Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 19 215 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:11 | |
![]() | Jag stör mig minst lika mycket på räknefel som stavfel, de tre är så vitt jag kan se minst fem. | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:19 | |
![]() | Finns det olika sidor, y not? Grupperingar om man så vill kalla det. | |
Mårten | 2008-04-15 11:24 | |
![]() | >> "Varför samma personer som talar om för oss andra vad som är rätt och fel" När olika personer diskuterar något, till exempel i ett forum som detta, så framför de olika parterna vad de anser på ett sätt som gör att de framhåller det som om det vore "rätt", vilket i sin tur leder till att de som har avvikande åsikter framställs som "fel". Jag kan föreställa mig en seriös diskussion som har någon annan form. Helt triviala trådar av typen "jag tycker så här men ni får tycka vad ni vill" är ju inte diskussioner utan bara klotterplank. Även om det med få undantag inte finns något objektivt rätt och fel i några frågor alls (har inte sett några trådar om matematiska bevis än) så finns det alltid möjlighet till form-mässiga fel. Att omfatta helt oförenliga åsikter kan aldrig ses som rationellt. Att peka ut på vilket sätt en opponents åsikter är antingen omöjliga, eller åtminstone icke önskvärda med tanke på dess konsekvenser är ett av de mest grundläggande argumentatoriska verktygen. Att många inte kan skilja på utpekandet av formmässiga fel i någons argumentation och personangrepp ser jag som djupt tragiskt. Lyckligtvis finns det forum som inte har så många troll, och där man kan skriva vad som helst utan någon som helst analys, dessutom helt utan risk för språklig besserwissring (hur nu sådan kan vara negativ på en scrabble-site), så varför skriver vi inte där istället så slipper vi de elaka personerna som vill ha en vettig debatt på god svenska. www.lunarstorm.se | |
y not | 2008-04-15 11:30 | |
![]() | Solen_lyser, har du inte insett att du tillhör de tre som tycker rätt här i forumet till skillnad mot dem som har fel. Mårten "Jag kan föreställa mig en seriös diskussion som har någon annan form" Inte för att jag vill vara felsökare och påtala uppenbara inkonsekvenser i någon annans diskussion men skulle det inte bli mer logiskt med ett inte i meningen jag citerat? ;) Största problemet tycker jag också är ihopblandningen mellan sak och person. | |
mamman - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:30 | |
![]() | Problemet är väl egentligen inte alltid att vi inte tycker olika utan att det (oftast efter någon sida) kommer långa rader om "Du sa såhär i det inlägget.... blaha blaha blaha" Och då kan vet vara ett stavfel, ett missat ord eller att "trollet" VALT att missuppfatta för att kunna spinna vidare på det... Det har ju inte med ursprungsfrågan eller vad tråden handlar om alls.... | |
grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:31 | |
![]() | y not! /"*applåderar OJ* Solen_lyser, du är med all säkerhet en av dess tre vid det här laget. Vi är rätt så många nämligen som bytt sida. Oceano, kan du på ett tydligt sätt visa att antalet deltagare i diskussioner här, antalet ämnen och antalet inlägg minskat sen dessa tre tog över i forumet. Mvh Forumtroll"/ Jag hade lite långtråkigt och sysselsatte mig för skojs skull att "spana" i en tråd. Jag tyckte att tråden;"barn ska drogtestas" kunde vara lämplig då det skrivits ett stort antal inlägg i tråden. Och jag kan meddela dig att både du och ordvältaren ligger i lä ... ;) "barn ska drogtestas" antal inlägg tot: 699 st (när jag kollade ..) Av dessa har y not skrivit 65 st, ordvältaren 89 st, och sist men inte minst; Solen_lyser leder med den överlägsna summan av 136 st inlägg. *själv skrev jag 29 st inlägg i tråden, lika bra att säga det så behöver det inte "tjoas" om det sen .. ;)* Om någon är intresserad av resten av siffrorna y not efterlyser så får ni gärna räkna vidare, jag pallar inte/har ingen lust *det här räcker fint för mig ;)* | |
Mårten | 2008-04-15 11:32 | |
![]() | y_not, jag tar anstöt av ditt personangrepp på mig och jag kommer nu skriva 25st inlägg i a4-storlek för att reda ut situationen istället för att erkänna att jag missade ett "inte", hold on... | |
upa - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:33 | |
![]() | den som är utan skuld kastar första stenen. | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:33 | |
![]() | y not! Nej men vad är det du säger! Oj! Skriver menar jag! Ge mig rodret! Jag ror oss slutligen i land! | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:34 | |
![]() | Grönöga, Tack för informationen. Siffran säger en del, hur mycket jag är emot, om man låter siffran tala för sig. | |
grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:35 | |
![]() | Vassego ;) | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:36 | |
![]() | y not, "Största problemet tycker jag också är ihopblandningen mellan sak och person." •Vet du vilka de tre/fem/femtioåtta är? Beskrivningen av dem varierar så mycket att det verkar kunna vara vem som helst. Jag börjar misstänka att det rör sig om Ballerina, Minta och le-lou... men jag tror inte att det var ursprungstrion. | |
zimba - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:37 | |
![]() | Citerar den gode ondjäveln: "alla åsikter är lika värda här, även vissa jobbiga element som ska skärskåda, vända, vrida och raljera... personangrepp och diverse påhopp på stavning och användandet av utropstecken känns bara löjligt på ett lågstadieaktigt sätt, men olika åsikter är det som håller igång ett forum." Kan bara instämma i de orden du onde.. | |
tilduskan - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:44 | |
![]() | ehum jag är också emot och har skriviit några inlägg i den tråden. man behöver inte ha 126 inlägg för att visa det. Jag förstår precis hur irriterad man kan bli på andra troll.(vet jag är emmelanåt det själv). det är som om inlägg drunknar från enskilad personer ibland. MEN så länge de inte är elaka så måste man ju få skriva anser jag. . Om någon forumsvärd eller andra reagerar så tycker jag nog att man som troll kan ta åt sig lite grann ialla fall för ibland så blir det verkligen för mycket och andra måste också få komma till tals. Det 'r som jag ser det forumsvärdars roll att säga ifrån även till troll. även om trollet inte varit elakt. Om trollet sen inte kan ta det så är det trollets problem. | |
y not | 2008-04-15 11:44 | |
![]() | jo det är intressant statistik grönöga. Just sådant som jag satt och räknade i en annantråd en annan gång när ett påstående likanande oceanos kom upp. Men att vi tre som dödar alla diskussion (hur många vi nu är?) står för den stora mängden förvånar ju ingen. Men samtidigt så deltog 36 personer i de 300 första inläggen på amma tråd och det fortfarande upp nya deltagare så helt död är ju inte debatten. (sen hur många av dessa 36 som tillhör de tre som har rätt och dödar debatten med att tycka så räknade jag inte efter) Men nu skulle det behövas en jämförande seriös tråd frän ett par år tillbaka för att styrka oceanos påstående om hur dött det blivit här sen vi tre börjader delta Mvh Forumtroll | |
Dyslekso | 2008-04-15 11:47 | |
![]() | Det är ett exempel på omvänd härskarteknik att anklaga meningsmotståndaren för personangrepp när man själv saknar argument, anser jag. Så länge inläggen är roliga och/eller intressanta är de väl motiverade. När vart och vartannat inlägg från en person handlar om den egna personen och hennes upplevelser blir det dock rätt tjatigt och självupptaget. Men då låter man väl bara bli att läsa, antar jag. | |
Mårten | 2008-04-15 11:49 | |
![]() | En sak till som jag inte förstår är hur bara det faktum att det är relativt få som skriver inlägg, och att en del skriver många inlägg, är ett problem. Det är ju ändå ett debattforum och inte en radda enkäter, det viktiga måste väl vara vad som skrivs och inte att så många som möjligt får skriva något. Platon's bok Gorgias, som råkar handla om just debattkonst, är skriven som en debatt mellan bara fem personer och innehåller bland annat över 700 inlägg av Sokrates, över 300 inlägg var från Callicles och Polus, drygt 200 av Gorgias, samt ett trettiotal inflikningar av Caerephon. Det är fortfarande en stor klassiker, trots av övriga 9995 atenare inte fick säga nåt och att trollet Sokrates nästan helt tar över diskussionen mot slutet, och rekommenderas varmt till alla. Den handlar ju just om olika sätt att driva en diskussion. | |
Solen_lyser - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:49 | |
![]() | Ska det vara gräns på hur många inlägg man får skriva? Säger statistiken er något? Är det en öppen forum tråd så är det. | |
Dyslekso | 2008-04-15 11:50 | |
![]() | Mårten: HAHA! | |
ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 11:50 | |
![]() | Mårten *applåd* | |