Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade47
Mobilspel
Pågående20 228

Forumkategorier

Användare Inlägg  
matss - Ej medlem längre2008-04-02 14:14
Antal inlägg: 217

Jag vet några som fuskar här - alternativt har fuskat, ett par konton är numera borta - men det handlar alltsomoftast om spelare som inte spelar speciellt mycket. Och i de flesta fallen som jag känner till så är det killar under 20 år (bl a ett par av sonens kompisar som har FILIP). Men jag fäster mig inte speciellt mycket vid det, utan är bara lite vaken på det till nästa gång jag ser dem. Faktum är att jag nästan blir mer förbannad på spelare som startar slumpade spel, för att sedan dra sig ur innan spelet startar för att de inte får börja med ett gynnsamt läge.

Annars kan jag bara konstatera när jag ser till mig själv att ibland när jag spelar och är inne i nån slags "stim" så ser jag helt "omöjliga" ord (främst rullningar), medan andra dagar klarar jag inte av att hitta något ens med typ [SIDARE+blank]. Så då måste ju även andra få "Lidnerska knäppar" mellan varven (även om jag ff är förbannad på Gunilla N som rullade 4 ggr mot mig på 6 drag ;) Men precis som någon skrivit här tidigare så blir jag mest misstänksam över konstiga ord som INTE är rullningar, för de borde man inte lägga lika mycket energi på att hitta annars.

Generellt tror jag en bra tumregel är att om motståndaren har spelat många matcher (t ex >1000) så fuskar han/hon inte. För i så fall kastar de inte bara bort sina liv på ett "nördspel", de lurar dessutom sig själva att de är bra på det ...

(Och det där med tiden att skriva in sina bokstäver .. det gör de fuskarna redan när de får de nya brickorna, dvs de behöver ju inte vänta tills motståndaren har lagt)

/Nörd-MatsS

david_i2008-04-02 14:15
Antal inlägg: 373

Herregud, man blir mörkrädd. Och då har inte ens ordgrävaren börjat skriva här ännu.

Cinematek - Ej medlem längre2008-04-02 14:16
Antal inlägg: 128

Det är värre med turspelare som David I än med fuskare ;)

vindsus862008-04-02 14:17
Antal inlägg: 3785

om någon vanligtvis spelare väldigt snabbt och sedan skall börja använda program och skriva in i program och personen inte är så bra spelare så den har svårt att hitta hakningar för den av programmet serverade rullen så jo då tar det ju längre tid än det skulle gjort för den spelaren annars.

Men det är många bra spelare, däribland cinematek och måns_e, som ibland spelar... "långsammare" men som öht inte fuskar.

det är inte alla som spelar jättesnabbt bara för att de är vana spelare som någon insinuerade här ovan.

många spelar i långsammare tempo för att kunna hitta olika rullar, för att kunna hitta bästa läge för sina rullar och liksom för att kunna tänka över sina drag.

äh. jag tappade bort vad jag försökte säga. ni har iaf fel om ni tror att man inte kan fuska i hets och fel om ni tror att folk som tar tid på sig och sedan dumpar konstiga ord fuskar.

däremot kan man ju som sagt bli misstänksam om någon spelare man sett förr som inte spelar så bra plötsligt spelar som någon av landets högst rankade.

david_i2008-04-02 14:17
Antal inlägg: 373

Fortfarande bitter sen Uppsala? :)

oceano - Ej medlem längre2008-04-02 14:17
Antal inlägg: 1563

Hahahaha, kul david_i
Allvarligt talat vad vore forumet utan vår lilla ordvrängare;-))

Cinematek - Ej medlem längre2008-04-02 14:17
Antal inlägg: 128

Ja :(

vindsus862008-04-02 14:21
Antal inlägg: 3785

sedan blir jag misstänksam då folk bara lägger ord liksom i en riktning hela tiden. inga parallella utan bara sånt som spretar ut överallt. komplicerade ord. då känns det som personen är för dålig för orden egentligen.

men! haha. det var någon kvinna för ett par månader sedan som anklagade mig för fusk.. i form av att jag på något sätt... raggat upp brickslumparen så att den gav mig alla bra brickor och gav henne skräpet. hon anklagade mig för det flera gånger. att jag på något sätt skulle manipulera. riktigt hur hon tänkte där vet jag inte, för om jag kunde gå in och välja brickor själv skulle jag väl inte välja att få sitta kvar med Z på slutet som jag fick göra i någon av våra matcher. men när det gäller såna anklagelser fattar jag öht inte hur folk tänker.

Goldena - Ej medlem längre2008-04-02 14:48
Antal inlägg: 39

Jag rullar mycket. Det är min stora glädje att hitta nya ord.

Ingen har lyckligtvis anklagat mig för fusk, men flertalet har blivit uppenbart sura när jag fått in flera rull. Många av mina motspelare har senare börjat se hur jag spelar och börjat tycka det är lika kul som jag.
Jag är riktigt glad över att se vissa komma tillbaka gång på gång.
Att spreta ut ord är med mening, så man har någon av dessa bokstäver att använda sig av. Det är lättare att hitta rull på 8 bokstäver än 7.
Om man spelar för poäng kan jag se vitsen med att lägga bokstäverna längs utmed. Om man vill rulla, som jag, så är längre ord bättre.
Att det tar en viss tid är rätt självklart. Därför spelar jag på Normalnivå. Alla ord kommer inte direkt och man måste sitta och pussla som besatt ibland.

Att ha ett öga för anagram är nog i mitt fall något medfött.
Har alltid hittat ord lätt. Dessutom bör man nog gilla lite underliga ord och lagra dessa i bakhuvudet. Men det börjar bli tufft nu.
Har bara 50 nya unika rullningar kvar till 1000.
Sen ska jag ta ledigt från Betapet ett tag. =)

Q-tile - Ej medlem längre2008-04-02 15:47
Antal inlägg: 1319

Personlig teori:

Goldena, när du väl kommit till 1000, kommer det förmodligen kännas som att nästa "tusing" inte borde ta lika lång tid som den första. Du kommer också kunna se och dokumentera hur lång tid det tar att uppnå dessa 2000 unika rullningar. Jag tror detta kommer göra att du fortsätter spela. Sedan har spelar det säkert in att det är lite roligt också. ;-)

impala-582008-04-02 15:56
Antal inlägg: 535

Klart det finns fuskare här precis som i alla andra spel men här finns även otroligt duktiga spelare som inte fuskar och jag tycker inte om att förlora mot nån av dom men när man spelar mot någon som man är nästan säker på fuskar så blir man skogstokig.

impala-582008-04-02 16:00
Antal inlägg: 535

Och det finns dom som faktiskt pluggar SAOL.
D e seriösa killar o tjejer det :).
Vissa skriver upp märkliga ord som dom får mot sej som dom sedan själv har nytta av.
Zest som jag och många med mej använder flitigt har jag ingen aaaaning om vad det betyder(jag äger ingen ordlista) och jag skiter i betydelsen oxå bara jag får massa poäng

E Solu - Ej medlem längre2008-04-02 16:07
Antal inlägg: 4715

Jag har skapat program för att kunna analysera ord lättare, vilket ger mig vissa fördelar i jämförelse med personer som inte t ex känner till alla hakningar man kan göra med C. Detta upplever förmodligen en del som fusk, men det är fullt tillåtet.

Q-tile - Ej medlem längre2008-04-02 16:12
Antal inlägg: 1319

Jag liksom Goldena gillar att rulla, och gör det ofta på bekostnad av poäng, i vissa fall matchvinst. (För att tygla min besvikelse och dumdristighet lite väljer jag att göra det under orankade turneringar som hålls här.) Eftersom man om man vill rulla, och göra det ofta, och det vill man om man vill rulla, så vill det till att man lär sig ord därefter. Jag försöker åstadkomma det genom att anteckna ord jag ser andra rulla som innehåller både vanliga och ovanliga bokstäver, plugga allehanda listor och slå lite i SAOL emellanåt. (Jag gör det istället för att spela tokmycket här.) Det finns säkert de som tycker det är överkurs, men det har gett resultat åtminstone.
Jag har sett och slagit upp och lärt mig innebörden (Nåja, jag vet i många fall inte mer än ungefär vad de betyder och i vilket sammanhang de används.) massor av mer eller mindre konstiga ord som jag aldrig skulle kommit i kontakt med eller börjat använda annars. Ofta är det de lite roligare och konstiga orden som fastnar också. Det blir lätt lite av ett mål att rulla dem.

murkelsoppa - Ej medlem längre2008-04-02 16:12
Antal inlägg: 19

Kan bli så trött på människor i denna tråd som hävdar att man är jobbig (nördig) för att man reagerar på fusk! Att det bara är ett spel, att det inte har ngn betydelse med rating osv. Men för helsike tillåt fusk då. Lägg upp fuskprogrammen som länkar på sajten. Det är ju bara ett spel!
Jag kan i och för sig hålla med om att rådande ratingsystem är ganska ointressant och missvisande. 90 av topp 100 spelar bara hets( de som är mest framstående på IRL-tävlingar ligger väl sällan i topp!?, vilda västern råder och den som drar snabbast vinner duellen), slumpade blandas med standard, det går inte att veta hur många som fuskar osv.

bove2008-04-02 16:18
Antal inlägg: 1333

vindsus86 - Jag mötte en medelålders-äldre kvinna två gånger med ett par veckors mellanrum som anklagade mig för något liknande, bägge gångerna! Låter som att det kan vara samma...

bullfar2008-04-02 16:31
Antal inlägg: 17

Jag har inte rullat,å inte är jag intresserad av det.Jag vill ha snabba ryck,spelar bara hets.
Där finns det inte mycket tid över att fundera alltför mycket.
Visst,jag har rullat i hets under ett annat nick,men rullningen kom bara sådär,såg ordet å hade tillfälle att lägga det.

Hets är roligast i mitt tycke,snabbt å enkelt

Måns_E2008-04-02 17:41
Antal inlägg: 12038

murkelsoppa, du har fel. De flesta av de som är duktiga IRL ligger på 100-topp, men kanske inte på 10-topp som mest är slump/hets-spelare.

Jag spelar i princip bara standard snabb, någon enstaka gång spelar jag standard stress. Jag spelar inte så värst snabbt vare sig här eller IRL, och jag rullar mycket både IRL och här och lägger en del konstiga femmor, sexor, sjuor och åttor, OCH jag ligger på topp 100.

15-20 till duktiga IRL-spelare brukar ligga på topp 100 listan här, och många, om inte de flesta av dom brukar spela standard snabb eller standard stress.

Eftersom Scrabble är ett spel där det inte räcker med att kunna en massa konstiga ord så har jag svårt att tänka mig att det räcker att ha ett anagramprogram för att nå topp 100 på topplistan.

För övrigt så anser jag fortfarande att fusk inte spelar så värst stor roll, eftersom man spelar utifrån den rating man har, oavsett hur man har fått den.

Det enda man kan fråga sig är hur kul det är att ha en högre rating än vad man borde ha, men det är en moralisk fråga som jag egentligen tycker är upp till var och en.

fatherfigure2008-04-02 18:39
Antal inlägg: 16

Orkade bara läsa ett par-tre sidor i tråden... och funderar mest över er "smarta" som funderat ut kriterierna för HUR man kan veta att nån fuskar...
T EX skrev nån
"precis i början ..... två-tre rullar ... och sedan när han ledde stort så började han spela helt otroligt uselt. liksom ord som hej, vi, du, mu, land, rand... "
eller
att spelare som inte spelar hets eller stress borde va fuskare, för det är bara om man är snabb som man använder hjärnan...???

Jag kan bara säga jag såklart funderat nån gång över om/hur man skulle kunna fuska, men inte tycker det ens är värt att orka engagera mig at ta reda på hur.
Några korta kommentarer till ovanstånde bara:
* Jag spelar nästan alltid Normal för att jag tänker långsamt...
* Ibland får man kanonbrickor flera ggr på rad, då kan det va enkelt å lägga bra, även om jag aldrig rullat...
* Plötsligt kan telefonen ringa, nåt barn kommer hem, eller dylikt. Jag har ett annat liv också, även om det är kul att "sticka emellan" med en match. NÄR man blir störd spelar min inte direkt på topp. Alltså, det kan bli ett antal lägg med knas-dåliga ord...
* Och, som sagt, jag tar tid på mig. Om inte min motspelare också gör det, för då kan jag ju tänka under tiden ;-)

Just my two cents...
Keep on having FUN!

DaansMarie2008-04-02 20:52
Antal inlägg: 18

Het potatis... suck... varför uttala sig om saker man inte vet? Varför döma andra efter hur lång tid de tar på sig, vilka ord de lägger, hur långa de är, hur enkla/svåra de är och hur många gånger man rullar?

Så länge man inte vet säkert är det tragiskt att folk skall behöva beskylla andra för att spela oärligt. Varför inte bara acceptera att alla är olika? Ska det vara så svårt? Finns säkert en och annan som inte spelar rent och det är ju trist men jag vet i alla fall inte vem och när och tror inte att någon annan vet det heller.

Jag har också fått dumma kommentarer från motspelare när jag rullat flera gånger i ett spel. Dåliga förlorare eller något slags komplex tror jag ...

Simma lugnt ...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?