Spelrum
Giraffen | 48 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 26 |
Inloggade | 78 |
Mobilspel
Pågående | 20 101 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
smurvlan | 2007-01-29 09:21 | |
![]() | så här har fobi förklarats i en annan tråd här på betapet som oxå handlar om FOBI. (konstigt, två trådar om fobi) Man kan enkelt uttrycka det som så att en fobi är en förlamande skräck inför ngt som egentligen inte borde vara SÅ allvarligt. Man kan inte tänka logiskt och hela kroppen och psyket sätts nästan ur spel. | |
Huzan | 2007-01-30 19:03 | |
![]() | men du smurvlan.. inläggen som folk gör här handlar ju om fobier.. vem är du att säga då att den rädslan du har är en fobi men andras bara är rädsla?? förstår mej inte på dej... | |
KillerCow | 2007-01-31 08:28 | |
![]() | Förrut kunde jag inte använda mjölk från mjölkpaketet om det var två dagar gammal, där var gränsen. Öppnade jag den på måndag, på onsdag hälls den ut, också om bäst före var på lördag. Har dock kunnat komma förbi detta nu. Har en fobi mot alger/tång i vattnet, älska att simma, men vågar sällan att simma i sjöar eller andra uteställen pga att ajg inte ser vad som finns där inne i vattnet. Håller dock på att jobba bort det själv, tar lång tid, men sedan jag började med det för ca 7-8 år sedan, så kan jag nu sitta brevid vid vattenkanten o stryka försiktig över algerna. Fast tång o annat löst omkring flytande har jag lite svårt för i vattnet fortfarande. Då kan jag hoppa i en väldig fart ut ur vattnet. Fobi mot masker, speciellt gummimasker. Kommer nån emot mig med nån mask på sig o det kan bara vara masken, så känns det som att mitt hjärta ska stanna. Få använda varenda uns av självkontroll för att inte springa iväg skrikandes. Samma med clowner, detta sedan jag råkade se i för ung ålder första Poltergeist de sista minuterna med clownen. Att några år efter det läsa Stephen Kings Det var nog inte heller det bästa att följa upp med. | |
smurvlan | 2007-01-31 10:32 | |
![]() | nu e jag inte med huzan.. ja påstår verkligen inte det.. läs det som jag skriver istället FAKTAN du vet. Det handlar om att man gärna använder ordet fobi när det handlar om en rädsla! | |
Hick ticks | 2007-01-31 10:37 | |
![]() | Jag vet inte varför, men "Skrotnisse och hans vänner" har vart ganska obehagligt att titta på :P Och sådana dockor som inte rör på munnen när dom pratar^^ | |
LillaJoh - Ej medlem längre | 2007-01-31 10:37 | |
![]() | Var går gränsen smurvlan? Jag har i alla fall spindelfobi. Jag har till och med spytt en gång när det satt en spindel på handduken jag precis skulle torka ansiktet med. DET kallar jag fobi och inte rädsla. Rädsla har jag för mörker och höjder, men det är inga fobier. | |
smurvlan | 2007-01-31 10:43 | |
![]() | Gränsen står på andra sidan =) När rädslan styr ens vardag. Ångest! | |
smurvlan | 2007-01-31 11:01 | |
![]() | SÅ här kan fobi förklaras: Fobier är ofta förvärvade under en stark stressituation och programmeras så hårt, att de automatiskt styr hur man hanterar liknande situationer framöver. | |
Huzan | 2007-01-31 15:32 | |
![]() | jag tror att mycket av det som skrivs här är inte fobi utan rent utav en grym rädsla. Men min fobi (den största) är bakterier. USCH!! ----- så skrev du smurvlan... så vad menade du? | |
Miss_jk | 2007-01-31 16:19 | |
![]() | "En fobi är en starkt överdriven rädsla för en sak eller en situation. Vad som sker när en person utsätts för det som orsakar rädsla varierar för olika fobier. Vid djurfobier som spindelfobi ger exponering ökad hjärtfrekvens, ökat blodtryck och ökade nivåer av stresshormoner." Står inget om att rädslan behöver styra ens vardag för att det ska kallas fobi. Det beror på vilken grad av fobi man har. | |
smurvlan | 2007-02-02 23:02 | |
![]() | den största= den vidrigaste fobin av de jag lider av! Miss_jk: beror på var man letar sin fakta! | |
Mick E - Ej medlem längre | 2007-02-03 00:46 | |
![]() | Jag har en fruktansvärt irrationell fobi. Jag klarar inte av dragspelsmusik. Faktiskt helt jävla sant! Går inte, blir svettig, yr och hela kroppen kliar... | |
Brittleif - Ej medlem längre | 2007-02-03 14:28 | |
![]() | smurvlan: ja precis, du borde kanske se över vart du letar fakta.. verkar inte ha många rätt | |
ejjL - Ej medlem längre | 2007-02-03 15:59 | |
![]() | Jag har sprut/nålfobi och då menar jag verkligen fobi. Inte bara en rädsla.. utan det här går inte att hantera. :/ Jag klarar inte ens av att se en tecknad bild på en spruta utan att bli kallsvettig, knäsvag och få ångestliknande symtom. Jag hatar att höra folk prata om sprutor för det gör mig alldeles darrig, jag darrar nästan lite av att bara skriva det här haha. Om jag ska ta en spruta svimmar jag oftast och jag kan gråta flera nätter i förväg och ha ångest. Annars är jag precis inte personen som gråter.. Nästa vecka ska jag ta blodprover och de måste ge mig lugnande för att jag ska klara det. Sist jag skulle ta blodprover grinade jag redan i väntrummet, min mamma var tvungen att vara med mig och när jag fick sprutan svimmade jag. Sen har jag fobi för spindlar också, den ger inte lika starka ångestkänslor etc. som sprutfobin gör men den är nog jobbig och spindlar stöter man ju oftare på.. ska börja i kbt dock :) | |
ejjL - Ej medlem längre | 2007-02-03 16:01 | |
![]() | Ska väl tillägga att jag undviker ställen där jag vet att spindlar kan finnas och jag är aldrig ute i skogen, på stranden eller andra ställen där spindlar kan finnas och innan jag sover måste nån genomsöka mitt rum för att det inte ska finnas en spindel där. | |
snubblan | 2007-02-03 21:08 | |
![]() | Hårstrån i maten har fått det i en räksallad en gång äter aldrig det mer.... | |
snubblan | 2007-02-03 21:32 | |
![]() | apropå räksalladen äter alltid maten sakta o försiktigt som om jag skulle hitta ett hårstrå fast inte i den mat jag lagar själv | |
smurvlan | 2007-02-03 22:58 | |
![]() | hörredu tveköning... letar på rätt ställen, finns nån annan här som kanske letar på fel ställe, men det känns som att det kvittar, man väljer ju själv vilken sanning man vill tro på, och du behöver absolut inte lägga energi på att kommentera sanningen jag väljer., | |
tinaol | 2007-02-04 19:36 | |
![]() | Vilken har jag inte? | |
Jaap | 2007-02-04 20:33 | |
![]() | kackerlackor! borde inte finnas | |