Spelrum
Giraffen19
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 957

Forumkategorier

Användare Inlägg  
snorklan2008-03-25 11:09
Antal inlägg: 1686

Visst, jag hade väl inte behövt låta så kinkig som jag gjorde. Men att det finns fler trådar som rör samma sak är rätt irrelevant.

Mitt "problem" är väl att folk hänger upp sig på en sån simpel sak.. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det upp till var och en att hälsa och tacka eller inte (jag är dock en sån som alltid hälsar och tackar).

Jag är lite nyfiken på hur folk hanterar denna "problematik" i sitt vardagsliv.. Om du hälsar på nån på stan som inte hälsar tillbaka, springer du då efter personen i fråga och ifrågasätter varför de inte hälsade på dig? Jag antar att du inte gör det.. Så varför ifrågasätta det här?

Ha en strålande dag!

/Sabina

y not2008-03-25 11:50
Antal inlägg: 9014

jag retar mig också på allt tjafs om man skall vara artig eller ej, och är ofta det men även inte och bryr mig inte värst vilket.
Men för många är denna fråg helt klart viktig och det försöker jag respektera. Det är därför jag blev så glad att diskussionen får leva.
För mig är det viktigaste att var och en får ge uttryck för sin åsikt utan att tystas direkt med allehanda slagträn.

Så i grunden håller jag med trådskaparen att bemötandet vi ger varandra är jätteviktigt.

-sia- - Ej medlem längre2008-03-25 11:57
Antal inlägg: 60

Jag bryr mig inte om folk inte säger tfgm, det är ju bara ett spel ju, så men jag brukar iaf säga tfgm eller nåt sånt men annars bryr jag mig inte alls om det, finns värre saker man borde vara orolig över, tfgm är inte särskilt viktigt men kanske för er så, för mig kvittar..=)
jo men märkt iaf att flesta som förlorar säger inte tfgm men det KVITTAR, sitter inte här å gråter för det:D

-sia- - Ej medlem längre2008-03-25 11:58
Antal inlägg: 60

Det är annat sak om man möter i irl men här är ju bara ett spel, så hej duger bra, --=)

Miss_jk2008-03-25 12:06
Antal inlägg: 8941

y not, jag tror att många bara blir lite less på att det skapas tråd efter tråd efter tråd i detta ämne, som ändå inte går att göra ett skit åt. Jag bryr mig inte det minsta lilla om man tackar eller inte, medan vissa andra tycker att det är förskräckligt. Så, vad ska vi göra åt saken? Diskutera och starta nya trådar i all oändlighet hjälper tyvärr inte.

dcastor2008-03-26 21:37
Antal inlägg: 164

Jag tror faktiskt att det "hjälper" (citattecknen eftersom jag inte ser det som något problem egentligen). Jag har själv efter att ha läst liknande diskussioner i olika sammanhang blivit en aning nogrannare i att alltid tacka eftersom det uppenbarligen finns de som reagerar om jag låter bli.

Sedan har jag en annan uppfattning än vad ett par här ovan gett uttryck för om vad som kännetecknar en god match. För mig är taktik och snålt spelande en viktig av spelet, och en match är ofta god om båda spelarna i ungefär lika hög grad förmår utnyttja de taktiska finesserna till sin fördel. Men som jag tidigare skrivit väljer jag helst att göra den bedömningen i samband med tacket.

Några förkortningar uttydda (så som jag läser dem) för den som var osäker:
TFGM = Tack för god match
TFM = Tack för matchen
TT = Tack, tack
GTV = Grattis till vinsten
GG = Good game (inlånat från något annat språk)

milla392008-03-26 21:47
Antal inlägg: 211

Lite allmänt hyffs dör absolut ingen av,men det är nåt man får lära sig sen barnsben om man haft den turen.. Håller med vissa talare, det tar bara 4 sec å så mkt hinner man väl ändå bjuda på sig själv av??

Candee2008-03-26 22:06
Antal inlägg: 1256

Allmänt hyfs uppskattas men man kan inte kräva det genom utskällningar här i forum. Jag kan hålla med om att det alltid är trevligare när någon tackar även när man går, men jag vet att man inte kan ändra på det genom att, enligt mig, diskutera sönder ämnet. Det blir lätt att man tas som en moralist och i det långa loppet så gör det saken värre.
Uppskatta istället de som tackar och lämna de "otacksamma" därhän.

Personligen får jag mer utav det..att vara trevlig mot de trevliga och helt likgiltig mot de mindre trevliga.

sejmårr2008-03-26 22:10
Antal inlägg: 843

Det var jag som började tråden. Har fattat- långsamt- att denna fråga avhandladts i oändlighet tidigare. Men jag tycker som många tidigare i denna tråd sagt - om det inte är något att "tjata" om; gör inte det då!
Många har visat sympati med mig och min åsikt och jag vill skicka tusen kramar och en och annan puss till er! Vi som vill vara vänliga får fortsätta att vara det, och hoppas på att träffa på varandra då och då. Jag vet iallafal vilka jag tänker undvika att spela emot från och med nu...

zekevarg2008-03-26 22:45
Antal inlägg: 7

ORKA bry sig om 4 futtiga bokstäver.

matss - Ej medlem längre2008-03-27 09:24
Antal inlägg: 217

I 9 fall av 10 så har de som struntar i att tacka förlorat. Så jag har inga problem med det, utan blir bara lite skadeglad istället =)

sejmårr2008-03-27 09:46

Du Zeke. ORKA bry sig om någon som bryr sig om fyra små bokstäver.

Nemi2008-03-27 10:10
Antal inlägg: 5952

Detta är ett ämne som ständigt återkommer och det är inte alltid lätt för nya användare att hitta rätt i forumet direkt. För oss som är bofasta i forumet sedan dess gryning kan det kännas en aningen som i filmen "Måndag hela veckan" då saker upprepas om och om igen.
Dock kan vi inte gnälla och bli griniga på alla nytillkomna och säga att det inte får pratas om för det har det redan gjorts men vi kan däremot vänligt påpeka detta och gärna guida de nytillkomna till en lämplig tråd angående den aktuella frågeställningen.
Jag är ofta rätt snabb att "omdirigera" nya trådar med gamla frågor till en gammal tråd eftersom jag gillar ordning och reda och vill undvika att det blir alltför mkt "onödiga" trådar som tar plats men av någon anledning lät jag denna vara för att se om det kanske kunde utvecklas någon ny vinkel i diskussionen men jag verkar ha haft fel ;)
Detta ämne är en evighetsdiskussion, det kommer aldrig finnas något definitivt "rätt" eller "fel" som alla kan hålla med om så försök att acceptera det och försök låta bli att diskutera att det är meningslöst och tjatigt att prata om det om det känns onödigt att prata om det samt försök låta bli att bli upprörda och aggressiva om någon annan tycker något helt motsatt :)

/Nemi

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-03-27 10:12
Antal inlägg: 1161

Lite hyfs tycker jag man ska visa. Det finns nåt som kallas nätetikett men det verkar många ha missat.
Det är faktiskt en människa på andra sidan som man spelar mot.
Skulle du bete dig lika IRL med börja en match utan att säga ett litet "hej" o sen avsluta med att bara stänga din spelruta.
Jag tillhör dem som var med tidigt när internet kom. Innan internet höll jag mig till på olika BBS:er.
Det är mycket trevligare att spela när man hälsar med ett hej och avsluta med TFGM.

-Sunshine-2008-03-27 13:58
Antal inlägg: 3

Håller med matss: man blir skadeglad när ngn förlorar och sticker utan att tacka...hehe. `skadeglädjen är den enda sanna glädjen´. Rätt så roligt faktiskt...gillar däremot inte de som låter surheten gå ut över mig; tackade för matchen och fick till svar `skulle inte tro det´och sedan försvann personen. Då försvann skadeglädjen:-)

le-lou2008-03-27 14:47
Antal inlägg: 17500

jag skriver jämt tfm även fast jag inte menar det. skulle vara fint med en knapp man kan trycka på (inprogrammerad klart).
Egentligen..vad tackar man för? Att den andra också ville spela?

:)

blackrat2008-03-27 15:31
Antal inlägg: 919

Äsch det bästa vore ju om spelklienten automatiskt genererar ex vis "tfm", "tfgm", "gtv", "tt" eller "flytnisse" (vilket det blir skulle kunna vara avhängigt av vinst/förlust, fördelningen av blanka, poäng under slutspelet etc.) och petar in det i chatten vid avslutat spel...

snorklan2008-03-27 16:36
Antal inlägg: 1686

hear hear blackrat!
tänk va alla skulle vara nöjda och glada då =)

Pintorp - Ej medlem längre2008-03-27 17:44
Antal inlägg: 81

Jag tycker det är trevligare om någon skriver ett välmenat "FU" när matchen är slut. Då känns det mycket bättre. "Boeg" kan i vissa fall verka som substitut.

sejmårr2008-04-04 22:48

Jag startade denna uttjatade tråd, utan att vara medveten om hur många ggr den avhandlats. Ej eller anade jag att en uttjatad tråd kunde vara så het. Jag har läst massor av inlägg som avhandlar positivt bemötande, och visst är det känsligt för många. Jag anser att jag bara "hintade" min åsikt. Jag ville bara förmedla vad jag kände inför att bli nonchalerad. Många håller med mig, men de som är mest aggressiva är de som har motsatt åsikt. De vill att jag ska "skaffa ett liv", "orka", "äta bajs" och en massa andra konstruktiva idéer.

Jag kommer inte att äta bajs eller skaffa ett ytt liv, men jag tänker fortsätta att behandla folk som jag själv vill bli behandlad och jag tänker njuta av de som jag träffar på beta som vill behandla mig på ett bar sätt. PUSS!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?