Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade41
Mobilspel
Pågående20 061

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ordgrävaren - Ej medlem längre2008-03-29 00:41
Antal inlägg: 1718

tuta, "ja men herre gud. risken för pedofiler finns så fort man kliver ut genom dörren" <- Påminn mig att aldrig flytta dit där du bor, det låter livsfarligt

tuta2008-03-29 00:49
Antal inlägg: 770

ordgrävaren, den risken finns nog lika mkt där du bor som där ja bor.

o regina. okej de finns väl extremfall av mammor som inte kan vara ifrån sina barn. nu e de ju inte så ja anser att våran situation e. utan att dom ringer en gång om dagen/kvällen o säger gonatt o berättar de roliga eller tråkiga som hänt under dagen. de har inte skadat dom eller gjort dom oroliga utan de har fått dom att vilja gå till sin pappa utan en timmes gråt varje vecka för dom vet att dom KAN få tag i mej vid behov.

ordgrävaren - Ej medlem längre2008-03-29 00:50

tuta, om jag var så paranoid skulle jag nog köpa stridvagn och tårgas till mina barn, inte mobiltelefon.

Stormfrun2008-03-29 00:54
Antal inlägg: 244

Nej för jösse namn ingen mobil till en 8-åring!!!!! Dom förstår inte sitt eger bästa.

tuta2008-03-29 00:56

nu var de ju inte de ja menade med mitt inlägg.
utan att risken att man möter på en pedofil ute i samhället e större än att min son som just lärt sej ringa ska fota sej naken, tappa bort sin mobil o att den ska hamna i en pedofils händer.

regina_12008-03-29 01:02
Antal inlägg: 35

egentligen skulle jag väl börja en ny tråd om nåt som retat mig länge, men inte idag....

tuta..jag är bara allmänt nyfiken nu. Är deras pappa dum? Ringer dom till pappa varje kväll när de är hos dig för att berätta och säga gonatt?
Bara nyfiken som sagt :-)

mjf2008-03-29 01:03
Antal inlägg: 1094

Jaha, regina_1: beror det dåliga måendet hos barnet på 1. mobilen eller 2. den förälder som inte kan låta ungen vara ifred? Oavsett om hon hade haft en mobil eller ej hade barnets känsla varit detsamma - om än inte lika direkt och påtagligt - "min mamma fixar inte att jag är här och har det bra". Är det verkligen ett argument för eller emot obil telefoner. Är det faktiskt inte så att med mobil, msn osv är vi alla, barn som föräldrar, mer mottagliga - på GOTT och på ONT?

tuta2008-03-29 01:05

regina, mejl =)

regina_12008-03-29 01:11
Antal inlägg: 35

oj, mjf, jag är nog lite för trött för att ta in allt det där just nu:-) ursäkta, men nja...jag lägger inte allt på mobiltelefon, jag tycker det är tråkigt att barnen överlag är så teknikskadade tidigt i livet, jag gjorde många fel med mina egna just med den saken( man borde visat dom lite mer barkbåtsbyggen tror jag :-/ ) , Nintendo började det väl med, MEN man tyckte ju själv att det var sååå spännande när det kom så ja va säger man , dom gör ju inte som vi säger dom gör som vi gör :-/ eehh, i det där fallet med exet och barnen så måste jag tyvärr säga att mamman inte är riktigt frisk och belastar barnen så , ja, hennes fel självklart. Men det var inte lätt att försöka få bra kontakt och bygga upp barnet/n ena veckan för att det skulle raseras under tiden och nästa vecka utan mobilen eller ett mer normalt förhållningssätt till mobilen hade varit önskvärt, vi hade faktiskt fast telefon och de var inte förbjudna att ringa från den , men som sagt , mamman ville ju hela tiden ha kontakt i just detta fallet.

mjf2008-03-29 01:23
Antal inlägg: 1094

Ja, förlåt. Jag vet att jag är präktig och visst hade barkbåtar och kottar som husdjur varit idealiskt. Det var bara det här med att hur vi användewr teknik har ju i vårt omföme i övrigt att göra. En invaderande mamma rår man inte på vare sig med eller utan mobiltelefon. Det måste till andra strategier - typ ring bara kl då och då den och den dagen. Barnets behov styr. Jag är lyckligt lottad med min förstfödde - han använde mobilen till det vi är överens om. Nr 2 är jag mer osäker på, även om han bara är snart 3.

ordgrävaren - Ej medlem längre2008-03-29 01:27

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan ha så mycket att göra att man måste ha telefonkontakt med sin åttaåring. När knodden är i den åldern vet man väl var han håller hus? Har man ett så stressigt liv skaffar man väl akvarium, inte familj? Missar jag nåt här?

TheSuperbug2008-03-29 01:33
Antal inlägg: 97

Jag skulle inte ge min dotter en mobiltelefon i den åldern. Själv klarade jag mig alldeles utmärkt utan mobiltelefon tills jag var 14-15, och jag har nog behövt den för viktiga samtal (dit räknar jag även samtal om att man låst sig ute och liknande, som egentligen inte är "akut", utan egentligen en bekvämlighetsfråga) till mina föräldrar kanske... 10-20 gånger sedan dess... Jag vet inte exakt, såklart, men det är en liten uppskattning.
När jag fick min telefon var det bara en statussymbol, som inte funkade så bra, eftersom jag hade en fruktansvärt gammal telefon som knappast var häftig att visa upp för kompisarna. Det kanske är det som är lösningen, förresten? Ge henne en gammal telefon som hon inte kommer vilja visa för någon. Då kommer hon verkligen bara att använda den om det är väldigt viktigt :P

holly812008-03-29 02:20
Antal inlägg: 114

vilket jävla tjafs.. låt var och en göra vad dom vill varför ska andra lägga sig i ???

Sara0162008-03-29 02:53
Antal inlägg: 238

Min son är tio år, inne på sin andra mobil,fast mer av anledningen till att han alltid kan få tag i mig..Då han innan han fick mobilen alltid var rädd för att något skulle ha hänt mig osv.. precis som Tuta så har vi haft det lite struligt med hans far..

Fungerar jättebra.. och faktiskt så kollar jag hans mobil på kvällarna, sms, vem som ringt osv..

ordgrävaren - Ej medlem längre2008-03-29 07:30

urbanlegends.about.c...ph ones.htm
Apropå strålningsrisken :)

fransåsa2008-03-29 10:07
Antal inlägg: 30

Trevligt att så många är för att sätta gränser och inte falla undan för barnens tjat. Jag tror att det beror på barnet och omständigheter om det är lyckat eller inte med mobil. För oss föll det bra ut. Vi ger ingen veckopeng. Våra barn jobbar loss sina pengar med att skotta snö, bära ved, städa, ränsa ogräs osv. Dottern betalar räkningen med egna pengar. Därför använder hon den inte i onödan och räkningarna är minimala. Det har funnits gånger då den varit bra, ex. när hon lekt med kompisar i skogen och inte vågat gå hem för att det blivit mörkt. Självklart skulle hon ha klarat sej utan, men hon skulle ha varit mera rädd.... Mobiltelefoner kan underlätta livet i en familj, om det fungerar som det ska och det kan ge mera frihet om man som vi bor på ett ställe där barn kan ha rörelsefrihet utan att det medför så stora risker. Summa summarum tror jag att det är svårt att börja komma och ha åsikter om hur andra familjer ska göra.

dotter2008-03-29 14:56
Antal inlägg: 131

Tack för alla som har skrivit....jag har iallafall insett att min dotter får vänta ett eller två år....Kramis!!!

barbi2008-03-29 14:57
Antal inlägg: 1924

heja dotter:=))) bra beslut!

klobba2 - Ej medlem längre2008-03-31 00:15
Antal inlägg: 2332

Telefon kan alla skaffa vid 18 års ålder.......
inte förr

illiterate - Ej medlem längre2008-03-31 00:29
Antal inlägg: 6521

www.independent.co.u...vi ew=print

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?