Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 62 |
Mobilspel
Pågående | 19 559 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
VildaVittra | 2016-08-13 14:32 | |
![]() | Hehehe, vilken rolig tråd. Kränker föräldrar sina barn även när de väljer förskola och sedan skola? Det om något kommer ju påverka barnet hela dess liv. När de väljer huruvida palten ska få rida eller spela innebandy? Jag gick ur svenska kyrkan eftersom jag är ateist, bara för att gå in i den igen eftersom jag upptäckte hur mycket bra de faktiskt gör (allt från gratis barnvakt via söndagsskolan till att köpa kläder åt utförsäkrade). I min familj döps barnen istället för att ha en namngivningsceremoni bara för att det är lugnast så (många högreligiösa släktingar). | |
Ruckzuck | 2016-08-13 14:51 | |
![]() | Det skulle nog bli väldigt problematiskt att ordna ett samhälle där man ska kontrollera vilka livsprinciper och metafysiska föreställningar som föräldrar överför till sina barn. (Även om man kanske kan kräva att barnen ska "utsättas" för andra impulser i skolan.) Vad det gäller den fysiska dopakten och medlemskapet i SK så kan det ju knappast göra någon skada för barn. Om man själv inte tror på Gud så spelar det knappast någon roll att man fått litet vatten hällt på sitt huvud när man var spädbarn. Och medlemsavgiften betalar man inte förrän man själv är vuxen och börjar betalar skatt. | |
Tommy 1979 | 2016-08-13 16:01 | |
![]() | För att ytterligare enkelt illustrera det hela: dop är ungefär som julfirande. I det moderna, nutida samhället ses det först och främst som en tradition, ett (förhoppningsvis) festligt tillfälle att umgås med släkt och vänner. Ytterst få människor firar respektive tilldragelse i dess ursprungliga, strikt kristna bemärkelse. Om jag får återknyta till mitt tidigare inlägg, så har jag aldrig någonsin klandrat mina föräldrar för att de låtit döpa mig, och jag har helller aldrig ens kommit på tanken. Människor som på fullaste allvar lider av någon sorts komplex för detta har jag väldigt svårt att förstå mig på, just p g a att det handlar om en harmlös tradition. Det är knappast så att man tvingar barnet i fråga att bli kristet eller tillhöra Svenska Kyrkan på livstid bara för att det blivit döpt. | |
janne121212 | 2016-08-13 16:52 | |
![]() | Alla här verkar överens, ja förutom då TS. Inte ofta man ser en sån konsensustråd här. Skönt när stollerier isoleras. | |
_Fjällan__ | 2016-08-13 17:22 | |
![]() | Ibland blir jag helt matt när jag läser här inne! | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-08-13 18:48 | |
![]() | Ni har hängt här tillräckligt länge för att veta att det är förbjudet att skriva om mig som person,eller så är det något annat fel | |
VildaVittra | 2016-08-13 18:56 | |
![]() | Ttiittii, vad gjorde du själv tidigare i tråden? Och i en massa andra trådar? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-08-13 18:57 | |
![]() | Vad syftar du på då ? | |
formulär1A | 2016-08-13 19:04 | |
![]() | Titti, då tycker jag du ska anmäla det till en forumvärd. Personligen tycker jag att jag har hållit mig från personangrepp utan på ett i mitt tycke sakligt och nästan överpedagogiskt sätt talat till dig. Och vad gäller att det skrivs om dig tycker jag att de inläggen inte kan klumpas ihop och bedömas som en enhet. Samt att jag tycker att det flera gånger varit befogat från dem som skrivit om dig. Detta på grund av att du själv gärna talar om hur det ska ÄR, trots att du startar diskussioner i seriöst är min uppfattning att du inte är mottaglig för andras fakta och åsikter. Och det är enligt mig väldigt svårt att diskutera med någon som dels genast fäller omdömen om andra och 1) Fäller omdömen om andra 2) Gör egna tolkningar och gör påståenden om personer som helt saknar täckning i det personerna har skrivit 3) Konsekvent undviker många frågor 4) Blandar in helt olika saker i diskussionen så att det blir ett enda virrvarr, 5) Framhåller det du och din familj gör som det enda rätta. Nu finns det ju inga regler kring detta, men jag tycker personligen att det hör till god hyfs att när man startar en diskussion eller deltar i den också bemödar sig att upprätthålla en DIALOG och inte bara vill få fram sin åsikt till varje pris. Så om någon forumvärd ska bedöma inlägg här hoppas jag att den tar sig tid att läsa hela tråden för då tror jag den kommer göra samma "upptäckt" som flera andra gjort. | |
VildaVittra | 2016-08-13 19:09 | |
![]() | Ttitti, du brukar skriva till folk i en väldigt otrevlig ton där du hävdar bestämt att de är IQ-befriade och okunniga för att de inte håller med dig. Jag minns speciellt en tråd där du hånade en annan medlem för att den skrev att Laxöring var en fiskart och du hävdade att det var en maträtt, dessutom var det ju du som hade helt fel. Tagga ner lite, som jag förstått det är du religiös. Lek då med tanken på att alla gudar och icke-gudar på jorden är ett och samma väsen och att det detta väsen är ute efter är att se huruvida vi kan respektera och komma överens med varandra, att alltså förmågan till det är det som är vägen till paradiset. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-08-13 19:11 | |
![]() | Det hoppas jag också att dom gör,läser hela tråden,eftersom,jag har aldrig skrivit om någon.eller påståttat att dopet är en kränkning | |
Mouche - Administratör | 2016-08-14 00:05 | |
![]() | Jag har läst det jag behöver för att kunna säga att den här tråden, trots vissa debattörers tappra försök att få den att övergå i en seriös diskussion, ja trots detta så är den helt malplacerad här i Seriöst. Jag flyttar den till Snack utan att radera något. Mouche | |
formulär1A | 2016-08-14 17:52 | |
![]() | Titti, tyckte du som barn och ungdom att dina föräldrar var ointillegantare än de av dina kompisars/klasskompisars etc föräldrar som INTE lät döpa de barnen? Eller när döptes du in i Skarpnäcks församling? | |
eldbrandgul | 2016-08-14 22:09 | |
![]() | Varför döpa över huvud taget? Jävla trams o vidskepelse | |
VildaVittra | 2016-08-14 22:31 | |
![]() | Varför fira jul, valborg, födelsedagar eller midsommar Brandgul? :-) | |
kajix | 2016-08-15 00:16 | |
![]() | Jag tycker att kyrkan har lika stort ansvar som föräldrarna när oskyldiga barn görs kristna. | |
eldbrandgul | 2016-08-15 06:18 | |
![]() | Vilda vittra: Vad har frågan för relevans. Att fira dessa grejer har väl inget med övergreppet barndop att göra? | |
elbanaza | 2016-08-15 07:20 | |
![]() | SK kunde ju agera hederligt och på myndighetsdagen skicka ut ett formulär därman tillfrågas huruvida man vill kvarstå som medlem och därmed göra ett aktivt val. Skickar man inte in är man helt enkelt inte medlem oavsett vad ens föräldrar har gjort. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2016-08-15 08:34 | |
![]() | Jag bodde inte hos mina föräldrar som liten,så jag har ingen koll på dom som döpte mig.håller med Dig elbanza, att ett formulär där det tydligt står.hur mycket man betalar på en livstid,lite olika exempel beroende på.vad man tjänar. | |
VildaVittra | 2016-08-15 11:48 | |
![]() | Eldbrandgul: Svaret på min fråga är också svaret på din. | |