Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 636 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2008-04-24 20:14 | |
![]() | Kan inte ens de skilja på dem? | |
| Minta | 2008-04-24 20:15 | |
![]() | There is a cow in the field. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2008-04-24 20:16 | |
![]() | We are flying over a rape field! | |
| Minta | 2008-04-24 20:20 | |
![]() | *ripe* | |
| Linders - Ej medlem längre | 2008-04-24 20:21 | |
![]() | *rape* Som i raps. | |
| DennisPlz | 2008-04-24 20:24 | |
![]() | Rapeseed kan användas för att undvika förvirring, utifall sammanhanget är oklart. | |
| Minta | 2008-04-24 20:28 | |
![]() | Ok Linders:-) | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-24 20:29 | |
![]() | Jag läste om detta på www.therapistfinder.com efter att ha blivit hänvisad från www.whorepresents.com när jag var på semester i www.gotahoe.com där jag blev tipsad om att handla från www.penisland.net | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-04-24 20:36 | |
![]() | Köpte du nåt? | |
| Vikage | 2008-04-24 20:43 | |
![]() | Oj! Är det många som blandar ihop de två? Trodde detta var högstadiekunskap och något som faller alla naturligt. Om det finns några här som känner detta som en nyhet, lär er nu. Detta är allmänbildning. | |
| jojo85 | 2008-04-24 21:07 | |
![]() | Håller med dig Vikage..... :) | |
| y not | 2008-04-24 21:17 | |
![]() | på vad sätt är "Detta" allmänbildning? är det det mer än "först"? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-04-24 21:27 | |
![]() | Vikage: Jag minns tydligt första gången magistern skulle lära oss subjekt och objekt. Det var på mellanstadiet. På högstadiet var det viss repetition på grammatiklektionerna men jag är helt säker att det var redan på mellanstadiet vi lärde oss "de" och "dem". | |
| Minta | 2008-04-24 21:33 | |
![]() | Det är många saker som kan sägas höra till allmänbildningen, men som många ändå har svårt med. Dit hör användning av prepositioner, användningen av "sin" "sitt" t ex han gav bollen till sin bror resp. han gav bollen till hans bror och det som nämnts ovan t ex. | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-25 05:29 | |
![]() | Little_Red: Japp, en alldeles förträfflig penna inhandlades. Vikage: Du kan inte ha sett på TV särskilt mycket om du fäller ett sådant uttalande. Dem som skriver undertexter har ju potatis i huvett iblannd. | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-04-25 12:52 | |
![]() | haha penisland :-) Den var roligast i dag :-) | |
| Candee | 2008-04-25 18:22 | |
![]() | Orkar inte läsa alla inlägg.. skrivar alltid dom, rätt vanligt i dagsläget.. | |
| Mårten | 2008-04-25 19:29 | |
![]() | Jag vet inte om det är säkert att börja läsa denna tråd ännu. Jag slutade läsa efter Vulcans varning och har sedan aktat mig tills dess en betryggande mängd sidor fanns till vad jag anar var någon hemsk språklig styggelse. Förutom det anstötliga i att skriva "dom" rakt igenom, finns det ju ett oskick att säga "de" och "dem" i talspråk (slå på valfritt vinprovar-program på TV4 och se själva). Jag tycker det är intressant att se att vad språkfascismens mein kampf - Erik Wellanders bok "Riktig Svenska, en handledning i svenska språkets vård" - skriver om detta redan på 1950-talet. Han avråder från att säga "de" och "dem", och hävdar korrekt talspråk vara att använda sig av "di" för "de" och "dom" för "dem". Han nämner även att bruket att säga "dom" istället för "di" (alltså säga "dom" rakt igenom som alla gör nuförtiden) från början är dialektalt för Stockholm. Svaret på frågan "Fick dom pengarna?", som i Åtvidaberg fortfarande är "Ja di fick dom" (och var det i hela Sverige utom Stockholm på 50-talet) är ju numera "Ja dom fick dom" i så gott som hela Sverige. Jag skulle även vilja återge ett stycke från Wellanders bok med förhoppning att Vulcan tar åt sig: "De som nyttja 'dom' även som subjektskasus ha överhuvud svag känsla för den skillnad, skriftspråket gör mellan 'de' och 'dem', och de bruka därför ej sällan dessa former oriktigt. De äro så att säga osäkra i transponeringen till skriftspråk av talspråkets 'dom', och de böra därför göra klart för sig, att skriftspråket gör lika bestämd skillnad på 'de' och 'dem' som mellan 'vi' och 'oss'. Fel härutinnan äro vanliga." | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-25 19:33 | |
![]() | Mårten, apropå "Fick dom pengarna?", som i Åtvidaberg fortfarande är "Ja di fick dom" (och var det i hela Sverige utom Stockholm på 50-talet) är ju numera "Ja dom fick dom" i så gott som hela Sverige. Hur skulle det vara med följande? - Fick du en påse pengar igår? - Ja det fick jag. Är detta mer korrekt? - Fick du en påse pengar igår? - Ja den fick jag. | |
| Mårten | 2008-04-25 19:45 | |
![]() | Jag föredrar nog helt klart alternativ ett. "Ja, jag fick den" skulle vara ett bra svar på "Fick du påsen med pengar igår?" Jämför med: - Har du spelat din dagliga dos läggmatcher mot Mårten, samt fört över dina besparingar tills hans bankkonto? - Ja, DET har jag gjort alternativet "Ja, DEM har jag spelat och DEM har jag fört över" eller liknande blir lite bökigt. | |