Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 5 |
Inloggade | 10 |
Mobilspel
Pågående | 19 550 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-08-01 12:27 | |
![]() | Tillägg till mitt föregående inlägg!: Så? De skulle nog finnas & finns nog mark och blir över till att kunna använda till att odla ekologiskt istället då!? eller? | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-08-01 12:33 | |
![]() | EricaJong: Ja, de anser jag med ,och såklart i den mån man har möjlighet att kunna hjälpa lokala förmågor av de livsmedel man som person då söker och är intresserad av att ha på sitt matbord också förstås!? Och förstår ju också att alla bor ju såklart inte på en ort/el. plats där det finns jordbrukare inpå husknuten direkt? Men att ändå försöka gynna de som odlas inom landet iaf. eller närmast liggande odlare om då livsmedlen är av den sort man söker? | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-08-01 16:49 | |
![]() | Tillattbörja med vill jag säga att jag själv är uppvuxen på en lantgård,med kreatur och andra tamdjur! Och har största delen/90% av mitt långa liv levt och bott på landsbyggden.Och vet då också mkt. väl hur lantbruket och skogsbruket fungerar och liknande som sådant! Så jag är ``deffinitivt Inte´´ någon trottoar yttrare ang. landsbyggd och dess liv och de som pågår däri och med allt vad det innebär! Utan, Jag har då såklart både sett,upplevt olika saker/& händelser,men också varit aktiv,och kan också hur valsen går på landsbyggden då också! Och vill då säga att?: -Medtanke på hur allt har förändrat sig i världen,med både människor på flykt,men också alla andra människor som då är arbetslösa,och el. behöver ett arbete för att kunna klara sitt livsuppehälle såklart,eller många av dagens ungdomar som tvingas bo hemma längre/&el. mkt. längre nästan till mer än vuxen ålder pga. att det dels inte finns tillräckligt med jobb,men heller inte bostäder?/el. bostäder som inte ens har/el. kan hålla ett rimligt pris för att kunna ha råd med detta för då behövande!? - Men också barn som nu är på uppväxt/tillväxt? De är ju dom som en dag ska ta över? -Sedan har vi ju pågående klimatförändringar också!? Och där kommer ju `Speciellt´´ just miljön/naturen in i bilden`också! Och vad skulle vara bättre än att då försöka satsa på t.ex. övervägande ekologiskt ,och så närproducerat som möjligt!? För att då spar vår miljö och natur vi lever i!? Detta skulle ju dessutom skapa en massa nya jobb,och de över `´Heela´´Sverige dessutom! Så Varför? är det så få vuxna idag som då inte tar till sig detta och vilka problem mänskligheten faktiskt står inför!? Och ``Jag vet´´ att det sitter 1 och flera privatpersoner på många olika håll i Sverige, och sitter där som t.o.m. 1 enda privatperson och ägare av många ggr. mer än t.o.m. allt från 300-100hektar mark!!!?? Och det finns många av dessa personer som då inte ens gör nåt speciellt med sin mark? Dom sitter bara där som ägare, och trycker på marken, och förstås skryter om detta också om hur många hektar mark dom minsann är ägare till för andra mindre lottade i livet!!!??? Och detta om nåt är väl `´Riktigt´´fel!!!?? Eller? Fatta hur mkt. skogmarker och andra marker det egentligen skulle finnas till förfogande för t.se.x. då Ekologiskt odlingmark!? Och som kommer alla människor till gagn för både hälsa men också för vår miljö och natur!?Och för mera jobbmöjligheter för många som står utan arbete idag! Jag anser att om 1 person el. några t.ex. har fått ärva en massa mark/skog av nån förälder,eller mor/farförälder,vilket är ganska vanligt? Då ska det bara vara tillåtet att äga den mark man vet sig själv behöva för kanske sitt eget uppehälle på nåt sätt! Resten av marken ska köpas upp av antingen !Stat och/el. kommun,för att då kunna få tillgång till marker som ändå inte används tillräckligt el. för nåt syfte alls! för att då starta upp t.e.x Ekologisk odling/närproducerat och liknande! Så jag anser då att det ``NU´´om nånsin är dags att stifta nya lagar ang. detta med privatpersoner som sitter på en massa mark,och själv inte ens brukar all denna mark. Ingen männniska behöver helt enkelt själv så vansinningt mkt. mark! | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-08-01 16:51 | |
![]() | I föregående inlägg skulle de stå: Allt från 300-1000hektar mark | |
åskarl | 2016-08-01 18:00 | |
![]() | Staten ska köpa mark och starta upp odling utan modern teknik? Lär bli rätt stort manuellt arbetskraftsbehov i det projektet. Då kan ju staten kommendera ut alla arbetslösa ut på landsbygden och sköta odlingen , eller? Låter ju lite som bekanta ideer det här. Har vi månne närt en maoist vid vår barm...? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-08-01 19:34 | |
![]() | Sen är det inte helt enkelt att bli av med mark som man inte vill ha .om man inte vill ge.bort den.och det tänker jag inte göra.så det finns lite olika aspekter.jag tänker inte sköta om min mark.jag är totalt ointresserad av den | |
VildaVittra | 2016-08-01 21:46 | |
![]() | Rebecca, det är en utomordentligt dålig idé som du framför av flera skäl. För det första, så går det inte att odla på skogsmark, i alla fall inte rakt av, utan det krävs ett gediget arbete för att ställa om det till brukbar mark, hela Sverige låg under några kilometer is om du minns det från skolan, när isen smälte så släppte den otroliga mängder med sten, sten våra förfäder burit bort ifrån åkrarna en liten del åt gången. I skogen så ligger alla kvar. Träden har också genom årtusendena försurat marken, så det skulle krävas enorma mängder med kalk. För det andra är politiker de som är allra sämst rustade för naturvård, att de skulle ta över ansvaret fyller mig med skräck. De saknar helt enkelt kunskapen. För det tredje så kan inte hela världen eller ens Sverige bestå av odlingsmark. För en stor del av våra grödor behöver bli pollinerade för att ge avkastning. Tänk då en åker där alla grödor blommar samtidigt, vad ska insekterna äta sedan i din plan? Dvs när den blomningen är över? I vissa delar av Kina får folk nu springa och handpollinera, är det en sådan framtid du vill ha? Vi är redan på väg till det, insekterna har minskat enormt bara de senaste åren. Men vet du vad du kan göra istället? Bli biodlare och fråga en markägare om du får ställa dina kupor där. Bina har nämligen blivit sjuka, så de är många färre än förut, så det behövs fler samhällen. | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-08-01 23:26 | |
![]() | Ja,,i den fart som de nu kallhuggs ,med stora arealer på flera hektar på sina ställen?Så kommer först och främst många av våra djur och insekter att dö ut som lever däri,och som vidare såklart påverkar även marina djur! Skogen ska skötas om på ett sånt sätt att det inte påverkar näringskedjan för alla djurarter,så tillika oss människor i slutsvängen såklart! Så antingen finns det markägare som inte sköter marken,låter den växa igen och bara stå där och lämnas åt ödet,eller också förekommer det massavverkningar istället,heelt åt andra hållet då? Och av två onda ting så är de såklart bättre att inte avverka alls för de vilda djuren skull såklart! Och det finns ju faktiskt möjlighet att bygga upp STORA växthus också,på dessutom flera plan om man så vill för att spara på yta.Och i växthus kan man ju odla de mesta,med rätt ljussättning,fukt och värme.och de funkar ju även att bygga upp sådana växthus lite högre upp på kartan i Sverige också! t.ex. då på vissa delar av marken av föredetta skogsmark,där man noga väljer vilket område som passar bäst för att avverka,för att minimera sålångt det är möjligt med att balansen förstörs för vilda djur men också alla viktiga insekter som lever i skog och mark!Och då kan man ju odla vinter som sommar också! Och det avverkade träden går ju att använda till att bygga hus och annat av,och som går att framställa i Sverige. på olika orter såklart,för att slippa frakta sålånga sträckor med timmerlastbilar och liknande! politikerna ska lämna över jobbet och kunskapen till dom som kan sköta detta helt enkelt! och då får intresserade lämna in en ansökan om att få köpa eller arrendera marken av stat eller kommun som då innan köpt in marken! | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-08-01 23:34 | |
![]() | Jag menar att marken blir ju lättare tillgänglig att komma åt att kunna köpa eller arrendera om staten/el. kommunen innan köpt in dessa markarrealer för ett sådant tänkt ändamål såattsäga?.För de finns många människor som kan ha jättebra ideer på vad man skulle kunna göra för nåt på vissa marker! Men eftersom det alltid är privata som råkar äga dessa marker,så går ju inte markerna att komma åt då heller på samma sätt,pga. att privata markägare som det då är idag,då aldrig eller iaf. oftast `´Inte´´vill sälja eller arrendera ut nån mark alls,även fast vissa sitter på flera hundra hektar t.o.m.???? Och då står det där en massa hektar mark som vissa mark&skogsägare inte ens gör nåt med!? och som lika gärna skulle ha kunnat komma till nytta för nåt bättre! | |
VildaVittra | 2016-08-01 23:49 | |
![]() | Fast förstår du inte att den gör nytta där den står orörd? Det är brukad mark som egentligen är miljövidrig och det är där vi också hittar döda jordar (jord utan nedbrytare som frigör näringsämnen). Och som bonde kan man inte bara sälja av en bit av gården för att någon vill bo i en röd stuga med en åkerlapp. Låt säga att gården just nu bär sig på 40 hektar och den totala marken är 120, vad säger att det är så om ett, två, tio eller trettio år? Lagar och avgifter ändras, vad händer då med gården när man styckat av det man kommer behöva? Och vad gör du om alla hagarna infekteras av parasiter och du inte har mer mark att stängsla in? Sedan känner jag inte alls igen mig i att det skulle vara svårt att få arrendera mark. Har du ens försökt eller är det inte bara något du antagit? För det finns åkerlappar som är för små för moderna maskiner, de brukar stå orörda men kan passa en månskensbonde med en lie. | |
VildaVittra | 2016-08-01 23:56 | |
![]() | "Ja,,i den fart som de nu kallhuggs ,med stora arealer på flera hektar på sina ställen?" Faktiskt är skogsarealen i Sverige nu större än vad den varit någonsin. Däremot är inte de moderna avverkningsmetoderna vidare miljövänliga. "Och det finns ju faktiskt möjlighet att bygga upp STORA växthus också,på dessutom flera plan om man så vill för att spara på yta." Vet du att växthusodlingen är miljövidrig? Det är för mörkt här vintertid, dessutom för kallt, så de ska ha både ljus och värme. Satsa på säsongsgrönsaker istället. Vitkål, rotfrukter och äpplen håller ända till våren i ett svalt utrymme som en källare. Pumpor i flera månader. "politikerna ska lämna över jobbet och kunskapen till dom som kan sköta detta helt enkelt! " Du menar alltså att bönderna ska köpa tillbaka marken de tvingats att sälja? | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-08-02 00:16 | |
![]() | Vildavittra: Jag förstår ju att skogen iaf. kan göra mer nytta för djuren/insekterna som lever däri, med att iaf. stå orörd istället för massavverkning iaf. Vilket jag också tog upp i mitt föregående inlägg om du kikar tillbaka så ser du vad jag skrivit? För övrigt så råkar ju vi människodjur också leva på denna planet? Och vi skulle ju inte kunna leva alls här på jorden om vi bara hade an massa träd omkring oss? eller? vad skulle vi då leva av menar du? ja,,de finnsmänniksor som kan tänka sig att sälja elelr arrendera ut mark! Men? de finns även mång amänniksor som `´Inte´´kan tänka sig detta,även fast dom sitter på mkt. mkt. mer mark än vad dom någonsin själva har nåt behov av att behöbva ha för sitt livsuppehälle! och de oavsett om dom dessutom råkar vara jordbrukare/skogsbrukare! Och änvärre med människor som `´Inte´´varken är jord/el. skogsbrukare,och ändå håller fast vid sina massor av arelaer och hektar! Dom upptar ju en massa mark som skulle kunna komma väl till pass till något utvecklande som t.ex. då odling, eller välskött skog där träd enbart fälls och på ett humant och vettigt sätt för att hålla naturens balans i schack, och för viktiga ändamål och syfte för att komma till gagn för alla människor, i form av förädling m.m. som både ger jobb och material och livsmedel för befolkningen! Ev. parasiter går att hålla i schack med naturliga bekämpningsmedel. Alltså Inga kemiska bekämpningsmedel! Och om någon äger som du säger t.ex. 120 hektar mark? Och personen får behålla ca. 60 hektar mark,och resten köper stat/el kommunen in. Då ska markägaren själv ha rätt att bestämma vilken del av marken på 60 hektar denne vill behålla isf., men att såklart hektaren måste vara i ett skifte,och inte utspritt,för de blir ju för fläckvis med småplättar av mark här och där, och de går ju inte,då blir det såklart svårare att kunna planera för nån större odling på plats såattsäga för intresserad,och såklart mkt. mera svårarbetet också!? | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-08-02 00:30 | |
![]() | När man hugger skog/skördar skog med skotare eller vad man nu vill hugg askogen med? Då ska de glesaste vara ca. 30 meter mellan frötallarna som ska lämnas kvar för självfröfällning. och sedan planterar man nya granar/tallar där man vill ha dem på lämplig mark för antingen tall eller gran. Och låter sedan tall/granplantorna växa tills dom blir ca. dryga metern hög,Sedan fäller man ned de stora fröträtallarna. Och de pga. att om en skotare ska fara fram i skogen där det planterats nya trädplantor?,så får inte de planterade plantorna/träden bli för höga mer än ca. metern hög,annars kommer de nya planterade träden att gå av när skotarn kör fram i skogen. Men är dom småvuxna ännu,så är dom såpass mjuka i stammen,och tål då om en skotare/traktor råkar köra över en och annan planta vid fällningen då av frötallarna! Så mkt. skog ska egentligen `´Högst´´ fällas på hektarytor,för att sköta skogen som bäst för tänkt återväxt såattsäga! | |
VildaVittra | 2016-08-02 00:33 | |
![]() | "För övrigt så råkar ju vi människodjur också leva på denna planet? Och vi skulle ju inte kunna leva alls här på jorden om vi bara hade an massa träd omkring oss? eller? vad skulle vi då leva av menar du?" Hade vi bott kvar i enbart Afrika, så hade du haft en poäng, men nu är vi ju en invasiv art som bor i biotoper där vi egentligen inte hör hemma. Och jo, vi skulle kunna leva av en skog, kika på permakultur. "ja,,de finnsmänniksor som kan tänka sig att sälja elelr arrendera ut mark! Men? de finns även mång amänniksor som `´Inte´´kan tänka sig detta,även fast dom sitter på mkt. mkt. mer mark än vad dom någonsin själva har nåt behov av att behöbva ha för sitt livsuppehälle! och de oavsett om dom dessutom råkar vara jordbrukare/skogsbrukare! Och änvärre med människor som `´Inte´´varken är jord/el. skogsbrukare,och ändå håller fast vid sina massor av arelaer och hektar! Dom upptar ju en massa mark som skulle kunna komma väl till pass till något utvecklande som t.ex. då odling, eller välskött skog där träd enbart fälls och på ett humant och vettigt sätt för att hålla naturens balans i schack, och för viktiga ändamål och syfte för att komma till gagn för alla människor, i form av förädling m.m. som både ger jobb och material och livsmedel för befolkningen!" Så gårdarna ska läggas ner om låt säga 5 år pga att den inte går runt? Kolla hur många av Sveriges mjölkgårdar som lagt ner bara det senaste året. Tror du på allvar att det går att gå plus med en gallring av skogen istället för slutavverkning? "Ev. parasiter går att hålla i schack med naturliga bekämpningsmedel. Alltså Inga kemiska bekämpningsmedel!" Tjenamors, berätta gärna vilka då och visa bevis på att de är ofarliga för djur samt människor. Eller så fortsätter vi att utnyttja det faktum att man kan rotera betesmarker och då låta tiden/vintern göra sitt. "Och om någon äger som du säger t.ex. 120 hektar mark? Och personen får behålla ca. 60 hektar mark,och resten köper stat/el kommunen in. Då ska markägaren själv ha rätt att bestämma vilken del av marken på 60 hektar denne vill behålla isf., men att såklart hektaren måste vara i ett skifte,och inte utspritt,för de blir ju för fläckvis med småplättar av mark här och där, och de går ju inte,då blir det såklart svårare att kunna planera för nån större odling på plats såattsäga för intresserad,och såklart mkt. mera svårarbetet också!?" Så när länsstyrelsen sedan bestämmer att kossornas betesmark ska fördubblas så ska man sälja djuren och importera köttet från Danmark istället? Att driva en bondgård är inte ett vanligt jobb, man måste planera framåt, även för tiderna efter att man själv inte knatar omkring på denna jord. | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-08-02 00:52 | |
![]() | Vildvittra: Ja, de är din åsikt.Jag har min! leva av en skog? klart vi lever av just bl.a. skog? Jag skrev ju att?: Och vi skulle ju inte kunna leva alls här på jorden om vi bara hade en massa träd omkring oss? eller? Och då menar jag såklart att det måste ju kunna röjas upp kring t.ex. det hus en person/personer bor i! Man måste ju få plats med att kunna bygga ett hyreshus/el bostadshus,och så man får upp ytterdörren så de inte står ett träd i vägen.och sedan alla vägar som vi måste färdas på m.m.? ! fattar du nu då? Bekämningsmedel kan också vara blommor som inte skadedjur trivs att vara i eller i närheten av t.ex.? och som man kan så på ställen där vissa skadedjur vill skapa sitt näste! Det finns `´Alltid´´naturliga medel att sätta in för olika skadedjur,de gäller bara att forska lite djupare i hur naturlivet ter sig bland insekter och liknande och avd dessa inte gillar för nåt,och som då blir ett slags bekämpningsmedel att ta till för t.ex. då vissa skadedjur dör man inte vill ha dem! Inga gårdar ska väl behöva läggas ned, för att dom hotas av att inte gå runt pga. att t.ex. kommunen/el. staten köper in mark för det ändamål som jag innan i tdigare inlägg tagit upp! Nåt sånt ska ju såklart inte äventyras för någon markägarejordbrukare/lant brukare heller! För om det finns tveksamheter från aktuell mark/skogägare i frågan om nåt sådant finns risk för att kunna bli/inträffa? Då får ju markägaren ta sig ettsnack om detta om inköp ska göras? Eller att markägaren faktiskt `Vet´´ vad denne sannorligt `´Måste´´ ha kvar i mark/& skogväg och isf. kunna argumentera om detta såklart? | |
Måns_E | 2016-08-02 01:03 | |
![]() | Är alltid "naturliga bekämpningsmedel" mer skonsamma för vår ekologi? Jag är tveksam inför det påståendet. | |
VildaVittra | 2016-08-02 01:05 | |
![]() | "Vildvittra: Ja, de är din åsikt.Jag har min!" Skillnaden är att jag baserar mina på fakta. "leva av en skog? klart vi lever av just bl.a. skog? Jag skrev ju att?: Och vi skulle ju inte kunna leva alls här på jorden om vi bara hade en massa träd omkring oss? eller? Och då menar jag såklart att det måste ju kunna röjas upp kring t.ex. det hus en person/personer bor i! Man måste ju få plats med att kunna bygga ett hyreshus/el bostadshus,och så man får upp ytterdörren så de inte står ett träd i vägen.och sedan alla vägar som vi måste färdas på m.m.? ! fattar du nu då?" Och vad skulle den vinkeln ha med trådämnet att göra då? Sedan kan man ju öppna dörrar inåt, istället för utåt. "Bekämningsmedel kan också vara blommor som inte skadedjur trivs att vara i eller i närheten av t.ex.? och som man kan så på ställen där vissa skadedjur vill skapa sitt näste! Det finns `´Alltid´´naturliga medel att sätta in för olika skadedjur,de gäller bara att forska lite djupare i hur naturlivet ter sig bland insekter och liknande och avd dessa inte gillar för nåt,och som då blir ett slags bekämpningsmedel att ta till för t.ex. då vissa skadedjur dör man inte vill ha dem!" Berätta då hur jag ska berätta för bocken Göte att han inte ska äta upp de blommorna, eller hur jag tränar grisarna till att inte böka upp och äta upp dess rötter. Speciellt som vi redan har en miljövänlig metod som faktiskt fungerar i praktiken, dvs rotation. "Inga gårdar ska väl behöva läggas ned, för att dom hotas av att inte gå runt pga. att t.ex. kommunen/el. staten köper in mark för det ändamål som jag innan i tdigare inlägg tagit upp! Nåt sånt ska ju såklart inte äventyras för någon markägarejordbrukare/lant brukare heller!" Fast hela din princip kommer ofrånkomligen att leda till det. Bönder kan ju inte betala sina räkningar med monopolpengar. "För om det finns tveksamheter från aktuell mark/skogägare i frågan om nåt sådant finns risk för att kunna bli/inträffa? Då får ju markägaren ta sig ettsnack om detta om inköp ska göras? Eller att markägaren faktiskt `Vet´´ vad denne sannorligt `´Måste´´ ha kvar i mark/& skogväg och isf. kunna argumentera om detta såklart?" Om? Det finns det redan nu. Har du missat hur svårt vi har att konkurrera mot övriga världen? De kan ha fler djur på mindre yta, pumpa de fulla med antibiotika så de inte blir sjuka av trängseln och således producera till en lägre kostnad. Är det ett sådant lantbruk du vill ha? | |
EricaJong | 2016-08-02 11:59 | |
![]() | Blir glad i hjärtat av att se hur djupa dina kunskaper är, VildaVittra! Tom jag, som inte vet ett smack om varken jord- eller skogsbruk, får större förståelse av att läsa det du skriver! | |
VildaVittra | 2016-08-02 12:20 | |
![]() | Tack EricaJong! :-) Något jag brukar rekommendera folk är att sticka iväg och wwoofa, gärna då på en svensk ekologisk gård. För att det är väldigt många som har dålig insikt i hur bondens vardag faktiskt ser ut. När man wwoofar så jobbar man som volontär mot mat och husrum, man ska dock vara beredd på att det är hårt arbete. www.wwoof.se/ | |
Rebecca1x - Ej medlem längre | 2016-08-02 12:24 | |
![]() | vad jag menar med att t.ex. då plantera blommor för att inte ev. skadedjur ska lockas till en plats? De handlar om t.ex. då `´Odlingar´´ om någon då vill odla en speciell grönsak,bär,rotfrukter t.ex. och det sedan visar sig att vissa skadedjur lockas till just den plats där man odlat och försöker driva upp aktuell odling? Då finns det olika blommor/blomörter som man kan plantera på jämna avstånd bland den aktuella odlingen för att inte en viss skadedjursart ska lockas till platsen och satta fäste,och de pga. att vissa skadesjur `´Inte´´gillar vissa växtsorter helt enkelt! de är de jag kallar för naturligt bekämpningsmedel såattsäga,från naturen själv! Och getter är ju känd för att kunna äta i stort sett vadsomhelst? de vet jag! Men, getter/och får har ju under alla tider strövat fritt i stora beteshagar,men också i det fria,,såsom i t.ex. Norge bl.a.? och strövar getterna fritt i hage eller utan inhägnad? Så äter dom nog hellre bara de dom tycker sig gå att äta också,eftersom det finns andra växter på platsen! Så de tycker jag inte var nåt slags försvar om att t.ex. getterna får i sig skadliga blommor el. liknande! Finns getter som äter plast och vadsomhelst? och hur bra är de då? Getter,får och grisar är ju t.ex. egentligen ingen naturlig vild djurart i Sverige.De är ju människan som tagit hit dessa djur från andra länder där dom ursprungligen härstammar ifrån,och där dom strövat fritt och kan äta och vet vad dom kan äta i det fria i naturen då också! Och vill man då ha getter,grisar eller får? Ja, då får man ju se till att dom inte betar på ställen där det kan råda farliga växter isf.? och hur ska någon som då t.ex. har getter,grisar eller får i stora beteshagar kunna försäkra sig om att inte blommor/blomörter råkar komma med som frö och rota sig på en plats i t.ex. en beteshage,eller griseknoehage? Så ägarna får ju ha sitt ansvar då också såklart med att kolla upp då och då isf.? -Du säger?: Om? Det finns det redan nu. Har du missat hur svårt vi har att konkurrera mot övriga världen? De kan ha fler djur på mindre yta, pumpa de fulla med antibiotika så de inte blir sjuka av trängseln och således producera till en lägre kostnad. Är det ett sådant lantbruk du vill ha? Alltså? De är ju just därför som jag menar att folket måste vakna upp och börja stötta det naturliga och ekologiska,för att visa att vi vill inte ha den skiten som produceras på t.ex. ett sådant sätt som de tydligen då görs på många ställen världen över! Klart att övriga världen på sina håll med sin sorts djurhållning konkurerar ut många bönder pga. att dom går tillväga på ett sådant sätt? Men sålänge de övriga folket inte bryr sig,utan fortsätter att stötta dessa typ av odlare,eller djurhållare med dess produktion och inköp ev dess livsmedel och liknande? Så fortgår ju också allt detta med att bli utkonkurerad också? Och vi har ju heller ingesomhelst anledning att i vårt unika land Sverige med dessutom våran mångfald, att ens köpa/importera den typen av produkter som produceras där och på ett sådant sätt? Vi måste helt enkelt bojkotta all import av den typen såklart.Och då först kommer ju Sveriges lantbruk igång på riktigt såklart,om då övervägande av folket säger NEJ till skadlig framställning/produktion och dess import från andra länder! | |