länder."

Jaha, så hade man kaffe över halva skärmen. Gapskratt! Jo, han är speciell den där Löfven.....

limpan__22015-10-29 14:17
Antal inlägg: 2847

Det är lite som med jobbskatteavdragen, efter ett tag smakar det mer än det kostar även om grundidén är god.

Måns_E2015-10-29 14:30
Antal inlägg: 12023

Janne, det är väl inte så märkvärdigt att flyktingmottagande kostar på kort sikt, men att en större skattesats är lönsam på längre sikt?

Då kan det vara rimligt att tycka att det blir dyrt om väldigt många fler helt plötsligt kommer.

Nu så är jag inget fan av Löfven, men just det resonemanget tycker jag inte är så obegripligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?