Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 20 103 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lurse | 2008-03-27 07:46 | |
![]() | Nu finns det kanske viktigare saker än dessa, men visst retar man sig på proffs som borde veta t ex att: - det heter "fylld till brädden - inte bredden" - använda "vare sig" rätt - uttrycket ersätter inte "varken" - undvika dubbla supinum - inte säga "egengtligen" och "ordengtligt" - skilja på "före" och "innan" - före följs av substantiv (är en preposition) medan innan följs av en sats innehållande verb. EX: Före framkomsten till kiosken.../ Innan han kom fram till kiosken... Du kwelly - grundämnen är t ex väte, helium, argon, krypton osv. Svenska är inget grundämne, men viktigt ändå, förstås. Och Pottränad - även i Norrlands kustland blir läcker läker. | |
| gunnar_1234 | 2008-03-27 08:02 | |
![]() | Jag har bott i Skåne några år. Många använder ordet byta felaktigt. Exempelvis; jag bytade mina nyinköpta skor idag. | |
| Miss_jk | 2008-03-27 08:20 | |
![]() | "Särskilt för dem som vill läsa vidare och inte ens kan hantera kurslitteraturen" Detta är väl ändå rätt? De kan översättas med Vi, och Dem med Oss. "Särskilt för vi som vill läsa vidare..." eller "Särskilt för oss som vill läsa vidare..." | |
| lurse | 2008-03-27 08:49 | |
![]() | rätt Miss_jk | |
| Marie08 | 2008-03-27 09:27 | |
![]() | "De kan översättas med Vi, och Dem med Oss." är en förenklad regel som funkar för det mesta, men inte tillsammans med 'som' när 'de' är subjekt... Vem vill läsa vidare? Svar = Subjekt= De | |
| Marie08 | 2008-03-27 09:28 | |
![]() | Men det är svårt att lära gamla hundar att sitta...så jag förväntar mig inte att 'lurse' ska ta in denna undantagsregel bara 'sådär':) | |
| grethel | 2008-03-27 10:25 | |
![]() | Jag har passerat 60 och har följaktligen gått i den gamla föraktade enhetsskolan. Jag minns hur vi tragglade böjning och (rätt)stavning för att inte tala om välskrivning, vissa årskurser 5 lektioner/vecka. Så kul var det väl inte alla gånger men det sitter kvar i hjärnan. Poängen med att kunna uttrycka sej korrekt i skrift är att det blir mer lättläst, inga missförstånd eller syftningsfel. Tror också att man blir tagen mer på allvar vid arbetsansökan t.ex. Sedan bör man inte gå till överdrift så man blir någon sorts "ordterrorist", men jag måste medge att när någon säger "orginasation" krullar sej nackhåret, detta hör man dagligen även från offentligt håll... | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-03-27 16:03 | |
![]() | slemmie. Då gillar du inte mina inlägg då?? ;-) Jag är bra på ... men det är mest för att jag tycker det blir så svårt att läsa om man grötar ihop all text. Detta för att jag själv knappt orkar läsa en test som är kompakt. /En till som läker och inte läcker (läcker - är inte det en kille med rutor på magen?) | |
| spider_f | 2008-03-27 16:31 | |
![]() | jag undrar en sak: heter det interjuv?? det kan vara lite svårt att urskilja, men det låter som att nästan alla uttalar det så. | |
| TheSuperbug | 2008-03-27 23:31 | |
![]() | Marie08, Haha! Du har så rätt! Jag använde en preposition felaktigt... Jag ber om ursäkt för detta. Som jag sa tidigare i tråden så är jag knappast perfekt i mitt språk jag heller, och gör många misstag. Just prepositioner är min svaga punkt, i samtliga språk, men jag får helt enkelt se till att träna mer på det så kanske jag blir bättre till slut. :) spider_f, Interjuv är ytterligare ett irritationsobjekt som står högt upp på min lista. Särskilt när människor som man tycker borde uttrycka sig korrekt använder det, t.ex. journalister. | |
| kmelly | 2008-03-28 16:52 | |
![]() | lurse Jag tror att Du inser att jag refererade till de tre ämnen (svenska, engelska och mattematik) man inom skolväsendet (inom grundskolan) betecknar som "de tre grundämnena". Förvånad över att inte någon annan reagerat på detta. Det faktum att jag gick i grundskolan så senast som för sju år sedan gör att jag är relativt säker på min sak. Tänkas kan, att de hette annorlunda förr i tiden. | |
| kmelly | 2008-03-28 16:52 | |
![]() | "så sent som", menade jag naturligtvis (så jag slipper inlägg om detta, tack) | |
| kmelly | 2008-03-28 17:00 | |
![]() | p.s ja, jag vet att det heter "matematik"... ingen behöver påpeka mitt svaga läshuvud ytterligare | |
| kmelly | 2008-03-28 17:00 | |
![]() | :) | |
| vindsus86 | 2008-03-28 20:59 | |
![]() | kom du plötsligt till den insikten åtta minuter senare att "hoppsan, jag skrev nog in ett t för mycket i matematik"? :D jag stör mig på folk som skriver sej, dej, mej... jag tycker inte att det är korrekt svenska. var det verkligen det ni lärde er i skolan, grethel? I så fall gillar inte jag din skola. | |
| OdisLiljan | 2008-03-28 21:02 | |
![]() | hmmm... pappa säger "låtte" istället för lät... "Åh vad det låtte fult" Huananna då! | |
| vindsus86 | 2008-03-28 21:05 | |
![]() | jag träffade någon äldre före detta bonde eller vad han nu skulle föreställa som sade "som sacka" när han menade "som sagt" (tror jag). undra var han hade fått det från. | |
| bove | 2008-03-28 22:13 | |
![]() | baugette | |
| TheSuperbug | 2008-03-28 22:59 | |
![]() | kmelly, Det heter väl kärnämnen? Det har då jag alltid fått lära mig, och jag gick ur grundskolan för 5 år sedan... Grundämnen har för mig alltid handlat om periodiska systemet... | |
| Maybach | 2008-03-28 23:23 | |
![]() | Jag irriterar mig på folk som envisas med att använda mellanrum mellan ord och punkt. Ex: "Vad tycker du ?" | |