Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 382

Forumkategorier

Användare Inlägg  
zimba - Ej medlem längre2008-04-19 09:46
Antal inlägg: 2256

Jag har inte läst hela tråden utan bara första inlägget. Så jag kanske upprepar något som nån annan sagt.

Mitt svar: Ja det stämmer oftast.
Varför? Jo för att mannen har oftast bättre lön + mannen passar på att njuta, kosta vad det vill. Kvinnan tänker oftast ett steg längre..

zimba - Ej medlem längre2008-04-19 10:01

Kom på en anledning till varför män ger dricks. Män är väldigt noga med att inte verka fattiga. De vill gärna höja sin attraktionskraft med att verka hyfsat rika, det är därför som de gärna kör bilar som är av dyrare märke än vad kvinnor kör.

Bitte - Administratör2008-04-19 10:05
Antal inlägg: 24229

Hmm anser nog att han som startade tråden ,, trodde att en uppknäpp skjotra och smörsmil skulle ge dricks,, men mogna kvinnor ser nog mera på servicen än på¨det..

Så mitt svar bra servic = bra dricks,, en smörade servitör,, nej tack

Bitte

zimba - Ej medlem längre2008-04-19 10:07

Precis, det där tricket med uppknäppt skjorta fungerar inte på tjejer, det är killar som går på det knepet.. ;)

trashone - Ej medlem längre2008-04-19 10:10
Antal inlägg: 18678

hehe *stolt ekonomisk*

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-04-19 10:21
Antal inlägg: 1161

Vi har ju inte kutymen i Sverige att lämna dricks. Det är frivilligt.
Men i utlandet är det mer eller mindre krav att lämna viss procent dricks.

Marie026 - Ej medlem längre2008-04-19 10:24
Antal inlägg: 140

Hej alla...när jag går ut så blir det alltid extra i dricks från mej. Brukar gå till ett ställe som heter Helt Enkelt, och där är det alltid mycket kunder. Att jag ger dricks beror på att jag är funtad så, för till nästan 100% så är det ju personal som tar jobbet som extra på sidan om, och då får dom jobba obekväma tider. När man hänger in jackan så kostar det 15:-, men lämnar alltid en tjuga till o börja med, men skulle aldrig ta dom kronorna som blir över när man köper drinkar. Äter man där så lägger jag alltid nästan 20% i dricks.

En del vägrar, och det är väl ok för dom, men jag skulle aldrig sluta ge dricks....tur att alla är olika, skulle bli tråkigt annars..;-)

zimba - Ej medlem längre2008-04-19 10:28

Aldrig i livet att jag skulle lägga på 20% självmant på notan! Däremot kan jag jämna till notan så jag slipper skrammel...

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-04-19 10:36
Antal inlägg: 1161

Zimba
Dra du alla män över en kam?
Män är olika. Likaså kvinnor.
Går man ut o roar sig o så ska man inte snåla. Det är ju inget nöje i sig att räkna kronor o ören när man äter, dricker o gör kul saker.
Det handlar inte om attraktionskraft. Det kallas generositet.
Sen om drinken kostar 97kr så tycker jag 3kr i växel kan servitören behålla. Men numera lever vi i en värld med kreditkort.
Vem vill gå omkring med en pengapung full med enkronor.
Bättre lön? Många kvinnor har bättre lön än mig. Det handlar mer om vad vi prioriterar.

Mercedes2008-04-19 10:36
Antal inlägg: 728

Varför tror ni att kvinnor kämpar för lika lön? För en ensamstående kvinna kostar hyran och maten detsamma, sällan man kan reparera tvättmaskinen själv eller fixa nåt på bilen, man får lov att vara litet småsnål för att få det att gå ihop heltenkelt! Vi vill ändå vara ute och ha litet roligt ibland.

zimba - Ej medlem längre2008-04-19 10:43

Nej jag drar inte alla män och kvinnor över en kam. Men ts frågade om kvinnor överlag är snålare. Därför skrev jag oftast. Naturligtvis är det väldigt olika. Och mitt svar är vad jag tror, inte vad jag med säkerhet vet!

Prioritet javisst. Kvinnor skänker oftare till välgörande ändamål än män. Så i det fallet är männen snålare. Med undantag givetvis..

vulcan2008-04-19 10:45
Antal inlägg: 7666

Den enda generalisering jag möjligen skulle våga mig på är att män på fyllan har en något större tendens att vilja spela "Flotta Vicke" än vad kvinnor har att spela "Tjusiga Vicky". I Flotta Vicke-kitet ingår att strö generöst med dricks omkring sig. Det kan föralldel bero på att man har ett sånt där positivt ölsinne där man vill ta hela världen i sin famn. Men oftare tror jag att det är just att man ska visa sig flott. Mindre kärlek till servitören/chauffören och mer egenkärlek. Ugglas "Kung i baren" är väl lite inne på det där temat?

Iandunn2008-04-19 10:52
Antal inlägg: 37

Ja jag undrar också varför ni betalar drix i taxin dom har ju sen flera år pålagd drix i lönen i ett sätt att få bort sånt och så får de ännu mer för de ändå får drix... Därimot så behöver säkert de som har egen bil och inte ingår i ett bolag utan kör för sig själp de har det säkert inte fett. annars är det nog så att flickor kan vara lite försiktiga med pengar det är väl ofta de som sparar om de har familj vi killar köper massa elektronik hi hi ser bara till mig själv.. även om jag lever ensam sen några år så är det säkert så även numera

Mouche - Administratör2008-04-19 10:52
Antal inlägg: 24193

Jag ger 10 % i dricks.
Det spelar ingen roll vilket kön det är på hovmästaren/servitören,
10 % är det som gäller.

Har servicen varit dålig ger jag ingen dricks överhuvudtaget och då talar jag också om varför, för berörd personal.

Mouche

Mouche - Administratör2008-04-19 10:56
Antal inlägg: 24193

Och Nej...jag tror inte att kvinnor är att anse som mera snåla än oss män.
Började en ur serveringspersonalen att knäppa upp blus och/eller skjorta i min närhet så skulle det inte bli någon dricks alls!

Mouche =)

kajsalisa-70 - Ej medlem längre2008-04-19 11:16
Antal inlägg: 16

Jag kvinna alltså lämnar ca 10-20 % i dricks baserat på helheten, dvs matens kvalitet, snabb service, trevlig personal. Visst är det väl så att den delas lika bland all personal ?

Bergarn12008-04-19 13:51
Antal inlägg: 726

zimba: och vad är anledningen till att mäns attraktionskraft höjs pga att det verkar rika? :-)

Gariam - Ej medlem längre2008-04-19 13:56
Antal inlägg: 2590

OMG. : ) Ja, detta var verkligen generaliserande! Har svårt att respektera frågan ens, faktiskt.

utahu2008-04-19 14:00
Antal inlägg: 137

Jag har en liten fråga, ger du dricks när du går på ica?

zimba - Ej medlem längre2008-04-19 14:00

Bergarn, Jag blir inte mer attraherad av en man bara för han är rik och kör fet bil faktum är att jag blir snarare lite anti för att de vill visa upp sig.. Men jag tror att män överlag tror att tjejer blir impade och jag tror också att en viss typ av tjejer faller för rikedom liksom en viss typ av män faller för blondiner med silikonbröst..

Usch vad jag är fördomsfull ;)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?