Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade13
Mobilspel
Pågående18 722

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sarlina2007-05-14 09:05
Antal inlägg: 1035

Ytterligare en godbit som dock tillhör min hustru som fått den av "tacksam patient".

BILDER UR LIFVET OCH NATUREN
EN BESKRIVNING ÖFVER ÅTSKILLIGA FOLKSLAGS SEDFER OCH BRUK
SAMT VÄRDEFULLA UPPLYSNINGAR ANGÅENDE
HÄLSOVÅRD OCH NYKTERHET
av medicine doktor J.H. Kellogg - just det, han med flingorna. Tryckt i Stockholm 1901, läckra illustrationer.
Kellog var hälsofanatiker i den stora stilen, renlevnadsman och sundhetsprofet, ytterst mån om att varna för såväl självbefläckelse som rusdrycker, välhängda stekar, lagrade ostar och läsning av romaner.
En oundgänglig bok för den som vill förstå hur George W Bush ser ut inne i huvudet.

blackrat2007-05-14 09:32
Antal inlägg: 919

I min hylla står ett signerat exemplar av The Philosophical Programmer: Reflections on the Moth in the Machine, inhandlad på en bokhandel i San Francisco för kanske tio år sen. Har för mig att jag lyckades ta mig igenom ett par kapitel innan den blev ståendes...

Mercedes2007-05-14 11:34
Antal inlägg: 728

Har en bok från 1927 som heter Bredda smörgåsar samt vackra smöruppläggningar. Där duger det inte med vanliga smörkulor eller -knappar.
Nej på bilderna ser man bl.a Svanar, blommor och blomsterkorgar gjorda i smör.
Terapi för den jäktade?

blue_moon2007-05-14 14:52
Antal inlägg: 9713

Beundransvärt att lägga ner en massa energi på sådan tillfällighetskonst! Sak samma med isskulpturer och sandslott. Dom försvinner ju snart... Skulle möjligtvis kunna tänka mig skapa snöskulptorer bara för att plåta dom.

blue_moon2007-07-04 12:34

Till mina udda älsklingar hör Bertil Widerbergs Sydsvenska utflygter (!). I fyra decennier gladde han Sydsvenskans läsare med ”epikureiska rapporter från Floras rike”, som utgavs i bokform 1982. Hans poetiska – stundom bombastiska - beskrivningar av naturen är kryddade med latinska namn, franska fraser och allusioner på lyrik, musik och bildkonst. Han excellerar i vältalighet! Hör bara hans beskrivning av skogsfrun:

”På greska och latin heter hon Epipogium aphyllum. Hon är vår sällsammaste men ingalunda sällsyntaste orchidé. Hon är hänandat späd och skär, nästan genomskinligt skör, ett litet månskensspöke. Hon är mer flyktigt trånsjuk än tåspetsarna på en tyllballerina, mer extravagant än en bel-canto-divas koloraturer, mer nyckfull än en älvdrottnings nåd.
Hon kunde vara diktad av Rimbaud, komponerad av Gesualdo, modellerad av Hieronymus Bosch.”
”Vi störtar fram: och stirrar stumma på en eruption av Epipogium ur mörka förnan
I halvskymningen: ett svävande ljusflöde av elfenbensvita, blekgula, antydanrosa, nästan dematerialiserade former som buktar, pöser, kränger, flikar sig; man tänker på fosforescerande fantastiska nattinsekter. En svag vaniljedoft smeker näsborrarna.”

Dyslekso2007-07-05 00:45
Antal inlägg: 8945

Hugo af Klintberg: Jättebläckfisken på arbestförmedlingen

Den här boken är...skum. Köpte den på en rea utanför stadsbiblioteket för några år sedan. Uppenbarligen är det ett verk av en förvirrad man. De flesta känner väl till "Råttan i pizzan" och andra böcker av Bengt af Klintberg, i vilka moderna vandringssägner finns samlade för alla att häpnas över. Uppenbarligen har den äldre brodern af Klintberg känt sig tvungen att komma ut med en liknande bok. Det är bara det att ingen av vandringssägnerna är trovärdiga. Ta titelsägnen t ex, som går ut på att många hört berättelsen om en jättebläckfisksom förirrat sig in i ett svenskt-japanskt studentutbyte, hamnat på praktik på arbetsförmedlingen och där visat sig kunna förmedla åtta gånger fler arbeten än en vanlig tjänsteman. Den sägnen har iallafall inte jag hört talas om.
"Spöktåget" finns ju med i Bengt af Klintbergs alster, men hans bror hävdar att "alla" "vet om" att det passerar hundratals tåg, fulla av spöken, genom Stockholms gator varje dag, hela tiden. Det låter för mig först och främst som om vi då börjar tala om verklighetsutsagor som kan motbevisas, inte om sägner, och för det andra som om någon är sur för att lillebror får all uppmärksamhet...

Dyslekso2007-07-05 00:49
Antal inlägg: 8945

"Hugo af Klintberg: Jättebläckfisken på arbestförmedlingen och andra vandringssägner"ska det vara. Jag...såg fel.

Maurice2007-07-05 01:10
Antal inlägg: 13

Agriculture in RSA Albania, min favoritbok.

sarlina2007-07-06 09:48

Läs första inlägget på denna tråd! O fröjd!!! På mejlen i går fanns ett meddelande att den av mig sökta boken "Svalans dal" av Arthur Ramsone fanns på ett antikvariat i Göteborg för 150 spänn - jag har letat i åtskilliga år. Snart finns den i min brevlåda!!

blue_moon2007-07-07 11:55

Säga vad man vill om Inernet, men det har ett oslagbart väderkorn. Grattis till fyndet! :))
www.arthur-ransome.o.../b iography

sarlina2007-07-07 13:00

:)))

blue_moon2007-07-07 22:21

Länken var avsedd för vetgiriga slöläsare, som inte ids söka själva. Du har förstås funnit den för längesen! :)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?