Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 493 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-12 17:55 | |
![]() | noops, jag har dyslexi så jag håller låg profil. jag kan stava men det tar lite längre tid att kolla att det verkligen är rätt. den tiden lägger jag bara ner professionellt. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2010-01-12 18:01 | |
![]() | Det är ytterligare en anledning till att inte rätta folk ramsay. Har man dyslexi och ständigt skulle bli rättad för man vill prata i skrift så kan man lätt dra sig för det. Det skulle vara synd anser jag. Det är stor skillnad på om man frågar hur vissa ord stavas eller ber om hjälp. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-12 18:06 | |
![]() | "Det är ytterligare en anledning till att inte rätta folk ramsay. Har man dyslexi och ständigt skulle bli rättad för man vill prata i skrift så kan man lätt dra sig för det. Det skulle vara synd anser jag." Ja, så sant. | |
| lovemercury | 2010-01-12 18:12 | |
![]() | Rättar sällan, man är en besserwisssser i så fall. Och såna är inte kul | |
| Minta | 2010-01-12 18:24 | |
![]() | Jag blev glad när någon påpekade för mig att det inte heter auberginer när jag menade aboriginer. | |
| kandu | 2010-01-12 18:27 | |
![]() | Jag är fasligt intresserad av hur människor bemöter människor. Det är därför jag undrar om ni, när ni träffar på någon med brytning, rättar deras språk trots att ni förstår vad som sägs? | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2010-01-12 18:33 | |
![]() | Det du nämner Minta är ändå lite skillnad och det har jag större förståelse för. Där är det inte ett stavfel bara utan helt fel ord som man skulle förstå att du missuppfattat eftersom det troligtvis inte skulle stämma in med det du pratar om. Det är ju stor skillnad på en grönsak och en ursprungsbefolkning. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-12 18:50 | |
![]() | jag kände mig tvungen att rätta min mor när hon upprepade gånger i en diskussion sa "minariteter" istället för minareter. hon hade nog blandat ihop det med minoriteter. hon är inte förtjust i positiv särbehandling av de senare, och inte heller i tanken om att minareter skulle få finnas i sverige. | |
| Minta | 2010-01-12 18:52 | |
![]() | Jag har ödmjukt påpekat ett ord som en person som i övrigt skriver bra men stavat fel flera gånger. I all välmening. Jag skulle inte rätta en person med brytning (vad är brytning, uttalsbrytning?), om inte personen ber mig om det, det händer ibland. | |
| Minta | 2010-01-12 18:54 | |
![]() | Alltså, uttalsbrytning är känsligare än att en person använder fel ord, tror jag. | |
| Andréus - Ej medlem längre | 2010-01-12 19:00 | |
![]() | Just särskrivning svider i ögonen... Men jag rättar aldrig. Det är min tolerans det är fel på. Inte den som särskriver. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2010-01-12 19:01 | |
![]() | Sen handlar det ju lite om vilken relation man har med personen i övrigt. Jag har en kompis som kommer från Finland och hon kan vända på orden så de blir helt fel ibland. Oftast kommer hon på sig själv men ibland så rättar jag henne. Men vi skrattar oftast åt det eftersom det låter så kul:-) | |
| Minta | 2010-01-12 19:06 | |
![]() | Ja, nära kompisar borde kunna säga det. Det är ju som att upplysa en kompis om att h*n har mat i mungipan eller ögonskugga på kinden. | |
| mrperfect | 2010-01-12 19:08 | |
![]() | En del tar illa upp då jag blottar mina messerschmitt-tendenser. så icke jag då andra gör det | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-12 19:09 | |
![]() | Andréus: Sympatisk inställning. Så ser jag det också. Det är en karaktärssvaghet hos mig om jag inte kan låta bli att visa frustration över en sån skitsak. | |
| Satyra | 2010-01-12 19:24 | |
![]() | Miss Yoco - hahaha, ja ibland är det rent lustigt hur sammanträffande det kan bli här i världen. ;-) kandu - nej jag rättar inte brytningar. Har ju dessutom själv haft finlandssvensk bryting som liten. Rättar förövrigt normal inte folk jag inte känner heller/överhuvudtaget, det är familj/vänner som mest blir drabbade av min språkpetighet. Pluggade på KomVux under 90-talet och där hamnade jag i lite dispyter med lärarna om språket. (Ämnena var Svensk litteratur/Litteraturhist oria.) Ena läraren hävdade i sten att en meningsbyggnad jag hade gjort var fel. Han fick hela klassen med sig i det, men eftersom jag inte gav mig så gick han till slut och ringde någon ord/meningsvetare på Svenska Akademien - vilken gav mig rätt, hahaha. Det var en rätt härlig känsla när han skamset kom tillbaka till klassrummet och meddelade det. ;-) Ett annat "kul" exempel från den tiden var en lärare som ständigt påpekade för mig att jag hade för långa meningar i mitt skrivande, (vi skrev noveller för henne, bland annat) och hur samma lärare fick bita sig i tungan när jag visade henne meningar skrivna av Strindberg (hon var ett stort fan av honom), meningar som kunde uppta en hel boksida - utan en endaste punkt. Det är skillnad på folk och folk, tydligen ... Jadå, jag VET att jag skriver långt som fan, de som inte orkar med det får helt enkelt hoppa över mina inlägga bara, så blir det inte så störande. ;-) Hoppas jag. | |
| ANDERStG | 2010-01-12 19:33 | |
![]() | "Brukar du rätta folk när de stavar fel eller när det uttalar nåt fel?" när DE uttalar nåt fel Synd att han/hon försvunnit. (I exil blir vi alla manliga.) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-01-12 19:40 | |
![]() | Anders, återkom när du citerar Strindberg korrekt. ;) | |
| Sangria | 2010-01-12 19:47 | |
![]() | Det roligaste jag vet är att läsa tex veckobrev från lärare(jobbar på skola) protokoll från div möten och framförallt mail med tex info eller liknande från rektorn. Dom är hopplöst usla på att uttrycka sig korrekt både vad gäller ordval, stavning och grammatik. Jätteroligt och väldigt typiskt. | |
| mrperfect | 2010-01-12 19:58 | |
![]() | Det är viktigt hur man trycker ut sig. | |