Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 972

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-06-06 23:03
Antal inlägg: 18678

Man firar med att sitta i solen o glassa.. lite vin till steken och sen somna in under ljuva snarkljud från köket.

Teppy2008-06-06 23:06
Antal inlägg: 2314

kanske borde fira nationaldagen nångång då. Lite vin går ju alltid ner.

Skål

Ballerina2008-06-07 19:48
Antal inlägg: 1726

Jag och tva andra svenskar i min klass sjong du gamla du fria pa lektionen igar, jatte kul forutom att vi sjong olika och inte hade en aning om varfor 6e juni ar varan nationaldag hihi

helejnaa2008-06-07 20:04
Antal inlägg: 89

Firefork: Vad fint ditt första inlägg var skrivet!

Jag håller mer mycket av det du skriver och vill svara på vad många påtalat här i tråden: varför ska man egentligen fira nationaldagen?
Jag är av ståndpunkten att det är ens skyldighet att på nåt sätt fira nationaldagen, hur man än väljer att göra. Vi lever i ett fantastiskt land, dock utan tradition att vara glad eller stolt över det. Jag tror att det mest handlar om att vi inte behövt kämpa så mycket för att vara en nation, om man jämför med exempelvis Norge som firar med pompa och ståt att de inte längre tillhör svenskarna.. :)

Jag har märkt en sak med nationaldagen och det är att det nästan är fler "nya" svenskar som firar än de som bott här i generationer. De tar inte demokrati, yttrandefrihet o.s.v. för givet och ser mer klart på vad som är så bra med Sverige. Svenskar är dåliga på att vara stolta. Nationaldagen ska firas för att minimera risken att det blir en dag för högerextrema att uttrycka sina åsikter. De har redan alldeles för många dagar att göra detta på och behöver inte nationaldagen också.

Nu har ju nationaldagen just varit men jag uppmanar alla att fira på något sätt nästa år; ligg på stranden, ät en god middag, var med vänner, var ensam... men uppmärksamma Sverige åtminstone i sinnet!

caandy - Ej medlem längre2008-06-07 20:37
Antal inlägg: 118

Det är väl rätt bra att bo i ett så pass vackert land, med så mycket frihet & rättvisa vi ändå har gentemot många andra länder? Jag har ett jobb & jag har tak över huvudet & mat på bordet & rent vatten & vi har kommunikationer som är bra på många ställen & vi har ett hyfsat generöst bidragssystem & jag har fått gå i skolan och lära mig skriva, läsa & räkna. Jag tycker absolut att det är värt att fira. Även om det finns många saker vi skulle kunna ändra på, och vissa saker som är tråkiga (till exempel den långa vintern), så är mycket med vårt land väldigt bra och jag har på sistone faktiskt börjat känna mig stolt över att bo i Sverige. Framför allt har jag börjat känna mig djävligt tacksam. Många i Sverige har det faktiskt väldigt bra, och jag tror inte att alla riktigt fattar hur bra de har det.

Håller även med helejnaa om att det är nödvändigt att fira nationaldagen för att det inte skall bli de högerextremas stora dag. Och för att de inte skall smutsa ner vår nation & vår svenska flagga som faktiskt är väldigt fin. Gul som solen & blå som havet en klar dag. En sommardag- den svenska sommaren är fin! Bara en sådan sak som att vi faktiskt har fyra riktiga årstider (kontrasten mellan dem är väl ännu större uppe i norr) är rätt fantastisk.

Åh, vad sentimental jag blev nu. Men jag vill bara säga att vi har en hel del att vara stolta/känna glädje över, och många anledningar att fira. Man behöver väl inte fira så hårt, heller. Det kan väl räcka med att bara njuta av ledigheten och kanske grilla med sina närmsta vänner eller nåt i den stilen. Jag kunde tyvärr inte fira det här året, men förra året bakade jag tårta för att fira. Och jag blev glad när nationaldagen blev en röd dag.

caandy - Ej medlem längre2008-06-07 20:44
Antal inlägg: 118

sutina: Jag fick inte heller vara ledig! JÄVLA SERVICEYRKEN, ASSÅ! =´(

Firefork: Men om man är patriot hyser man väl bara kärlek till det egna fosterlandet; man måste inte nödvändigtvis anse sitt land vara bättre än övriga länder? Eller har jag missat något?

Guppa: Hellre är jag stolt över den jag är än vad jag är, jag hade ju lika gärna kunnat födas i något annat land i synnerhet som jag inte är hundraprocentigt svensk. Men om man inte känner att man är stolt över att vara svensk, kan man väl i alla fall fira att man gläds över att bo i Sverige? För det är ju skillnad mellan de två, och jag finner inget märkligt med att vara glad över att bo i Sverige. Det är trots allt ett mycket vackert land med många fördelar och förmåner.

Firefork - Ej medlem längre2008-06-07 21:35
Antal inlägg: 468

Tack Helejnaa. Ditt inlägg är fint också, så även Caandys.

Det är väl så att det till och från gnälls lite för mycket i detta land. Kanske är även det ett nationaldrag? Som Caandy så riktigt skriver har ju de allra flesta i vårt land inga problem med att tillfredställa det grundläggande mänskliga behoven, även om det har blivit lite tuffare för vissa grupper i samhället de senaste åren.
Att kunna känna tacksamhet för det man har, istället för att hela tiden gnälla över det man inte har, är en nåd att stilla bedja om. Lite till mans (och kvinns) borde vi kanske stanna upp i tillvaron och se oss omkring. Då skulle vi förhoppningsvis se att vi har väldigt mycket att glädjas åt och känna stolthet över.
Trots detta är givetvis Sverige inte på något sätt paradiset på jorden. Vi har en hel del problem att tampas med. Det kanske mest bekymmersamma är den utbredda ensamheten i vårt samhälle. Jag menar då såväl ren fysisk ensamhet som en "andlig" ensamhet. För när de basala behoven är tillgodosedda vill människan hitta en mening med sitt liv, och det är inte alla gånger det enklaste.
Kärleken torde vara meningen med livet. Kärleken till sin partner, kärleken till sina barn, kärleken till sina vänner, kärleken till naturen, kärleken till en hobby, ja, kärleken till vad som helst egentligen. Men det är långt ifrån alla förunnat att hitta så pass mycket kärlek i sina hjärtan och liv för att kunna leva lyckliga i alla sina dagar. Vi söker hela tiden denna kärlek, men på något sätt verkar det som att det på senare tid blivit svårare för alltfler att hitta den. Det är möjligt att jag inbillar mig detta (kanske talar jag enbart utifrån egen horisont), men min känsla är att många svenskar lever ett alltmer kärleksfattigt liv.
Kanske har detta något att göra med att allt färre tror på en "högre makt". Kanske var det trots allt inte så lyckat att lämna gud i sticket. Jag vet inte, jag är agnostiker, men jag söker någon slags andlighet och... kärleken.
Jag kom kanske lite "off topic" nu. I så fall ber jag om överseende.

Firefork - Ej medlem längre2008-06-07 21:47
Antal inlägg: 468

caandy 2008-06-07 20:44

"Firefork: Men om man är patriot hyser man väl bara kärlek till det egna fosterlandet; man måste inte nödvändigtvis anse sitt land vara bättre än övriga länder? ..."

Det är nog sant. Ordet "patriot" har dock en lite negativ klang i mina öron. Kanske får jag omvärdera ordets valör.

helejnaa2008-06-07 22:01
Antal inlägg: 89

Firefork: Jag håller med om även detta, men det är svårare att veta vad som är lösningen. Det verkar ju vara nån typ av livets ironi, att ju bättre man har det materiellt och ju större förutsättningar man har att ägna sig åt det som ska göra en lycklig, desto svårare blir det att faktiskt finna lycka. Nån sa någon gång till mig när vi pratade om Sveriges klimat och hur det påverkar oss att svenskarna är så organiserade och välplanerade på grund av klimatet; det var ju faktiskt våra extremt förutseende förfäder som lyckades lägga undan tillräckligt mycket mat för vintertiden och kunde därigenom överleva. Survival of the fittest alltså, men idag känns det som att detta förutseende och planerande sätter käppar i hjulet för oss. Det är väl ungefär samma sak som att idag utbilda sig, skaffa ett bra jobb, köpa bostadsrätt och leva "lyckat". Man tror att lyckan ska komma på köpet. Sen när den inte gör det fyller man känslomässiga hål med prylar, kläder och mat. Och när den fortfarande inte gör det får man förlita sig på dejtingsajter och idiotsäkra recept på ett bättre liv i kvällstidningarnas bilagor.

Detta är ju enorma perspektiv och jag spekulerar endast. Men jag tror att det ligger nåt i det.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?