Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 516 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| saittam75 - Ej medlem längre | 2007-07-10 19:26 | |
![]() | Betapets forum. | |
| Sylva | 2007-07-10 20:53 | |
![]() | Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor". Den har ju prisats av alla, men jag har inte hunnit tillräckligt långt för att uttala mig än... | |
| KiaH | 2007-07-10 20:57 | |
![]() | "Feelgood" romaner där allting slutar lyckligt och man inte behöver tänka så mycket. Ren avkoppling. | |
| Lillråttan | 2007-07-10 21:01 | |
![]() | Håkan Nesser "Skuggorna och regnet". En oväntad läsupplevelse - riktigt bra! | |
| systerrebell | 2007-07-11 01:17 | |
![]() | Läste ut Putins Ryssland av Anna Politkovskaja (RIP) igår. Nu läser jag Vad hände på vägen till Damaskus? av Lena Einhorn och får lära mig att Jesus inte alls föddes år 0. Hela min existensiella grund är på väg att rasa. | |
| tydal | 2007-07-11 01:25 | |
![]() | Det är inte bara Jesus som inte föddes år 0, utan det var ingen alls som föddes det året, för det året har aldrig funnits. När vi människor räknar saker så börjar vi med ett. Första året var alltså år 1 och inte år 0. Det är bara datorer som kallar den första saken för 0, och datorer var ju inte uppfunna då. Själv läser jag Gösta Berlings saga. | |
| Freudian - Ej medlem längre | 2007-07-11 03:19 | |
![]() | systerrebell: läs inte den tramsboken - Da Vinci-koden är mer historisk. Läser Freuds "Vardagslivets psykopatologi" - kul. | |
| systerrebell | 2007-07-13 11:49 | |
![]() | Okej då. Bättre beskrivning: Jesus kan inte ha fötts då vi med vår tideräkning menar att han ska ha kommit till världen. Jag trodde boken skulle vara rätt bra, men jag tröttnade på den efter nåt kapitel. :( | |
| mätz | 2007-07-13 12:38 | |
![]() | Martina Lowden "Allt" | |
| Brittson | 2007-07-14 00:56 | |
![]() | - Fredrik Lindström; Jordens smartaste ord. En toppenbok! Lindström har lyckats få en fantastisk kombination av talanger; språkforskare och komiker! Med andra ord en intressant och rolig bok! - Jared Diamond; Undergång. Lånar boken av en kompis och har börjat småläsa lite om Mayaindianerna. Intressant hittills. Boken handlar om olika tidiga civilisationer och varför de dött ut. | |
| MyNy - Ej medlem längre | 2007-07-14 10:45 | |
![]() | Just nu "Mästaren och Margarita" av Michail Bulgakov. Extremt bra hittills! | |
| Aleksia | 2007-07-14 10:55 | |
![]() | "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson. Helt otrolig bok. | |
| getramses | 2007-07-14 11:10 | |
![]() | MyNy: grattis. det kommer den fortsätta vara också. | |
| Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-07-15 07:47 | |
![]() | En riktig man - Tom Wolfe | |
| IckeSacka - Ej medlem längre | 2007-07-15 19:38 | |
![]() | Jag läser en bok som är av det slaget att jag anser att ALLA borde läsa den. "Felaktigt dömda -- Rapport från JK:s rättssäkerhetsprojekt". Låt er inte avskräckas av att dte är en rapport. Boken är nämligen väldigt pedagogiskt upplagd och lätt att läsa. Boken inleds med hur det är tänkt att bevisprövningar i brottmål SKA gå till enligt lagen och så. Sedan får man man inblick i 11 fall där de åtalade dömdes till väldigt långa fängelsestraff, men där de efter att ha fått ja på resningsansökan och en ny prövning friades. De mest kända av dessa fall är Joy Rahman-fallet, "fallet Ulf" samt "Broder Tuck"-målet. Men samtliga fall är väldigt intressanta, och det är en skrämmande läsning om hur åklagare och domstol åsidosatt en mängd saker. Det är också skrämmande att se vilken tilltro som sätts till så kallade "rättsintyg" och hur olika dessa formuleras. Liksom hur trovärdigheten hos målsägande respektive den misstänkte bedöms. Som exempel så berättade en flicka om hur hon utsatts för massor av sexuella övergrepp av sin pappa, hur denne tilltvingat sig samlag och så. Flickan gick i terapi länge och var också hos en gynekolog flera gånger, dock utan att någon undersökning gjordes. Flickan vägrade nämligen detta och började gråta. Läkaren liksom tings- och hovrätten ansåg att det talade för att flickan varit utsatt för det hon sagt, att anledningen till att hon inte kunde undersökas var för att situationen påminde om övergreppen. Mannen dömdes och först flera år senare konstaterades, då flickan av andra skäl genomgick en gynekologisk undersökning, att de händelser hon berättade om omöjligen kunde ha ägt rum. I ett annat fall så skrev en känd läkare att de skador flickan hade i slidan var "minst sex månader gamla" och inte kunde uppkommit på annat sätt än vid ofrivilligt samlag. Andra läkare ansåg dock att det inte gick att slå fast det så säkert. Rätten ansåg också flickan vara helt trovärdig. När det blev ny prövning av fallet framkom det att flickan hade haft samlag med sin pojkvän vilket hon förnekat. Samlagen med honom skulle dessutom ha ägt rum bara några månader före den gynekologiska undersökningen där läkaren tvärsäkert sa att skadorna var minst sex månader gamla. | |
| Lyle | 2007-07-15 19:39 | |
![]() | Stiegs Larssons "Män som hatar kvinnor". | |
| simone_gc | 2007-07-15 20:18 | |
![]() | Svinalängorna av Susanna Alakoski.. Så håller jag även på med Rop från långt avstånd av Åke Edwardsson :) | |
| TomasLeonard | 2007-07-15 21:22 | |
![]() | Tydal... jag brukar börja räkna 0,1,2,3,4 osv därför att jag vet att annars blir det fel ex,vis vid pulstagning. Självklart är det första året 0. Annars skulle väl aldrig din mor säga att du var 5 mån innan du fyllde 1 år? | |
| TomasLeonard | 2007-07-15 21:25 | |
![]() | Jag tycker iaf att det är självklart att starta från 0 när man räknar. | |
| Forky - Ej medlem längre | 2007-07-15 21:35 | |
![]() | TomasLeonard2007-07-15 21:25 "Jag tycker iaf att det är självklart att starta från 0 när man räknar." Finns det någon möjlighet att få namnet på författaren också? ;-P | |