Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade85
Mobilspel
Pågående19 590

Forumkategorier

Användare Inlägg  
upa - Ej medlem längre2008-04-19 23:58
Antal inlägg: 2565

Ja, men som sagt, DET TYCKER INTE JAG. Erfarenhet gör att man blir mer erfaren förhoppningsvis. Men man ska inte anställas för att man har erfarenhet framför någon som är utbildad. En en gång. Anställer man någon med två års erfarenhet istället för någon som är utbildad markerar man att man inte tycker utbildningen har någon större vikt. Att försöka finna den som är lämplig för jobbet är självklart....bland de som är utbildade.

Bergarn12008-04-20 00:04
Antal inlägg: 726

Jo, men då är det mer en principfråga. I sånna fall borde nått form av certifikat göras även för undersköterskor. Jag hävdar bara att erfarenhet kan göra dig kompetent. Jag berör inte huruvida det är korrekt att anställa en outbildad person.

upa - Ej medlem längre2008-04-20 00:14
Antal inlägg: 2565

Ja visst kan man få teoretiska kunskaper medan man övar praktiskt. Det kan ta tid och kan tyvärr medföra att en del misstag begås under lärandets gång. Så länge man sitter och övar sig på döda ting kan man väl acceptera att misstagen, men det är lite värre att öva sig på människor. Det fiffiga idag är att man kan träna och läsa på lite innan man ger sig ut i praktiken.

mamman - Ej medlem längre2008-04-20 00:16
Antal inlägg: 6379

180 poäng läser man om man ska bli syrra

(se tidigare, jag har skrivit vad jag gör)

Satu2008-04-20 00:19
Antal inlägg: 15

Som rekryterare kommer jag att anställa den person som är mest lämpad för jobbet - oavsett utbildningsnivå.

Av egna erfarenheter anser jag att den bästa utbildningen sker på respektive arbetsplats. Utbildning är absolut ingen garanti för väl utfört arbete.

mamman - Ej medlem längre2008-04-20 00:22

Ja, vet du jag tänkte på det.
Många läkare är ju så jobbig och "torra", men jag träffade en karl som var skittrevlig och han verkade ha kunskap om åtminstone de mediciner han själv åt. Jag tror vi anställer honom som läkare!

*snilleblixt*

Bergarn12008-04-20 00:37
Antal inlägg: 726

mamman: Eller en man som kommer från asien och har jobbat som läkare i 20 år, men saknar svensk utbildning... vi kan ta det till ytterligheter helatiden.
Roligt att du tar läkare som exempel och inte undersköteska :D
Vissa jobb KRÄVER utbildning, vissa inte. Det är ganska stor skillnad på att dela ut medicin och ställa diagnosen om vilken medicin som skall tilldelas och i vilken mängd....

Förövrigt så tror jag att man som nyutbildad undersköterska också gör misstag i sitt arbete, särskillt om du kommer precis från gymnasiet. (ja, jag tror att personlig mognad också har inverkan i arbetet.)

Satu2008-04-20 00:42

Ironi?

Uppriktigt sagt, så förstår jag inte det relevanta i det som skrivs under med *snilleblixt*

En förklaring skulle uppskattas :o)

holly812008-04-20 01:00
Antal inlägg: 114

Jo jag har utbildning och bor i norrland för den som undrade.. Grejen är den att jag kan mycket mer än mina vänner och har jobbat med det en hel del inom äldreboende trots det så har mina vä nner fast jobb och jag söker som en tok varje dag men får bara jobba extra..Tycker det e sjukt.. men men va säger man

Satu2008-04-20 01:21

Blir lite nyfiken på hur du kan mäta dig med dina vänner...? Hur du vet att du kan "mycket mer", liksom...

mamman - Ej medlem längre2008-04-20 10:21

ja, lite ironisk var jag allt...

Bergarn då skulle du veta vad som sägs i vår utbildning....

Det läkarna inte kan/bryr sid om och som VI måste hålla koll på...

mamman - Ej medlem längre2008-04-20 10:24

Det är väl lätt att mäta sig i praktiska saker-
Jag kan byta KAD och inte du

Om jag diskuterar med mina kompis (har en kompis som varit uska ett år mindre än mej, men som jobat hela tiden till skillnad från mig) ser jag ganska lätt att hon kan ta venprov, EKG och sånt bättre än mig...

Sen om man pratar om saker kan man ju se att jag kanske kan och har förståelse för att vissa saker sker, varför vissa patienter "är som dom är"...

Det är inte svårt alls

bennyboll - Ej medlem längre2008-04-20 10:46
Antal inlägg: 8806

jag tycker att utbildning ska löna sig. Du kan vara ha jobbat många år utan utbildning och har erfarenhet, men du har inte det grundläggande som du får i en utbildning..
Har jobbat ca 25 år inom vården och fortsätter att utbilda mej hela tiden..

Så.. En uska med utbildning borde gå före en utan..det är min åsikt, sedan vet jag att det anställs folk utan utbildning..( många ggr lovar de att de ska gå en utbildn, men gör det inte ändå)

holly812008-04-20 20:07

Precis som mamman säger.. Jag och mina kompisar pratar väl med varandra och dom säger ju själv att jag kan mer och det märks då vi gjort test mot varandra i olika saker speciellt om medicin då är dom värdelös ler.. Om dom har 10 rätt har jag 25 rätt det inebär väl att jag kan mer eller??????

Satu2008-04-20 20:55

Absolut! Jag var bara lite nyfiken. Har erfarenhet av många yrkeskategorier men är okunnig inom just vården (med undantag av en period då jag jobbade som kriminalvårdare) och ville bara lära mig nåt nytt :o)

holly812008-04-20 21:28

ok..

sejmårr2008-04-20 21:44
Antal inlägg: 843

Bagarn!
Jag har också läst biomedicinarkursen och jag var det enda i min kurs som gjorde en lyckad patch-clamp! Ville bara berätta det.... för nån som kan förstå det stora!

sejmårr2008-04-20 21:46
Antal inlägg: 843

FörlåT Bergarn!
Jag är stadig på handen men dålig på namn

holly812008-04-20 21:48

va det mot mig eller?

holly812008-04-20 21:51

skrev fel sorry trodde du mena mig

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning